×

راه های جلوگیری از شهادت دروغ

راه های جلوگیری از شهادت دروغ

هر شخصی که شکایتی در دادگاه دارد سعی می کند که شاهدی برای خودش دست و پا کند تا حرف خود را راحت تر به کرسی بنشاند حتی ممکن است بعضی متوسل به شاهدان دروغی و غیرواقعی شود در این صورت طرف مقابل باید چکار کند؟ چطور می توان جلوی شهادت دروغ را گرفت و با آن مقابله کرد؟

راه-های-جلوگیری-از-شهادت-دروغ وکیل 

هر شخصی که شکایتی در دادگاه دارد سعی می کند که شاهدی برای خودش دست و پا کند تا حرف خود را راحت تر به کرسی بنشاند. حتی ممکن است بعضی متوسل به شاهدان دروغی و غیرواقعی شود. در این صورت طرف مقابل باید چکار کند؟ چطور می توان جلوی شهادت ( مقالات مرتبط با شهادت - سوالات مرتبط با شهادت ) دروغ را گرفت و با آن مقابله کرد؟

 شهادت یا گواهی و جرم شهادت کذب -  پیامدهای حقوقی و کیفری شهادت دروغ - شهادت کذب - شهادت در قانون مجازات اسلامی - شرایط اعاده دادرسی به دلیل شهادت کذب - شهادت زن ، دچار اشکال ذاتی نیست - قواعد حقوقی حاکم بر شهادت - سوال از شاهد طرف مقابل 

یکی از راه هایی که در دادگاه به اشخاص کمک می کند تا از شهادت افراد بدون صلاحیت جلوگیری کنند «جرح و تعدیل گواه» است. جرح گواه به معنی ادعای فقدان یکی از شرایطی است که قانون برای شاهد مقرر کرده است.

 زمان جرح شاهد

جرح شاهد زمان خاصی دارد. استفاده از این حق باید قبل از ادای شهادت به عمل آید مگر اینکه موجبات جرح پس از شهادت معلوم شود. در هر حال دادگاه موظف است به موضوع جرح رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند.مطابق ماده 170 قانون آیین دادرسی کیفری بیان اسباب جرح و تعدیل شاهد لازم نیست بلکه شهادت به جرح به صورت مطلق کفایت می کند. پس اگر ذی نفع با ارائه گواهی اعلام کند شاهد فاسق است لازم نیست برای اثبات صحت ادعای خود دلیل بیاورد.

 قرار استماع شهادت شهود ( گواهی گواهان ) - شهادت کذب در حقوق ایران - کسب درآمد از شهادت کذب رواج یافته است 

 مفهوم شاهد

گواه یا شاهد به کسی می گویند که وقوع جرمی را مشاهده کرده یا شنیده و بخواهد درباره آن به مقامات صالح قضایی خبر بدهد. در پرونده های کیفری شاهد آوردن یکی از دلایلی است که می تواند تکلیف دعوا را به نفع یکی از طرفین دعوا روشن کند. در واقع در بسیاری از موارد کشف جرم و اثبات آن بدون شهادت شاهد امکان پذیر نیست. البته مطابق اصل 138 قانون اساسی اجبار شخص به ادای شهادت ( مقالات مرتبط با شهادت - سوالات مرتبط با شهادت ) ممنوع است.

  شرایط شاهد

اما شرایط شاهد چیست که نبود آنها اجازه جرح شاهد را می دهد؟ قوانین جزایی ایران از حیث شرایطی که برای شاهد در نظر گرفته اند به دو دسته تقسیم شده اند دسته ای که شهادت شاهد در آنها موضوعیت دارد و شهادت به عنوان دلیل شرعی مورد استفاده قرار می گیرد و دسته ای دیگر که در آنها طریقت دارد و شهادت برای اطلاع شنیده می شود. هنگامی که شهادت شاهد به عنوان دلیل شرعی مورد استناد قرار می گیرد شاهد باید دارای شرایطی باشد که ماده 155 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری نیز به آنها اشاره کرده است. طرف مقابل دعوا می تواند در جرح شاهد هر یک از این شرایط را هدف بگیرد.

