×

سطح دانش حقوقی مردم باید افزایش یابد

سطح دانش حقوقی مردم باید افزایش یابد

حجم زیاد پرونده‌ها در دستگاه قضایی از یکسو و عدم آگاهی مردم از نیازهای حقوقی باعث شده تا هم مردم هر روز بیشتر گرفتار دعاوی حقوقی شوند و هم سر‌قضات دادگستری روز به روز شلوغ‌تر شود

سطح-دانش-حقوقی-مردم-باید-افزایش-یابد وکیل 

حجم زیاد پرونده‌ها در دستگاه قضایی از یکسو و عدم آگاهی مردم از نیازهای حقوقی باعث شده تا هم مردم هر روز بیشتر گرفتار دعاوی حقوقی شوند و هم سر‌قضات دادگستری روز به روز شلوغ‌تر شود. حالا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان از آغاز یک نهضت برای حقوق آموزی عمومی در این استان سخن گفته است. طرحی که اگر اجرای پایلوت آن در گلستان موفق باشد با تعمیم آن به کل کشور می‌توان امیدوار بود تا هم از بسیاری از جرایم به خصوص در حوزه جرایم مالی جلوگیری کرد و هم به کاهش پرونده‌ها و مراجعات به دستگاه قضایی کمک کرد.

علم حقوق - آیا حقوق علم است ؟ - ضرورت های تغییر پیش فرض های علم حقوق در ایران - جزوه مقدمه علم حقوق استاد موسوی هاشمی 

 نبود دانش حقوقی دلیل تراکم پرونده‌ها در دادگاه

بلد نبودن الفبای حقوقی در کشور را می‌توانیم به یک معضل تشبیه کنیم که خیلی‌ها  با درگیر خود کرده است. خلا این موضوع زمانی که پای افراد به دادگاه‌ها باز می‌شود مشهودتر است، بنابراین می‌توان با آموزش‌های ساده و اولیه از بروز بسیاری مشکلات پیشگیری کرد.  معاون حقوقی قوه قضاییه با صحه گذاشتن بر نداشتن دانش حقوقی مردم در کشور،  دلیل پراکندگی پرونده‌‌‌‌های حقوقی را  که منجر به تراکم پرونده‌های حقوقی در دادگستری‌ها می‌شود، را عدم آگاهی‌های حقوقی مردم از موضوعات می‌داند.  ذبیح‌الله خداییان با اشاره به اینکه اطلاعات حقوقی مردم کم است و رسانه‌ها می‌توانند با تعامل معاونت حقوقی برای افزایش آگاهی‌های حقوقی تلاش کنند، ادامه داد: بسیاری از جرایم مالی نظیر کلاهبرداری‌ها بر اثر ناآگاهی از مسایل حقوقی رخ می‌دهد و اگر مردم از اطلاعات حقوقی لازم برخوردار باشند می‌توانند از ورود زیان به خودشان و وقوع جرایم جلوگیری کنند. برای مثال در خصوص پیش‌ خرید یا پیش‌فروش آپارتمان عموم مردم آگاهی کافی را ندارند و همین موضوع برای آنها دردسر ساز شده و منجر به زیان‌های فراوان برای مردم و تشکیل پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی می‌شود. وی رشد فساد را نتیجه عدم آگاهی حقوقی دانست و افزود: برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های سالم و تامین امنیت سرمایه‌گذاری لازم است تا مردم اطلاعات لازم را کسب کنند و فسادهای اقتصادی و مسایلی که منجر به ناامنی فضای سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود در حوزه همین عدم آگاهی‌ها است.  معاون حقوقی قوه قضاییه همچنین با اشاره به نقش نظارتی رسانه‌ها در جامعه گفت: فساد در جاهای تاریک و مبهم رخ می‌دهد و رسانه‌ها همچون نورافکنی هستند که زوایای پنهان را روشن کرده است و با آگاهی‌بخشی خود از بروز و رشد فساد جلوگیری می‌کنند.  وی ادامه داد: نقش نظارتی رسانه‌ها هم از بروز تخلف جلوگیری می‌کند و هم افراد متخلف را معرفی می‌کنند تا امنیت در جامعه برقرار شود.

