×

کریم نژاد اعمال مجازات های جایگزین حبس منوط به اجراست

کریم نژاد اعمال مجازات های جایگزین حبس منوط به اجراست

یک وکیل دادگستری گفت که اعمال مجازات های جایگزین حبس بسیار مفید است، به شرطی که در دادسراها و در دادگاه‌ها اجرا شود

کریم-نژاد-اعمال-مجازات-های-جایگزین-حبس-منوط-به-اجراست

یک وکیل دادگستری گفت که اعمال مجازات های جایگزین حبس بسیار مفید است، به شرطی که در دادسراها و در دادگاه‌ها اجرا شود.

تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی - مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - نقش کمرنگ مجازات های اجتماعی جایگزین زندان در قوانین - اعمال مجازات های  جایگزین به جای حبس - حبس و ایام قابل احتساب در سوابق محکومیتی 

عباس کریم‌نژاد، با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه بر کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین حبس گفت: در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب 92 از مواد 64 الی 87 اعمال مجازات‌های جایگزین حبس پیش بینی شده است.

وی با یادآوری اینکه اعمال مجازات های جایگزین حبس به قبل از تصویب قانون مجازات اسلامی مربوط می شود، ادامه داد: البته پیش از این دستورالعملی به عنوان ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها توسط رییس قوه قضاییه ابلاغ شد و مقام معظم رهبری نیز در کاهش مجازات ها و تبدیل مجازات حبس به مجازات های دیگر تاکید داشتند.

این وکیل دادگستری افزود: در زمینه حبس‌های کوتاه مدت زندان ناکارآمد است، متهم از اجتماع دور شده و با فرهنگ زندان آشنا می شود و مشکلات زیادی را به وجود می آورد و باعث افزایش جمعیت کیفری می شود. بر همین اساس سیستم قضایی مجازات های جایگزین حبس را مطرح کرد.

عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس - تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس - قانون مجازات اسلامی از حذف سنگسار تا مجازات جایگزین حبس 

کریم نژاد ادامه داد: مجازات های جایگزین حبس شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی روزانه، محرومیت از حقوق اجتماعی و... است که تعیین اینگونه مجازات ها منوط به یکسری شرایط مانند گذشت شاکی، وجود جهات تخفیف، ملاحظه نوع جرم، کیفیت ارتکاب، سن متهم، آثار ناشی از جرم، وضعیت بزه دیده و ... است.

وی با بیان اینکه تعیین مجازات‌های جایگزین حبس برای جامعه مفید است، گفت: زندان برای دولت و قوه قضاییه هزینه به وجود می آورد، به همین دلیل باید از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود تا اینگونه هزینه‌ها را کاهش دهند و به متهم یا مجرم فرصت داده شود تا وارد زندان نشود.

این وکیل دادگستری درباره معایب تعیین مجازات های جایگزین حبس نیز گفت: شرط تعیین این گونه مجازات ها گذشت شاکی است که اولا تعداد جرایم قابل گذشت که در ماده 104 قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده نسبت به جرایم غیرقابل گذشت بسیار محدود است و از آنجا که اعمال این مجازات ها نیاز به گذشت شاکی دارد، عملا از نظر اجرایی دارای ایراد و مشکل است.

کریم نژاد ادامه داد: در جرایمی مانند جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی، تعدد جرم، جرایم عمدی که مجازاتشان بیش از یکسال است و ... امکان اعمال مجازات های جایگزین حبس وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تعیین مجازات‌های جایگزین حبس مفید است، به شرطی که واقعا اجرا شود.

این وکیل دادگستری با یادآوری اینکه بزرگترین ضعفی که در اعمال اینگونه مجازات‌ها وجود دارد مربوط به ماده 74 قانون مجازات اسلامی است، گفت: در خصوص حدود، قصاص و دیات اعمال مجازات های جایگزین حبس میسور نیست؛ زیرا فلسفه قانونگذاری را زیر سوال می برد.

اما و اگرهای مجازات حبس - حقی به نام حبس - قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن 

وی درباره نقاط مثبت اعمال مجازات های جایگزین حبس گفت: اعمال این مجازات ها ناکارآمدی زندان در حبس های کوتاه مدت را از بین می برد، در زمینه بازدارندگی و اصلاح بزه کاران بسیار مفید است، از طرد مجرم از جامعه و آشنایی مجرم با فرهنگ زندان جلوگیری می کند و مشکلات اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و... که باعث افزایش زندانیان می شود را کاهش میدهد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.