×

کشاورز دفاع از متهم را نباید به نفی یا رد ‏اتهام تعبیر کرد

کشاورز دفاع از متهم را نباید به نفی یا رد ‏اتهام تعبیر کرد

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت دفاع از متهم به ویژه در امور کیفری به معنی نفی یا رد ‏اتهام نیست و در بسیاری از موارد محور ‏دفاع وکیل بحث در مود نوع جرم است که احیانا آنچه در کیفرخواست و قرار مجرمیت آمده با ‏آنچه از نظر تحلیلی وجود دارد مغایر است

کشاورز-دفاع-از-متهم-را-نباید-به-نفی-یا-رد-‏اتهام-تعبیر-کرد وکیل 

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: دفاع از متهم به ویژه در امور کیفری به معنی نفی یا رد ‏اتهام نیست و در بسیاری از موارد محور ‏دفاع وکیل بحث در مود نوع جرم است که احیانا آنچه در کیفرخواست و قرار مجرمیت آمده با ‏آنچه از نظر تحلیلی وجود دارد مغایر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "بهمن کشاورز" با بیان اینکه در پرونده‌های قضایی، وکیل در مقام تشخیص حق از باطل نیست، اظهار داشت: مردم حق دفاع دارند و در اصل 35 قانون اساسی این حق پیش‌بینی شده است و این مساله باید به وسیله وکلای دادگستری اعمال شود.

این وکیل پایه یک دادگستری، ادامه داد: ‏خصوصیات وکلا در اسناد بین‌المللی مطرح شده است و این ویژگی‌ها شامل استقلال از دستگاه قضا و وابسته به یک تشکیلات خودگردان که به‌ وسیله مدیریت منتخب اداره می‌شود، آنگاه باید قبول کرد که وجود وکیل دادگستری و حق دفاع لازم و ملزوم هم ‏هستند.

وی افزود: در عین حال دادرسی منصفانه نیز منوط به وجود وکلایی است که آن حق دفاع ‏را اعمال کنند، بنابراین از پذیرش وجود وکیل مستقل در یک نظام قضایی تعریف شده صحیح، ‏ گریزی نیست. ‏

کشاورز با بیان اینکه نباید دفاع از متهم به ویژه در امور کیفری را به نفی یا رد ‏اتهام تعبیر کرد، گفت: در بسیاری از موارد محور ‏دفاع وکیل بحث در مود نوع جرم است که احیانا آنچه در کیفرخواست و قرار مجرمیت آمده با ‏آنچه از نظر تحلیلی وجود دارد مغایر است.

این حقوقدان مسائل را در حقوق کاملا نسبی دانست و گفت: جلوه‌های این نسبیت را در نقض حکم دادگاه بدوی، در دادگاه تجدید نظر و نقض حکم دادگاه تجدید ‏نظر توسط دیوان‌عالی کشور و مواردی که در نتیجه اعمال ماده 18 دادگاه‌های عمومی و انقلاب ‏مصداق اعاده دادرسی تشخیص داده و حکم نقض می‌شود نیز همگی حکایت از آن دارد که ‏تشخیص حق و باطل با یکدیگر دچار تحول می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گاهی اگر وکیل برای اثبات ادعای خود پافشاری نکند می‌تواند تهدیدی بزرگ در اجرای عدالت ‏باشد، اضافه کرد: اگر وکیل در دفاع از موکل خود پافشاری نکند ‏خائن و متخلف است و به تعبیری اگر بر مبنای ترس یا ملاحظه کاری از پیگیری کار موکل ‏خودداری کند تخلف انتظامی کرده و باید مجازات انتظامی شود و اگر به‌د‌لیل دیگری اصولا تقصیر ‏در دفاع کند می‌توان او را خائن نامید و اصولا باید پروانه وکالت او باطل شود.

کشاورز ادامه داد: به نظر ‏نمی‌رسد که پافشاری وکیل را در دفاع از موکل بتوان امری مذموم و نادرست تلقی کرد و حتی آن ‏را مانعی در راه اجرای عدالت دانست، چرا که در بعضی موارد یا حتی بسیاری موارد پافشاری و ‏اصرار وکیل در نهایت امر را به آنجا می‌رساند که کسی که کاملا محکوم و مقصر شناخته شده بود بی‌‏گناهی‌اش ثابت و آزاد شود.

این وکیل پایه یک دادگستری، خاطرنشان کرد: حتی در قضاوت‌های امیرالمومنین(ع) دیده‌ایم که فردی را که به ‏لحاظ ارتکاب قتل در حالی که بالای سر جنازه مقتولی با چاقوی خون‌آلود دستگیر شده بود ‏محکوم به قصاص شده بود و با دخالت حضرت و استدلال ایشان نجات پیدا کرد و مشخص شد که ‏اصولا مرتکب قتل نشده بود و حال آنکه به این امر اقرار داشته است، ‏بنابراین گمان می‌رود در برداشت‌ها در زمینه وکالت و حق دفاع و وظیفه وکلای دادگستری ‏با دقت و ظرافت بررسی و اعلام نظر کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.