×

شافع بر جام معاهده نیست و نیازی به تصویب مجلس ندارد

شافع بر جام معاهده نیست و نیازی به تصویب مجلس ندارد

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت به نظر من نمی‌توانیم برجام را یک معاهده تلقی کنیم؛ چراکه از پیش از شروع مذاکرات تا پس از آن هیچ کدام از طرفین تاکید ندارند که قصد تنظیم یک معاهده را داشته‌اند

شافع-بر-جام-معاهده-نیست-و-نیازی-به-تصویب-مجلس-ندارد

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: به نظر من نمی‌توانیم برجام را یک معاهده تلقی کنیم؛ چراکه از پیش از شروع مذاکرات تا پس از آن هیچ کدام از طرفین تاکید ندارند که قصد تنظیم یک معاهده را داشته‌اند.

گران ترین بازیکن تاریخ مذاکرات کاترین اشتون چقدر حقوق می گیرد ؟ - چالش های حقوقی برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای - انرژی هسته ای و امنیت ملی ایران -  ابعاد حقوقی حق غنی سازی ایران - تیم مذاکره کننده مراقب فریبکاری دشمن باشد - عدم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تضییع حقوق کشور است 

 میرشهبیز شافع در نشست بررسی حقوقی نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که در موسسه همشهری برگزار شد، درباره ماهیت حقوقی برجام اظهار کرد:‌ برجام موضوع مهمی است که ما تا دهه‌ها با این سند سروکار خواهیم داشت. به نظر می‌رسد که حقوقدانان اختلاف نظر جدی درباره این‌که آیا می‌توان آن را معاهده تلقی کرد یا خیر، دارند.

وی ادامه داد: به نظر من نمی‌توانیم برجام را یک معاهده تلقی کنیم؛ چراکه از پیش از شروع مذاکرات تا پس از آن هیچ کدام از طرفین تاکید ندارند که قصد تنظیم یک معاهده را داشته‌اند. عنصر دوم شکل این سند و قالب عبارات و سرتیترهای آن است و این‌که این سند امضا ندارد در حالی‌که هر معاهده باید امضاء داشته باشد.

قانون پیمان منع استقرار سلاحهای هسته ای و سایر سلاحهای انهدام دسته جمعی - بیانیه تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی در پی توافق هسته ای 

وی گفت:‌ در هر معاهده‌ای گفته شده که تعدادی از کشورهای امضاء کننده باید در نظام داخلی آن ر اتصویب کنند تا لازم‌الاجرا شود اما این مسأله در برجام وجود ندارد.

این استاد حقوق بین‌الملل اظهار کرد: عنصر دیگر این است که برجام جزئی از قطعنامه شورای امنیت است و ما توجه داشته باشیم که طرفین برای پایان دادن به موضوعی که از دید شورای امنیت یک معضل بوده مذاکره کرده‌اند.

ابلاغ قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای - اگر نظامی بودم ، در حالت خبردار به تیم هسته ای کشورم سلام نظامی میدادم 

وی گفت: دقت کنید که اصول قانون اساسی تاکید دارند بر این‌که یک معاهده وجود داشته باشد یا نه؛ لذا نباید بگوییم همه اسناد تعهدآور باید برای تصویب به مجلس بروند. به طور مثال قطعنامه 598 تعهدات زیادی برای ایران ایجاد کرد ولی هرگز به تصویب نرسید. چنانکه قطعنامه تحریم عراق نیز به تصویب مجلس ایران نرسید.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.