×

دفاع از حقوق زن یعنی تلاش در جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده

دفاع از حقوق زن یعنی تلاش در جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده

رییس کل دادگستری استان تهران گفت دفاع از حقوق زن یعنی تلاش در جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده و نقشی که او در این نظام دارد

دفاع-از-حقوق-زن-یعنی-تلاش-در-جهت-حفظ-و-تحکیم-بنیان-خانواده

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: دفاع از حقوق زن یعنی تلاش در جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده و نقشی که او در این نظام دارد.

امتیازات حقوق زن در قانون مدنی - حقوق زن در قانون اساسی - رعایت حقوق زنان در خانواده باعث حفظ آن در جامعه خواهد شد - بررسی اجمالی حقوق زنان از نگاه اسلام و قانون ایران 

 غلامحسین اسماعیلی در نشست مشترک دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری های همجوار که با حضور دست اندرکاران و فعالان حوزه حقوق زنان و کودکان برگزار شد، اظهار کرد: امروز بحث حقوق زنان و کودکان به یکی از مباحث جاذبه‌دار جامعه بشری از طریق ترفندها، شگردها، شیوه ها و طرح دیدگاه های انحرافی از ناحیه برخی از داعیه داران حمایت از حقوق زنان و کودکان مبدل شده، به طوری که نه تنها بحث حمایت از حقوق زنان و کودکان مطرح نیست، بلکه به انحراف کشیدن حقوق این دو قشر گران‌بهای جامعه بشری است.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: افتخار می‌کنیم که نهادهای حکومتی و اجتماعی و همچنین نهاد قضایی ما برگرفته از تعالیم دینی است و بیشترین اهتمام را در جهت حفظ حقوق زنان و کودکان داشته و برای این عزیزان شانی همانند شئون دیگر افراد جامعه قائل شده است و این برای خوشامدگویی مجامع بین الملی نیست؛ چرا که آنان با نگرش سیاسی و غرض ورزی ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، کما اینکه در موضوع هسته ای هم ما را متهم ساخته اند و به افکار عمومی باورانده اند که ایران در حال ساخت بمب هسته ای است و در مقابل هم، کشور اسلامی ما عنوان داشته که ما به‌خاطر باور و اعتقاد خودمان تمایلی به ساخت و تولید و نگهداری بمب هسته ای نداریم و بدین روال ما را به نقض حقوق زنان و کودکان متهم می کنند.

بررسی اجمالی حقوق زنان از نگاه اسلام و قانون ایران ( بخش دوم ) - بررسی اجمالی حقوق زنان از نگاه اسلام و قانون ایران ( بخش سوم )

اسماعیلی، علت اهمیت حقوق زنان و کودکان را تبعیت از حقوق و تعالیم دینی، حقوق اسلامی و انسانی دانست که تمامی مکاتب الهی آن را به رسمیت شناخته و دین مبین اسلام آن را به‌عنوان شریعت نهایی جهان بشریت ارتقاء و تکامل بخشیده، خاطرنشان کرد: در نظام قضایی ما، مهمترین ماموریت و مسئولیت، تحقق و اجرای عدالت است و همواره به دنبال اجرای عدالت برای تمامی شهروندان و آحاد جامعه بشری هستیم. ما برای زن و کودک این شأن را قائل هستیم که نظام بشری از ابتدای خلقت بر مبنای خانواده تشکیل شده و بدون شخص و فرد، قوام و استواری جامعه بشری ممکن نیست؛ چرا که اراده خداوند متعال بر این نبوده که حضرت آدم را تنها بیافریند، بلکه اراده حضرت حق بر آفرینش یک خانواده بود که دارای دو رکن اصلی به نام مرد و زن که دارای یک میوه و ثمره شیرین به‌عنوان فرزند می‌باشند.

وی افزود: امروز که می گوییم ما پرچمدار عدالت هستیم، در گام اول در تحقق عدالت باید بگوییم جایگاه این فرد در نظام جامعه بشری و در نظام حقوق اسلامی کجاست؟ یعنی همان شان که برای فرد اول خانواده قائل هستیم، همان را برای رکن دیگر خانواده لازم بدانیم و اصلا دوام یکی از این ارکان بدون وجود دیگری امکان پذیر نیست.

