×

موسوی حقوقدانان عبارت برجام را بررسی کنند تا دچار مشکل نشویم

موسوی حقوقدانان عبارت برجام را بررسی کنند تا دچار مشکل نشویم

یک حقوقدان با اشاره به توافق ایران با کشورهای گروه 1+5، گفت حقوقدانان باید به کلماتی که در متن به کار رفته نگاه و آنها را بررسی کنند تا خدای ناکرده در آینده دچار مشکلاتی نشویم

موسوی-حقوقدانان-عبارت-برجام-را-بررسی-کنند-تا-دچار-مشکل-نشویم وکیل 

یک حقوقدان با اشاره به توافق ایران با کشورهای گروه 1+5، گفت: حقوقدانان باید به کلماتی که در متن به کار رفته نگاه و آنها را بررسی کنند تا خدای ناکرده در آینده دچار مشکلاتی نشویم.

گران ترین بازیکن تاریخ مذاکرات کاترین اشتون چقدر حقوق می گیرد ؟ - چالش های حقوقی برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای - انرژی هسته ای و امنیت ملی ایران - قانون پیمان منع استقرار سلاحهای هسته ای و سایر سلاحهای انهدام دسته جمعی 

 سیدفضل‌الله موسوی در نشست حقوقی، فنی و اقتصادی توافق وین، اظهار کرد: از مذاکره کنندگان هسته‌ای که کار سختی را انجام دادند تشکر می کنم. زیرا یک گروه با امکانات کم و در واقع یک کشور در برابر 6 کشور با امکانات و کارشناسان زیاد، تلاش خود را انجام دادند تا ان‌شاءالله نزد خداوند مأجور باشند.

وی با بیان این‌که وقتی عقول و مشورت بیشتر شود نتیجه کار بهتر خواهد شد، گفت: با توجه به محدودیت‌ها و وجود مذاکرات نفس‌گیر ممکن است برخی مسائل مغفول مانده باشد و قطعاً به این نیاز است که حقوقدانان و کسانی که از جنبه فنی و سیاسی نگاه می‌کنند به تحلیل موضوع بپردازند.

این حقوقدان با بیان این‌که مسأله هسته‌ای سه جهت‌گیری عمده دارد، گفت: یکی از جنبه‌های این موضوع بحث حقوقی است و این‌که چه کلماتی باید باشد یا نباشد، چه کلماتی تعهد ایجاد می‌کند و چه کلماتی ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال در عبارتی ذکر شده که "ایران اعلام می‌دارد که اگر طرف مقابل کار خود را انجام نداد، ایران هم عمل متقابل انجام خواهد داد." از لحاظ حقوقی عبارت "اعلام می‌دارد" بار ضعیف‌تری ‌دارد و باید گفته شود ایران حق دارد.

ابعاد حقوقی حق غنی سازی ایران - تیم مذاکره کننده مراقب فریبکاری دشمن باشد - عدم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تضییع حقوق کشور است 

این استاد دانشگاه ادامه داد: حقوقدانان باید به کلماتی که در متن به کار رفته نگاه و آنها را بررسی کنند تا خدای ناکرده در آینده دچار مشکلاتی نشویم؛ زیرا طرف مقابل بعضاً کشورهایی هستند که دشمن ما محسوب می‌شوند و تبحر خاصی هم در این موضوع دارند.

وی در ادامه مدعی شد که ظاهراً پیش‌نویس برجام را برخلاف آنچه گفته شده خود ایالات متحده آمریکا تدوین کرده است.

موسوی گفت: از طرف دیگر برخی مسائل در این رابطه دارای بعد فنی است که برای آن باید تیم‌ها و گروه‌های فنی نسبت به بررسی موضوع اقدام کنند. یعنی همان‌طور که از لحاظ حقوقی گفته شده که حقوقدانان باید برجام را مورد بررسی قرار دهند، دانشمندان هسته‌ای نیز باید جنبه‌های فنی موضوع را بررسی کنند.

ابلاغ قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای - بیانیه ی تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی در پی توافق هسته ای 

این حقوقدان با بیان این‌که توافق وین هم جنبه حقوق عمومی و هم جنبه حقوق بین‌المللی دارد، گفت: آنچه مربوط به معاهدات و قطعنامه شورای امنیت است به حقوق بین‌الملل مربوط می‌شود و آنچه که مربوط به مباحث داخلی، اتحادیه اروپا و کنگره است در زمینه حقوق عمومی مورد بحث قرار می‌گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.