رابطه جامعه شناسی با حقوق - تاریخ فلسفه حقوق - قلمرو فقه و حقوق 

 ضعف دانش حقوقی راهی برای ورود بیهوده به دادگاه

عضو کمیسیون حقوقی مجلس نیز با تاکید بر اینکه درصد بالایی از مراجعه‌ها به دادگاه و تشکیل پرونده‌های قضایی ناشی از ضعف دانش حقوقی مردم است، گفت: سال‌هاست که درباره ضعف اطلاعات حقوقی و بی اطلاعی مردم از مباحث حقوقی سخن گفته شده است اما باز هم تحولی را در این زمینه شاهد نبوده ایم.  فرهاد تجری افزود: بی اطلاعی مردم از مسائل حقوقی علاوه بر این که هزینه بسیاری از قبیل حق الوکاله و مشاوره و … به آن‌ها تحمیل می‌کند باعث مراجعه بسیار به دادگاه‌ها و حجم بالای پرونده‌های قضایی، اطاله دادرسی و در نهایت نارضایتی از عملکرد قوه قضاییه می‌شود.   این نماینده مجلس گفت: اگر بتوانیم اطلاع و دانش حقوقی مردم را با آموزش افزایش دهیم، علاوه بر اصلاح رفتارهای اجتماعی، اقتصادی وغیره حجم پرونده‌های قضایی کاهش می‌یابد و دادرسی از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار خواهد شد.

  وی افزود: در حال حاضر به دلیل ضعف دانش حقوقی مردم سوء استفاده‌هایی توسط سودجویان صورت می‌گیرد که برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها چاره‌ای جز افزایش سطح اطلاعات حقوقی نداریم.   به گفته عضو کمیسیون حقوقی مجلس مواردی  وجود داشت که پرونده‌ای در شورای حل اختلاف حل می‌شده اما مدت‌ها در دادگاه‌ها بین دفترهای مختلف سرگردان بود و پس از مدتی به نتیجه لازم نمیرسید در حالی که با افزایش آگاهی افراد از مسائل حقوقی، روند رسیدگی سهل تر می شود و مراجعه به محاکم قضایی کاهش می‌یابد.   وی افزود: وضعیت در حال حاضر به گونه ای است که مردم به دلیل اطلاع نداشتن از قوانین حقوقی در ابتدای کار به وکیل مراجعه می کنند و در موارد خیلی جزیی از مشاوره حقوقی استفاده می کنند. تجری گفت: بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد ضعف اطلاعات و دانش حقوقی منجر به نابسامانی در دستگاه قضایی شده است و وقت بسیاری از دادگاه‌ها به دلیل طرح دعوی در شعب غیرمرتبط و ارجاع مجدد پرونده به شعب خاص مربوط به شکایت رسیده تلف می شود.   تجری گفت: وضعیت در حال حاضر به گونه ای است که به عنوان مثال فردی برای طلاق اقدام می‌کند اما از قوانین حقوقی مربوط به طلاق آگاه نیست و بنابراین ضعف دانش حقوقی حتی در جزیی ترین مسائل نیز مشکلاتی برای دادگاه‌ها و محاکم قضایی ایجاد کرده است.

پدر علم حقوق ایران کیست ؟ - جایگاه علم حقوق در گرایش به رویکرد مطالعاتی علوم انسانی بخش اول

  پیشنهاد آموزش مباحث حقوقی در مدارس

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سطح سواد حقوقی پایین مردم سبب طولانی شدن مراحل رسیدگی به پرونده‌های دادگستری‌ها می‌شود، اظهار کرد: سواد حقوقی مردم باید متناسب با به‌روز شدن قوانین شود و متولیان موضوع آموزش در کشور باید مباحث حقوقی را به مردم آموزش بدهند.

