×

ازدواج و طلاق اینترنتی می شود-ثبت شکایت چک 10 هزار تومان

ازدواج و طلاق اینترنتی می شود-ثبت شکایت چک 10 هزار تومان

معاون قوه قضائیه گفت تا یک سال آینده شهروندان می توانند از خانه درخواست ازدواج و طلاق را اینترنتی به قوه قضائیه اعلام کنند

ازدواج-و-طلاق-اینترنتی-می-شود-ثبت-شکایت-چک-10-هزار-تومان وکیل 

معاون قوه قضائیه گفت: تا یک سال آینده شهروندان می توانند از خانه درخواست ازدواج و طلاق را اینترنتی به قوه قضائیه اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حمید شهریاری روز سه شنبه در نشست خبری با اعلام آخرین وضعیت اجرای طرح پیشخوان قضایی در 40 دفترخانه تهران گفت: فاز اول این طرح در مورد ثبت درخواستهای چک بود که با استقبال مردم همراه بود و نقاط ضعف و قوت کار هم مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: در ابتدای اجرای این طرح 15 خدمت تعریف شده بود که با پیوستن مطالبه وجه سفته، اعصار از پرداخت مهریه، اعصار از پرداخت محکوم به، درخواست صدور اجرای رای هیئت حل اختلاف کارگروه کارفرما تعداد خدمت ارائه شده در فاز اول به 19 خدمت رسید.

فعلا خدمات کیفری از پیشخوان قضایی ارائه نمی شود

رئیس مرکز آمار فن آوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار داشت: قرار بود سیستم سخا - سامانه خدمات الکترونیکی- در بخش کیفری و حقوقی خدمات ارائه کند ولی به دلیل برخی هماهنگی ها مشکلات مجبور شدیم فعلا خدمات کیفری را از طرح حذف کنیم تا این هماهنگیها انجام شود. ولی با همان ارائه خدمات حقوقی 80 درصد خواسته های مردمی از دادگستریها در پیشخوان قضایی ارائه می شود.

وی افزود: البته قولی که برنامه نویسان و تیم حقوقی و فن آوری داده اند این است که تا یک سال آینده هر هفته 5 خدمت به پیشخوان قضایی اضافه شود. به عنوان نمونه در فاز بعدی خدماتی مانند درخواست طلب، سازش، تنظیم سند رسمی ملک، ابطال شناسنانه، نفقه و غیره و در فازهای بعدی خلع ید، تقسط مهریه، اثبات مالکیت، قلع و قمع، ملک مشاع، رفع تصرف عدوانی و غیره که جمعا 200 درخواست و 1200 اتهام است به خدمات دفاتر پیشخوان اضافه می شود.

ثبت درخواست ازدواج و طلاق از خانه

شهریاری در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد ارائه خدمات ثبت ازدواج و طلاق و پلاک خودرو در دفاتر پیشخوان گفت: موضوع ازدواج و طلاق کمی خاص است و هنوز روی آن در حال مطالعه هستیم ولی قطعا این خدمات هم تا قبل از یک سال آینده اینترنتی در ارائه خواهد شد.

فارس، خراسان و یزد صاحب پیشخوان قضایی می شود

معاون قوه قضائیه در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد تعداد دفترخانه ها برای ارائه خدمات قضایی افزایش یابد که پاسخ داد: جلسات زیادی با کانون سردفتران داشتیم و از 287 دفترخانه هم بازدید کردیم ولی تنها 40 دفترخانه شرایط لازم را داشتند.  ساعت کار دفترخانه ها هم از 8 تا 5 عصر بوده و 3 تیم حقوقی و نظارتی و فنی هم در این مراکز فعال هستند.

وی گفت: در تلاش هستیم غیر از تهران استانهای یزد، فارس و خراسان رضوی هم تحت پوشش خدمات قضایی قرار بگیرد. البته در مورد افزایش دفترخانه ها باید بگویم که نباید با افزایش دفترخانه ها موجب شویم درآمد دفترخانه هایی که پیشخوان قضایی شده پایین بیاید. البته آیین نامه ای هم در حال تدوین است که اگر تصویب شد تمامی این شرایط در آن لحاظ شده است.

شهریاری در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد هزینه ثبت درخواست چک در دفاتر پیشخوان قضایی گفت: هزینه ثبت هر درخواست 10 هزار تومان است که این مبلغ غیر از هزینه تعرفه های معمول در دادسرا است. به ازای هر برگ چک بیشتر هم باید شخص 500 تومان بیشتر غیر از 10 هزار تومان بپردازد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.