 1. بلوغ

سن بلوغ در مورد پسر 15 سال قمری و در مورد دختر 9 سال قمری است؛ بنابراین شهادت طفل به عنوان دلیل پذیرفته نمی شود، اما می توان از شهادت وی به عنوان اماره استفاده کرد. نکته دیگر اینکه سن بلوغ در زمان ادای شهادت معتبر است، پس چنانچه طفلی در زمان صغر تحمل شهادت کند و در زمان بلوغ آن را ادا کند شهادت وی قابل استماع است. نکته قابل توجه اینکه قانونگذار پیری و سن زیاد را از موانع شهادت قرار نداده است؛ اما از آنجا که شاهد باید دارای اراده و هوشیاری کامل باشد چنانچه پیری موجب فقدان اراده شود از موانع شهادت خواهد بود.

 2. عقل

کسی که مجنون است اراده ندارد بنابراین شهادت او پذیرفته نمی شود. عقل شرطی است که وجود آن در زمان تحمل و ادای شهادت لازم است و اگر شخصی در زمان شهادت دادن دچار جنون شود شهادت وی بی اعتبار خواهد بود.

کند.

شهادت در محضر دادگاه تحت چه شرایطی از اعتبار ساقط است ؟ - شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم 

 3. ایمان

یکی دیگر از شرایط شاهد مؤمن بودن است. در مورد شرط ایمان اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی آن را در مقابل کفر و برخی دیگر آن را به معنای شیعه دوازده امامی بودن می دانند. کسی که شرط ایمان در او نباشد شهادت ( مقالات مرتبط با شهادت - سوالات مرتبط با شهادت ) او تنها ممکن است برای مزید اطلاع شنیده شود.

 4. طهارت مولد

طهارت مولد به معنای حلال زادگی است و یکی از شرایط شهادت دادن محسوب می شود.

  5. عدالت

در جرح شاهد یکی از موضوعاتی که می تواند مورد اشاره قرار گیرد نبود شرط عدالت در شاهد است. شرط عدالت موجب اطمینان قاضی از راستگو بودن فرد می شود. در فقه امامیه نیز شهادت افراد فاسق و غیر عادل پذیرفته نمی شود. ارتکاب گناهان کبیره و اصرار بر انجام معاصی صغیره (طبق قول مشهور) باعث از بین رفتن عدالت می شود.

 6. نبود دشمنی بین شاهد و طرفین دعوا

در صورتی شهادت شاهد پذیرفته می شود که بین او و یکی از طرفین دعوا، دشمنی نباشد. این دشمنی باعث می شود که بی طرفی شاهد مورد تردید واقع شود. ماده 155 قانون آیین دادرسی کیفری یکی از شرایط شاهد را «نبود انتفاع شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از وی» می داند.بنابراین یکی دیگر از مواردی که شاهد را در معرض اتهام قرار می دهد دشمنی وی با شخصی است که علیه او شهادت می دهد؛ بند 7 ماده 155 قانون آیین دادرسی کیفری این شرط را چنین بیان می کند: «نبود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا».

شهادت دروغ در چه صورتی جرم محسوب می شود ؟ مجازات شهادت دروغ در قانون 

  7. اشتغال نداشتن به تکدی و ولگردی

برخی افراد برای اینکه جریان دادرسی را از مسیر صحیح خارج کنند افرادی را برای شهادت استخدام می کنند. اما مقامات قضایی با چند سوال ساده به صلاحیت نداشتن او پی می برند و شهادت آنها را نمی پذیرند.

بنابراین در صورتی که یکی از طرفین دعوا شاهدانی بدون صلاحیت در دادگاه حاضر کند طرف مقابل می تواند آنها را جرح کند و شهادت ( مقالات مرتبط با شهادت - سوالات مرتبط با شهادت ) آنها را از اعتبار بیندازد.

پی نوشت :

سازمان قضایی نیروهای مسلح

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.