اسماعیلی با اشاره به این که هر یک از اعضاء خانواده دارای حقوقی هستند، بیان کرد: ما به‌دنبال احقاق حق به صاحب آن هستیم و برای ما تفاوتی نمی کند که این صاحب حق کودک، زن، سیاه یا سفید حتی مسلمان و غیر مسلمان باشد و اجازه ندهیم حقی پایمان شود. امروز نظام قضایی ما با ایجاد دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان به دنبال این است که کمک کند برای اینکه خدای ناکرده ، آنجا که حق با این قشر جامعه ما است این حق موجب تعدی و تجاوز قرار نگیرد و نادیده انگاشته نشود.

کتاب نگاهی به حقوق زن در تاریخ ایران - حقوق زن در قانون اساسی و مدنی ترکیه 

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: این دفاتر که امروز برای حق اشخاص و صنوف مختلف تاسیس می کنیم نه به این دیدگاه است که حقوق آنان را در معرض آسیب احساس می کنیم بلکه به این جهت است که برای برخی از اقشار، شان و احترام و موقعیت ویژه قائل هستیم و برای آنان حقوقی قائل هستیم که این حقوق ارزش و جایگاه ویژه ای دارد و برای تحقق این حقوق و دفاع از آن نیازمند ساز و کار مشخص در نظام قضایی هستیم؛ بدین ترتیب به مناسبت مختلف ما دفاتر حمایت تشکیل می دهیم که بیانگر این باشد که آنان را به رسمیت می شناسیم و ارزش و جایگاه ویژه ای دارند که با این هدف در آن مسیر گام برمی داریم.

اسماعیلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در هفته قوه قضائیه و اظهار نگرانی ایشان از برخی از پرونده های خانواده و گسست این بنیان ارزشمند دینی و بشری اظهار کرد: نظام دینی ما بر مبنای خانواده است و ما اگر می خواهیم دفاعی از حقوق زنان انجام دهیم باید جایگاه آن را در خانواده ببینیم و نباید این دفاع به سمت و سویی برود که او را از رکن خانواده جدا کند.

وی ادامه داد: دفاع از حقوق زن یعنی تلاش در جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده و نقشی که او در این نظام دارد و اگر این امر را از او جدا کردیم، هم هویت مرد را از او گرفته ایم و هم هویت زن و این دفاع از حقوق زن و کودک نیست، بلکه دفاع از حقوق زن این است که در خانواده قرار گیرد و دفاع از حقوق کودک این است که در آغوش پدر و مادر و این خانواده قرار گیرد. جدا کردن فرزند از پدر و مادر و زوجین از یکدیگر که امروزه و متاسفانه در خیلی از پرونده ها می بینیم و برخی از راهنمایی ها و مشورت های غلط دامن به این موضوع می زند و اسم آن را دفاع از حقوق زن می گذارند، قطعاً اشتباه و دفاع از حقوق زن نخواهد بود. به طور مثال نه تنها در پرونده طلاق ، بلکه در سایر پرونده های مربوط به موضوع خانواده نظیر مطالبه مهریه و استرداد جهیزیه و سایر پرونده های که در اختلافات خانواده نمایان می شود ، ما باید وضع الشی فی محله را ببینیم و کمک کنیم که زن در جایگاه خودش قرار بگیرد و نه اینکه از جایگاه خودش جدا بشود و متاسفانه اگر در این قبیل پرونده ها دقت لازم انجام نشود اینها می تواند مقدمه ای بر امر طلاق و گسست بنیان خانواده باشد ممکن است موضوع مقدماتی پرونده، مطالبه مهریه باشد.

بررسی مقایسه ای حقوق زنان - حقوق زنان زندانی در قوانین 

اسماعیلی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع مهریه اظهار کرد: مهریه قطعاً حق مسلم خانم است، اما برداشت شخصی بنده این است که مهریه ابتدا یک پشتوانه اخلاقی برای تشکیل خانواده به شمار می رود و ثانیاً پشتوانه اجتماعی برای آن است و ثالثاً یک پشتوانه اقتصادی برای همسر و خیلی اوقات باید توجه داشت پشتوانه اقتصادی برای روز مباداست. بنده اعتقاد دارم و پیشنهادم این است که دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان را تغییر اسم بدهیم به دفتر حمایت از خانواده و بیاییم از نهاد خانواده به عنوان اجزاء خانواده حمایت کنیم و نه به عنوان یک عضو منفک و جدا شده از بنیان و نهاد خانواده. این امر هم زیبنده جامعه اسلامی خواهد بود و هم از این طریق خواست مقام عظمای ولایت محقق شده و دیگر این آمار و ارقام نگران کننده ای که بعضاً به گوش می رسد از متلاشی شدن بنیان خانواده را شاهد نخواهیم بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.