جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09124556522 در تماس باشید.

رئیس-مرکز-آمار-و-انفورماتیک-قوه-قضائیه-خبر-داد،-آغاز-فاز-دوم-ارائه-خدمات-الکترونیک-قضایی-مطالبات-مربوط-به-اعسار-و-درخواست-مهریه

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه از آغاز فاز دوم ارائه خدمات الکترونیک قضایی تا پایان دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، حجت‌الاسلام حمیدرضا شهریاری معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها با اعلام این خبر افزود: فاز اول این طرح حدود 6 ماه پیش در شهر تهران راه‌اندازی شد.

وی گفت: در فاز اول دعاوی و خواسته‌های مربوط به چک آن هم با استفاده از سامانه الکترونیک خدمات قضایی به شهروندان ارائه شد.

شهریاری با اشاره به این مطلب که تمام تلاش ما این است که ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه‌های مختلف قضایی به در منازل شهروندان برسد، گفت: برای دستیابی به این مهم طرح‌های پایلوتی اجرا شد که در حال حاضر نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به این مطلب که در فاز اول 40 دفترخانه انتخاب شدند تا 15 خدمت قضایی از جمله دادخواست‌ها و شکواییه‌ها مربوط به موضوع چک را به شهروندان ارائه کنند، گفت: البته این در حالی بود که مردم می‌توانستند در کنار این  40 دفترخانه به سایت www.adliran.ir مراجعه کنند.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه درباره فاز دوم اجرای این طرح گفت: 4 خواسته شامل مطالبه وجه سفته، اعسار از مهریه، اعسار از پرداخت محکوم به و درخواست صدور اجراییه درباره رأی حل اختلاف کارگر و کارفرما به شهروندان ارائه خواهد شد.

وی افزود: ما در اجرای طرح ارائه خدمات الکترونیک قضایی با دو چالش عمده مواجه بودیم ابتدا آمادگی دفاتر خدمات قضایی و سپس آمادگی الکترونیک سازمان‌های قضایی برای اینکه پاسخگوی مناسبات دفاتر باشد.

شهریاری با اشاره به این مطلب که قرار بود با استفاده از سامانه سخا (سامانه خدمات الکترونیک قضایی) خدمات کیفری و حقوقی به شهروندان ارائه شود، گفت: بر اساس مشکلاتی که در بخش کیفری وجود داشت این بخش از کار به تعویق افتاده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال آینده 80 درصد از خواسته‌های قضایی مردم که شامل 1200 عنوان اتهامی و 500 خواسته قضایی است از طریق درگاه سخا به شهروندان ارائه شود.

وی افزود: با افتتاح بخش دوم ارائه خدمات الکترونیک قضایی تا پایان دهه مبارک فجر هر دو هفته یک بار 5 خواسته جدید به 4 خواسته ابتدایی اضافه خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه به برگزاری دو جلسه مشترک با کانون سردفتران اشاره کرد و گفت: این دو جلسه با هدف تعیین استانداردهای دفترخانه‌های به کار گرفته شده در طرح ارائه خدمات الکترونیک قضایی و همچنین بررسی سرویس‌های ارائه شده به شهروندان برگزار شد.

وی افزود: از 287 دفترخانه بازدید شد تا امکانات آنها از نظر ارائه خدمات به شهروندان مورد معرفی قرار گیرد و این در حالی است که دفاتر موظف هستند از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر به شهروندان خدمت ارائه کنند.

شهریاری به طراحی 3 تیم حقوقی، فنی و نظارتی اشاره کرد و گفت: تیم حقوقی آمادگی پاسخگویی به سؤالات دفترخانه‌ها و همچنین پاسخگویی به شهروندان را برعهده داشت و این در حالی است که تیم فنی 42 مورد مشکلات نرم‌افزاری را شناسایی کرده و در نهایت تیم نظارتی برای انجام درست کارهای محوله شکل گرفت.

وی به فاز سوم طرح ارائه خدمات الکترونیک اشاره کرد  گفت: 3 استان خراسان رضوی، فارس و احتمالا یزد در مرحله سوم به شهروندان خدمات ارائه می‌کند که این خدمات در حوزه چک و درخواست‌های مربوط به آن خواهد بود.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه در بخش دیگری از نشست خبری خود به ثبت 2هزار و 782 مورد ثبت درخواست در آذر ماه اشاره کرد و گفت: از کل درخواست‌های ثبت شده 92 درصد بلافاصله اقدام شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.