×

عزم دستگاه قضایی برای کاهش اطاله دادرسی

عزم دستگاه قضایی برای کاهش اطاله دادرسی

اگرچه یکی از عوامل اطاله دادرسی تعدد پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی است اما از چندی پیش مسئولان دستگاه قضایی به طور مکرر از قضات خواسته‌اند تا با یک همت جهادی نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های مسن که مدت‌های طولانی به دلایل مختلف بر روی میز قضات باز مانده است اقدام کنند و از این رهگذر در جهت کاهش اطاله‌دادرسی به خصوص در پرونده‌های مسن تلاش کنند

عزم-دستگاه-قضایی-برای-کاهش-اطاله-دادرسی

اگرچه یکی از عوامل اطاله دادرسی تعدد پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی است اما از چندی پیش مسئولان دستگاه قضایی به طور مکرر از قضات خواسته‌اند تا با یک همت جهادی نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های مسن که مدت‌های طولانی به دلایل مختلف بر روی میز قضات باز مانده است اقدام کنند و از این رهگذر در جهت کاهش اطاله‌دادرسی به خصوص در پرونده‌های مسن تلاش کنند.

آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن 

افزایش تعداد پرونده‌های مسن خلاف عدالت است

یکی از اهداف مهم دستگاه قضایی در کشور ایجاد عدالت است اما با وجود تلاش همه مسئولان و قضات دستگاه قضایی اما همچنان اطاله دادرسی یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های سال‌های اخیر بوده است به طوریکه چندی پیش رییس‌کل د‌اد‌گستری استان تهران درباره وجود پرونده‌های مسن در دادگستری هشدار داد و این موضوع را خلاف عدالت دانست.

البته غلامحسین اسماعیلی رییس‌کل د‌اد‌گستری استان تهران نقش قضات را در این زمینه بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به طور قطع عملکرد‌ مثبت همکاران قضایی و اد‌اری د‌ر عرصه خد‌مت‌رسانی به مرد‌م می‌تواند‌ د‌ر این زمینه نقش کلید‌ی ایفا کند‌.

راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - دلایل عمده اطاله دادرسی و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی 

 پیشگیری از پرونده‌سازی بی‌مورد

وی یکی از راهکارهای کاهش پرونده‌های مسن را جلوگیری از پرونده‌سازی‌های بی‌مورد در دادگستری‌ها دانست و تصریح کرد: باید با کنترل د‌قیق د‌عاوی و شکایات د‌ر مرحله ارجاع، از پرونده‌سازی بی‌مورد پیشگیری شود. این مقام مسئول با اشاره به موضوع مهم استفاد‌ه از فناوری‌های نوین، اظهار کرد‌: به طور قطع بهره‌گیری از فناوری د‌ر بخش‌های مختلف قضایی که مورد‌  تاکید‌ ریاست قوه قضاییه بود‌ه و جزء برنامه‌های کلان قوه به شمار می‌رود‌ و تصمیمات مهم نیز بر اساس اطلاعات به د‌ست آمد‌ه از این طریق د‌ر نظر گرفته می‎شود‌، بسیار حائز اهمیت است. رییس‌کل د‌اد‌گستری استان تهران یاد‌آور شد‌: بر این اساس لازم است د‌ر مجموعه‌های قضایی، این موضوع بسیار جد‌ی تلقی شد‌ه و طبق د‌ستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد‌ قوه قضاییه و به نحو د‌قیق اعمال شود‌.

وی بیان کرد: سزاوار نیست با این همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و تصمیمات قضایی ماهوی مهمی که اتخاذ می‌شود به لحاظ برخی مسائل حاشیه‌ای کم‌ارزش مانند: برخورد نامناسب تعداد محدودی از همکاران قضایی یا تاخیرهای غیرموجه در  دادرسی و... جایگاه خطیر دستگاه قضایی نزد افکار عمومی دچار خدشه و آسیب شود. رییس دادگستری استان تهران افزود: موضوع کاهش جمعیت کیفری که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و همچنین مسئولان عالی‌رتبه قوه قضائیه به شمار می‌رود، از برنامه‌های جدی دادگستری استان بوده و اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا صورت گرفته که امید است در سایه تلاش و مساعدت تمامی نهادهای قانونی ذیربط برای رسیدن به این هدف مقدس موفق شویم. وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در قوانین مانند استفاده از مجازات‌های جایگزین، تعلیق و تعویق مجازات و آزادی مشروط و جلوگیری از پرونده‌سازی‌های بی‌مورد که بازداشت متهم را به‌دنبال دارد، می‌تواند در کاستن از جمعیت زندانیان تاثیر بسزایی داشته باشد.

تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -   اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی 

اسماعیلی با تاکید مجدد بر تعیین تکلیف پرونده‌های مسن اظهار کرد: طبع قضایی برخی از پرونده‌ها چنان است که امکان اتخاذ تصمیم فوری راجع به آن‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین تعداد این نوع پرونده‌ها زیاد نیست و در خصوص بیشتر پرونده‌ها می‌توان به‌موقع تصمیم گیری قضایی کرد. به هر حال باید بدانیم که دادرسی عادلانه یعنی رسیدگی و صدور حکم در مدتی منطقی و اجرای سریع و به موقع حکم صادره؛ در این صورت است که می‌توان ادعا کرد دستگاه قضا برای تحقق عدالت گام برداشته است.

 تعیین تکلیف پرونده‌های مسن به معنای زمان دادرسی استاندارد است

رییس کل دادگستری استان قزوین از تلاش دستگاه قضا در قزوین برای تحقق نظام دادرسی عادلانه، منصفانه و با هزینه کمتر به عنوان سیاست روزآمدسازی خبر داد و گفت: با تلاش های انجام شده 55‌درصد از پرونده های مسن تا پایان سال 93 تعیین تکلیف شده‌اند.

 جمال انصاری تأکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در سال گذشته در مجموع دادگاه‌ها، دادسراها و دادگاه‌های بخش، نزدیک 2 هزار و 500 پرونده مسن داشتیم که به یک هزار مورد رسید.

وی گفت: وقتی برای پرونده‌های مُسن تعیین تکلیف می‌شود زمان دادرسی به زمان استاندارد و معمول خود نزدیک می‌شود و در واقع مدت زمان دادرسی کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول در ادمه تصریح کرد: به واسطه همین موضوع است که توفیقاتی را در کاهش زمان دادرسی داشته‌ایم و آن را به زمان واقعی و استاندارد خودش نزدیک کرده‌ایم حال در سال 94 نیز امورات خود را طوری تنظیم می‌کنیم که روند خدمتی به مردم بیش‌از پیش تسهیل شود.

وی همچنین گفت: دادرسی واقعی ترین دغدغه مردمی است و تمرکز ما در گذشته بر این موضوع بوده و در سال 94 نیز عمده برنامه‌های ما دادرسی محور است که خدمت به مردم سهل‌تر شود.

اطاله دادرسی به کل تشکیلات قضایی لطمه می زند - لزوم نظارت دستگاه قضا بر کار وکلا

وی ادامه داد: توفیقات استان نیز در این زمینه خوب بوده به طوری که عملکرد دادگاهی، دادسرایی و شورای حل اختلاف 107 درصد بوده یعنی 7 درصد بیش از میزان وارده پرونده‌ها تعیین تکلیف در خصوص پرونده‌ها صورت گرفته که نشان می‌دهد تمرکز ما در امور دادرسی توفیقات خوبی را به دنبال داشته است.

 قضات رسیدگی به پرونده‌های مسن را در اولویت قرار دهند

رییس‌کل دادگستری استان گلستان نیز با تاکید بر تعیین تکلیف پرونده‌های مسن از قضات خواست این پرونده‌ها را در اولویت رسیدگی‌های خود قرار دهند.  هادی هاشمیان از بازنگری در چارت دادگستری‌های استان خبر داد و افزود: در صورت تصویب چارت جدید، قضات و کارمندان تازه نفس، وارد محاکم می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماندن پرونده‌ها به بهانه رسیدگی کیفی در شعب قابل قبول نیست، گفت: سرعت و کیفیت باید توام باشد تا حق مردم تضییع نشود.  وی برنامه‌ریزی برای کاهش ورودی به محاکم و ساماندهی واحدهای اجرای احکام کیفری و مدنی را که خروجی دادگستری‌ها محسوب می‌شوند از دیگر اولویت‌های کاری دادگستری‌ها اعلام کرد. هاشمیان حذف قلم و کاغذ را یکی دیگر از برنامه‌های مهم دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: استفاده از رایانه و کار با سیستم را جدی بگیرید.  این مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه می‌دانیم مراجعه کننده به دستگاه قضایی زیاد است به کارکنان توصیه کرد: در برخورد با مردم سعه صدر داشته باشند و همان گونه که انتظار دارند در مراجعه به ادارات با آنان برخورد شود با مردم رفتار کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.