×

علیزاده طباطبایی تخفیف مجازات برای قاضی الزامی است نه اختیاری

علیزاده طباطبایی تخفیف مجازات برای قاضی الزامی است نه اختیاری

یک وکیل دادگستری گفت که برای کاهش تراکم زندانیان، قضات باید آموزش‌های لازم را برای اعمال مجازات‌های جایگزین حبس ببینند

علیزاده-طباطبایی-تخفیف-مجازات-برای-قاضی-الزامی-است-نه-اختیاری وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت که برای کاهش تراکم زندانیان، قضات باید آموزش‌های لازم را برای اعمال مجازات های جایگزین حبس ببینند.

100 نکته آموزشی در مورد تخفیف مجازات -  دادگاه در چه شرایطی حکم تخفیف در مجازات صادر می کند - تخفیف در مجازات جرم و جهات اعمال آن - تشریح مزایای تخفیف در مجازات شامل چخ جرائمی می شود ؟ - تبدیل ، تشدید ، تخفیف ، تعلیق ، عفو و بخشش مجازات کیفری در حقوق اسلام و ایران - عفو و تخفیف مجازات شامل چه کسانی می شود ؟ - تخفیف مجازات ها در قانون جدید مجازات اسلامی - تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه بر کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات های جایگزین حبس گفت: مجازات حبس آخرین ابزار درمان و پیشگیری است و اگر این گونه مجازات ها برای متهمان در نظر گرفته می شود برای این است تا از وقوع جرایم در جامعه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه قضات آموزش های لازم را در زمینه اعمال مجازات های جایگزین حبس ندیده اند، معتقد است: متاسفانه قضات مدام مجازات حبس را برای مجرمین صادر می کنند و به جای اینکه ماده 134 قانون مجازات اسلامی را به نفع متهم تفسیر کنند، عکس آن عمل می کنند.

این حقوقدان با اشاره به مواد 37 و 38 قانون مجازات اسلامی که در مورد تخفیف مجازات و معافیت از آن است، گفت: از نظر من تخفیف مجازات برای قاضی الزامی است نه اختیاری. در این مواد از قانون صراحتا آمده که اگر متهم شرایطی را داشته باشد قاضی یک تا سه درجه باید به او تخفیف بدهد که این موضوع اجرایی نمی شود. اگر این مواد اجرایی شوند بیش از نیمی از زندانیان آزاد می شوند؛ زیرا اکثر زندانیان، سابقه ای ندارند و باید یک درجه تخفیف به آنها داده شود.

مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - نقش کمرنگ مجازات های اجتماعی جایگزین زندان در قوانین - اعمال مجازات های  جایگزین به جای حبس -  عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس - تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی - قانون مجازات اسلامی از حذف سنگسار تا مجازات جایگزین حبس - حبس و ایام قابل احتساب در سوابق محکومیتی 

علیزاده طباطبایی با اشاره به مجازات های جایگزین حبس که در قانون مجازات اسلامی آمده است، گفت: اعمال اینگونه مجازات ها در مورد جرایم سبک است نه جرایم سنگین. مجازات های جایگزین حبس عبارتند از دوره های مراقبت و خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، محرومیت از امور اجتماعی و ... که باید با توجه به نوع جرم، آثار مجازات، سن متهم، سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و ... اجرا شود، در صورتی که متاسفانه کمتر اینگونه مجازات ها اجرایی می شوند.

وی افزود: البته ما به جز این مجازات ها، تخفیف مجازات، تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، نظام نیمه آزادی، نظام آزادی مشروط و ... را داریم.

اما و اگرهای مجازات حبس - حقی به نام حبس - قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس 

علیزاده طباطبایی در مورد مجازات حبس حدی و با اشاره به ماده 114 قانون مجازات اسلامی، گفت: یکی از مواردی که حد را ساقط می کند، توبه است. طبق ماده 114 قانون مجازات اسلامی و در جرایم موجب حد، هر گاه متهم قبل از اثبات جرم توبه کند و اصلاح و ندامت وی برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط می شود. پس از اثبات جرم نیز اگر متهم توبه کند، دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رییس قوه قضاییه از مقام معظم رهبری درخواست کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به ماده 120 قانون مجازات اسلامی و قاعده درأ گفت: هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن و یا هر یک از شرایط مسئولیت کیفری مورد شبهه یا تردید قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود، حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمی شود. متاسفانه این موضوع - قاعده مهم درأ - کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون مجازات اسلامی قانون بسیار پیشرفته ای است، یادآور شد: قضات باید آموزش های لازم را برای اعمال مجازات های جایگزین حبس ببیند؛ چرا که در این صورت ما شاهد کاهش تراکم زندانیان خواهیم بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.