ابوالفضل ابوترابی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ظرفیت بسیار مناسبی برای ارائه آموزش‌های حقوقی مورد نیاز به دانش‌آموزان است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع می‌طلبد که وزارتخانه آموزش و پرورش در کنار دروس تخصصی و عمومی خود نسبت به ارائه آموزش‌های لازم در زمینه مباحث حقوقی به دانش‌آموزان اقدام کند و آموزش مباحث حقوقی جزو سرفصل‌های آموزشی مدارس قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته در کنار این موضوع نیز برنامه‌های آموزشی در زمینه مسائل و مباحث حقوقی باید برای خانواده‌ها نیز برگزار شود، ادامه داد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت‌های مهد‌کودک‌های فعال در سطح شهر‌ها نیز در راستای ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه بهره ببریم.

  آماری از سطح سواد حقوقی مردم وجود ندارد

یک حقوقدان با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا مردم برای ورود به دادگستری و طرح شکایت باید از سواد حقوقی لازم برخوردار باشند، ادامه داد: در کشور ایران دانشگاه‌ها به میزان بسیاری توسعه یافته‌اند و متناسب با این توسعه میزان سواد حقوقی مردم نیز تا حدودی افزایش یافته، اما هنوز سواد حقوقی مردم پایین است.

حسن صرام  با اشاره به اینکه افزایش و ارتقای میزان سواد حقوقی مردم منجر به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری می‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید به موضوع ارائه آموزش مباحث حقوقی به دانش‌آموزان توجه کند.

وی با اشاره بر اینکه یک دانش‌آموز باید در زمان تحصیل خود با وظایف و تکالیف قانونی خود در جامعه آشنا شود، اضافه کرد:  در برخی از موارد افراد به دلیل نبود آشنایی با تکالیف قانونی خود به جرایمی مانند: مزاحمت تلفنی و یا موارد دیگر دست می‌زنند که تصور نمی‌کنند که عمل آنها جرم باشد. صرام با بیان اینکه این موضوع سبب ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی بسیاری برای آنها می‌شود، تصریح کرد: مردم باید از آموزش‌های حقوقی لازم برخوردار شوند تا در زمان مواجه شدن با یک موضوع حقوقی بتوانند تصمیم‌گیری لازم را انجام بدهند.

جایگاه علم حقوق در گرایش به رویکرد مطالعاتی علوم انسانی بخش دوم و پایانی 

   اجرای طرح نهضت حقوق آموزی در استان گلستان

این در حالی است که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان از راه اندازی نهضت حقوق آموزی در استان گلستان برای ارتقای آگاهی عمومی مردم خبرداد و گفت: موسسه داوری با هدف صلح و سازش در سطح این استان در آینده‌ای نزدیک راه اندازی می‌شود.

حسین شعبانی افزود: در قانون اساسی در دو قسمت وظایفی به قوه قضائیه در رابطه با پیشگیری ارجاع شده است که یکی در مقدمه قانون اساسی و دیگری در اصل 156 است.

 وی با بیان این که سه هدف قوه قضاییه نظارت، قضاوت و پیشگیری است، گفت: پیشگیری از وقوع جرم در اختیار قوه قضاییه است و 14 کارگروه پیشگیری از وقوع جرم استان، تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان با بیان اینکه ناآگاهی به قانون، مستلزم برنامه ریزی مستمر برای آموزش‌های عمومی است افزود: از 2 سال گذشته طرحی مبنی بر نهضت حقوق آموزی در استان کلید خورد که در قالب آن، دوره‎های آموزشی در خانه‎های فرهنگ، مدارس، مساجد و کانون‎های فرهنگی هنری برگزار می‎شود تا مردم نسبت به حقوق شهروندی آشنا شوند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.