×

یک استاد دانشگاه دیه زنان را می‌توان تکمیل کرد، نه مساوی با دیه مردان

یک استاد دانشگاه دیه زنان را می‌توان تکمیل کرد، نه مساوی با دیه مردان

یک استاد دانشگاه با اشاره به مبحث دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی تاکید کرد که تساوی دیه زنان و مردان به این معناست که می‌توانیم نصف دیگر دیه زنان را از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی ترمیم و تکمیل کنیم همانند بیمه‌های تکمیلی

یک-استاد-دانشگاه-دیه-زنان-را-می‌توان-تکمیل-کرد،-نه-مساوی-با-دیه-مردان

یک استاد دانشگاه با اشاره به مبحث دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی تاکید کرد که تساوی دیه زنان و مردان به این معناست که می‌توانیم نصف دیگر دیه زنان را از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی ترمیم و تکمیل کنیم همانند بیمه‌های تکمیلی.

او همچنین معتقد است که دیه زنان و مردان همان آن است که در فقه و شریعت آمده است و طبق نظر فقها دیه زنان نصف دیه مردان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی چیت‌سازیان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق نسوخ اسلامی دیه زن نصف دیه مرد است و آنچه که فقهای عظام در این زمینه گفته‌اند، ‌کاملا صحیح است و طبق نص صریحی که داریم؛ متن شریعت اسلامی آن چیزی است که فقها مطرح کرده‌اند.

این حقوقدان تصریح کرد: آنچه که هم اکنون در جامعه مبنی بر تساوی دیه زن و مرد مطرح شده، به این معنا نیست که ما نص صریح قرآن و نص حدیث قرآن را می‌خواهیم تغییر دهیم در واقع آنچه که در فقه آمده و فقها مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه دیه زن نصف دیه مرد است درست بوده و هم چنان به قوت خود باقی است و هیچکس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

وی با اشاره به حدیث «حلال محمد، حلال الی‌ یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه» ادامه داد: طبق این حدیث ما نمی‌توانیم مقابل نص قرآن اجتهاد کنیم. اما آنچه که در حال حاضر مبنی بر تساوی دیه زنان و مردان مطرح شده است به معنای این است که نصف دیگر دیه زنان را هم می‌توانیم ترمیم کنیم چرا که در حال حاضر زنان همانند مردان در جامعه فعالیت می‌کنند.

چیت‌سازیان با بیان این‌که «دیه زنان و مردان همان است که شرع تعیین کرده است» خاطرنشان کرد: نصف دیگر دیه زنان را می‌توانیم از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی تکمیل کنیم، همانند بیمه‌های تکمیلی که این موضوع از لحاظ شرع ایرادی ندارد زیرا شئونات زنان باید محفوظ بماند و دیه آنان نیز تکمیل شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دیه اهل کتاب یا اهل ذمه کمتر از دیه مسلمانان است، اما قوانینی در مورد آنها در جایی دیگر به تصویب رسیده است که می‌توان دیه آنها را تغییر داد، لذا دیه زنان را هم می‌توانیم به صورتی که مخالف و مغایر نص صریح قانون نباشد تکمیل کنیم.

این حقوقدان در پایان با اشاره به آیه شریفه « انا خلقناکم من ذکر و انثی و ... » گفت: طبق این آیه که در مورد یکسان‌سازی زن و مرد ذکر شده است ما دو نوع شأن مذکر و مونث داریم و طبیعی است که خداوند زن و مرد را آفریده است اما در بحث‌هایی مانند ارث، دیه و غیره تفاوت‌هایی بین زنان و مردان وجود دارد و این موضوع به معنای تبعیض بین زنان و مردان نیست بلکه تفاوت در بین آنها حکمت‌های الهی است و اگر ما بتوانیم جایگاه زن را ترفیع دهیم، امر بسیار ممدوح و مطلوبی را انجام داده‌ایم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.