×

ارجاعات بی مورد اجساد به پزشکی قانونی کاهش یافت

ارجاعات بی مورد اجساد به پزشکی قانونی کاهش یافت

مدیر اجرایی طرح دادپزشک از کاهش ارجاعات بی مورد اجساد به سازمان پزشکی قانونی شهرستان ها با اجرای طرح دادپزشک خبرداد

ارجاعات-بی-مورد-اجساد-به-پزشکی-قانونی-کاهش-یافت

 مدیر اجرایی طرح دادپزشک از کاهش ارجاعات بی مورد اجساد به سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) شهرستان ها با اجرای طرح دادپزشک خبرداد.

کاهش ارجعات بی مورد اجساد با اجرای طرح دادپزشک - دادپزشک ها به صحنه می آیند -  طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی 

مهرداد علی بخشی، روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، افزود: در زمان حاضر طرح دادپزشک در 25 استان کشور در حال اجراست و پزشکی قانونی با اجرای این طرح، می تواند هر چه سریع تر به موارد ضروری جهت کالبدشکافی رسیدگی کند.

مدیر اجرایی طرح دادپزشک اظهار داشت: این پروژه درحقیقت ساماندهی صدور دفن متوفیات در بیمارستان ها است؛ بدین صورت وقتی فردی در بیمارستان فوت می شود، اطلاعاتی درخصوص مسایل حقوقی، قانونی و شاخص های بهداشتی درباره فوت او مطرح می شود که استخراج صحیح این اطلاعات می تواند در راستای کاهش مرگ و میر غیرطبیعی و ارتقای سطح بهداشت بسیار موثر باشد.

آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی - کار در پزشکی قانونی در ردیف کارهای سخت و زیان آور قرار گیرد  

به گفته وی این طرح در بیمارستان ها و بهشت زهرا(س) توسط متخصصان آموزش دیده یا پزشکان پزشکی قانونی در حال اجراست.
وی ادامه داد: پیش تر یک سری اجساد بلاتکلیفی بودند که ارتباطی به سیستم های قضایی نداشتند و مرگ آنها مشکوک نبود، اما به علت در دسترس نبودن پزشک و عدم صدور جواز دفن از سوی پزشکان، متوفیان به ناچار به پزشکی قانونی برای صدور جواز دفن ارجاع می شدند.

به گفته علی بخشی، ارجاع بی مورد این اجساد از طرفی بار دستگاه قضایی را اضافه می کرد و از طرفی دیگر یک سری موارد فوت های مشکوک بود که باید به دستگاه قضایی ارجاع می شد، اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی پزشکان صادر کننده جواز دفن برای این متوفیان جواز دفن صادر می شد.

این مقام مسوول در پزشکی قانونی در خصوص نحوه ساماندهی اظهار داشت: زمانی که فردی در یکی از مراکز درمانی یا بهداشتی فوت می شود، اگر مرگ وی طبیعی باشد و مشکلی در جهت تعیین علت مرگ وجود نداشته باشد، پزشک معالج مکلف است جواز دفن را صادر کند. موارد 19 گانه ای هم وجود دارد که پزشک معالج مکلف است آن ها را به پزشکی قانونی ارجاع بدهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که پزشکان اطلاعات کافی از قوانین و یا علت فوت ندارند، این احتمال وجود دارد، برخی مواردی را که باید به پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) ارجاع دهند، جواز دفن صادر کنند و آن شاخصه های جواز دفن را که اطلاعاتش برای بخش سلامت مورد نیاز است، ارسال و تکمیل نکنند؛ یا اینکه یک سری مواردی که نیاز به ارجاع پزشکی قانونی نیست و می توانند جواز دفن صادر کنند به پزشکی قانونی ارجاع دهند که باعث می شود بار دستگاه قضایی و سازمان پزشکی قانونی افزایش یابد.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند -  تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1394 ابلاغ شد 

مدیر اجرایی طرح دادپزشک، اجرای این طرح در 25 استان کشور را مفید عنوان کرد و گفت: درزمان حاضر همه بیمارستان های گیرنده خدمت از پزشکی قانونی، رضایت دارند.

به گفته وی، پزشکان سازمان پزشکی قانونی، هم به مراکز درمانی و پزشکان مشورت می دهند و هم مانع از صدور جواز دفن غیرعلمی می شوند؛ زیرا جواز دفن غیر علمی ممکن است دارای تبعات برای حقوق خانواده ها و بازماندگان شود.

علی بخشی اظهار داشت: طرح دادپزشک با توجه به نیاز جامعه و همین طور سیستم های بهداشتی و درمانی کشور، طراحی و اجرا شده است.

مدیر اجرایی طرح دادپزشک با اشاره به اینکه این طرح در استان تهران به صورت پایلوت شروع شد، گفت: از آنجا که تهران استان گسترده ای است ، فعالیت به صورت چند مرکز منطقه ای در تهران، شهریار، ورامین، اسلامشهر انجام می شود.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.