×

کدخدایی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها دارای سه ابهام است

کدخدایی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها دارای سه ابهام است

کدخدایی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها دارای سه ابهام است

کدخدایی-لایحه-هدفمندکردن-یارانه‌ها-دارای-سه-ابهام-است

امیدواریم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیازمندحکم حکومتی نباشدسخنگوی شواری نگهبان با اعلام این‌که لایحه هدفمند کردن یارنه‌ها از سه جهت دارای ابهام است، اظهار کرد که شورا آماده ‌است پس از رفع اشکال مجلس و توضیح بیشتر، آن را در جلسه فوق العاده بررسی کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته خود ضمن گرامی داشت 12 آذر سالروز همه پرسی قانون اساسی و 16 آذر روز دانشجو و هم چنین تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم، اعلام کرد: شورای نگهبان حادثه تلخ هتک حرمت حضرت امام راحل معمار کبیر انقلاب اسلامی را محکوم و از مسوولان مربوط درخواست می‌کند با عوامل آن به شدت برخورد کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سه جهت دارای ابهام است که از مجلس خواسته شد آنها را مرتفع کند تا اعضا بتوانند اظهارنظر جدید داشته باشند.

کدخدایی با بیان این‌که دو ماده 12 و 15 در پیش نویس اولیه 13 و 16 بوده است، اظهار کرد: عبارت "موارد خاص " در تبصره یک بند ج ماده یک مبهم است و پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد،هم چنین عبارت " اعمال قیمت ترجیحی و پلکانی" در تبصره 2 ماده 3 از آنجا که ضابطه‌ای برای آن پیش بینی نشده مبهم است و پس از رفع ابهام اظهارنظر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ماده 15 به دولت اجازه مصرف وجوه حاصل را پس از واریز به ردیف درآمدی مندرج در قانون بودجه به نحو صدرصد (درآمد-هزینه) داده است ،از این جهت ابهام دارد که آیا مقصود، مصرف همه این درآمدها بدون رعایت مفاد ماده 12 است یا مراد اجازه مصرف این وجوه در حد مصوبه لایحه بودجه سنواتی است؟ که پس از بیان مقصود اعلام نظر می‌شود.

کدخدایی با بیان این‌که شورای نگهبان قرار گرفتن دو ماده 12 و 15 را در کنار هم دارای ابهام دانست، تصریح کرد: ماده 15 روش درآمد هزینه‌ای را اجازه داده که اگر بخواهد ماده 15 اجرا شود، آن روند خزانه داری کل را رعایت نمی‌کند و می‌تواند مغایر با قانون اساسی باشد. ما آماده هستیم که پس از رفع اشکال مجلس و توضیح بیشتر، آن را در جلسه فوق العاده بررسی کنیم.

خبرنگاری با بیان این‌که دولت همچنان مصر به تشکیل صندوق یا ایجاد سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها است از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضیح شد که وی در پاسخ گفت: تا زمانی که مصوبه را نبینیم نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

خبرنگاری با بیان این‌که حال که بحث سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها مورد قبول قرار نگرفته آیا مجلس می‌تواند یک ماده الحاقی به تصویب برساند، از کدخدایی خواستار توضیح که وی گفت: اکنون نمی‌توانیم پیشاپیش نسبت به اصلاحیه مجلس اظهارنظر کنیم، آنچه مجلس تصویب کند ما آن را بررسی می‌کنیم. اکنون ایراد ما به صورت ابهام است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مفاد مصوبه مذکور که از نظر شورای نگهبان دارای ایرادی نبوده در مجلس مجددا تغییراتی را داشته باشد، شورا چه خواهد کرد، گفت: معمولا رویه مجلس این بوده که درخصوص مواردی که شورا ایراد دارد ورود پیدا می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مرجع رسیدگی به عدم اجرای مصوباتی که در مجلس به تصویب رسیده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است، چیست؟ گفت: مصوبه بعد از تایید شورای نگهبان، قانون و لازم الاجراست و ضوابط آن نیز در قانون اساسی مشخص است. شورای نگهبان مسوولیتی برای پیگیری اجرای قوانین ندارد.

خبرنگار دیگری با اشاره به این‌که دولت همچنان مصر به تشکیل صندوق یا ایجاد سازمان هدفمندکردن یارانه‌هاست از سخنگوی شورای نگهبان خواستار ارزیابی شد که وی گفت: تا زمانی که مصوبه را نبینیم نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

در این میان خبرنگاری مطرح کرد در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها عده‌ای معتقدند که در نهایت نیازمند حکم حکومتی است که کدخدایی در پاسخ گفت: امیدواریم به آنجا نرسد.

خبرنگار ادامه داد: آیا شما احتمال این امر را می‌دهید که سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مورد احتمال نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم ما با واقعیت‌ها کار داریم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در مواجهه با سوالات خبرنگاران در مورد این‌که ابهام شورای نگهبان همان ایراد به مصوبه است یادآور شد: ایراد شورای نگهبان یا در شکل ابهام است یا به صورت مشخص در مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.