×

امیر افشار استفاده از مجازات جایگزین حبس، نگاهی رو به جلوست

امیر افشار استفاده از مجازات جایگزین حبس، نگاهی رو به جلوست

یک حقوقدان گفت استفاده از مجازات جایگزین حبس هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است و می‌تواند یک نگاه رو به جلو محسوب شود

امیر-افشار-استفاده-از-مجازات-جایگزین-حبس،-نگاهی-رو-به-جلوست

یک حقوقدان گفت: استفاده از مجازات جایگزین حبس هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است و می‌تواند یک نگاه رو به جلو محسوب شود.

تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی - مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - نقش کمرنگ مجازات های اجتماعی جایگزین زندان در قوانین - اعمال مجازات های  جایگزین به جای حبس - حبس و ایام قابل احتساب در سوابق محکومیتی 

هوشنگ امیرافشار ، با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه بر کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین حبس اظهار کرد: می‌توان وصف مجرمانه را از رفتارهای جرم‌انگاری شده برداشت که در این صورت دیگر با معضلی به نام حبس مواجه نخواهیم بود که بخواهیم از مجازات جایگزین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این نگاه از منظر حفظ نظم عمومی و امنیت اجتماعی و فردی، نگاهی رو به جلو است که از حبس به دلایل گوناگون جرم‌شناختی جلوگیری شود.

این حقوقدان تصریح کرد: قضات محاکم نیز باید در زمینه استفاده از حکم‌های جایگزین حبس توجیه شوند، البته تا جایی که کیفرهای جایگزین آسیبی به جامعه و خود نمی‌زند.

عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس - تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس - قانون مجازات اسلامی از حذف سنگسار تا مجازات جایگزین حبس 

این حقوقدان خاطرنشان کرد: به قضات باید در بخشنامه‌های گوناگون موضوع استفاده از مجازات جایگزین حبس تذکر داده شود تا افرادی که مستحق هستند حبس آن‌ها تبدیل به مجازات جایگزین شود. این امر هم برای جامعه و هم برای خود فرد مفید است؛ لذا بهتر است قضات این موضوع را ضروری تلقی کنند و خود را مستلزم به این امر کنند.

امیرافشار با بیان اینکه اختیار میزان و تعیین کیفر با قاضی است،‌ اظهار کرد: قاضی یک عضو مسئول اجتماعی محسوب می‌شود، لذا باید آموزش‌های لازم به قاضی داده شود تا وی بتواند کیفری غیر از حبس را جایگزین کند؛ بنابراین تا زمانی که قاضی در این زمینه توجیه نشود، هر مقدار که این توصیه صورت گیرد، بازده عملی نخواهد داشت، بنابراین حسن استفاده از جایگزین حبس هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است.

وی درباره حسن‌های استفاده از مجازات جایگزین حبس گفت:‌ یکی از مهمترین حسن های استفاده از مجازات جایگزین حبس، کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست. همچنین کاهش هزینه نگهداری زندانیان نیز یکی دیگر از حسن های این امر است؛ بنابراین از منظرهای گوناگون توسل به مجازات های جایگزین حبس مفید است.

این حقوقدان تصریح کرد: موضوع استفاده جایگزین از مجازات حبس امر جدیدی نیست و سالیان سال است که در کشورهایی که از نظام های مدرن حقوقی تبعیت می‌کنند،‌ استفاده می‌شود؛ لذا این نگاه یک نگاه رو به جلویی محسوب می‌شود و امیدوارم که دستگاه قضایی توانایی اجرای این موضوع را داشته باشد و بتواند این امر را محقق کند.

اما و اگرهای مجازات حبس - حقی به نام حبس - قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن 

امیرافشار بیان کرد: برای مثال تصور کنید جوانی 20 ساله مرتکب خطایی می‌شود که می توان از جایگزین مجازات حبس برای او استفاده کرد. باید در نظر داشت که این جوان 20 ساله بعد از ورود به زندان رفتارهای مجرمانه و شگردهای بزهکاری را آموزش می‌بیند و جوانی که بر حسب بی احتیاطی مرتکب جرم غیر عمد شده بعد از خروجش از زندان با آگاهی نسبتا وسیع بزهکارانه وارد جامعه می‌شود؛ لذا هم این جوان آسیب می بیند و هم جامعه از رفتار بزهکارانه و احتمالی او در آینده.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.