×

آموزش رکن پیشگیری از کودک ربایی

آموزش رکن پیشگیری از کودک ربایی

13 ماه پس از گم شدن «مائده کبرایی» دختربچه هشت ساله، از روبروی مدرسه اش در خیابان معلم منطقه «غازیان» شهر انزلی، کودک سه سال و هفت ماهه ای به نام «دنیا علمی» از روبروی خانه اش در خیابان «نخجوان» در همان منطقه ناپدید شد

آموزش-رکن-پیشگیری-از-کودک-ربایی

13 ماه پس از گم شدن «مائده کبرایی» دختربچه هشت ساله، از روبروی مدرسه اش در خیابان معلم منطقه «غازیان» شهر انزلی، کودک سه سال و هفت ماهه ای به نام «دنیا علمی» از روبروی خانه اش در خیابان «نخجوان» در همان منطقه ناپدید شد.

آدم رباییجزئیات طولانی ترین کودک ربایی در ایران - مجازات آدم ربایی چیست ؟ - جرم آدم ربایی در حقوق ایران - با ارکان جرم آدم ربایی آشنا شوید ، شدیدترین مجازات در انتظار آدم ربایان 

خانواده، اقوام و هم محلی های کودکان گمشده از هیچ اقدامی مانند گشتن کوچه به کوچه تا چاپ آگهی و تعیین مژدگانی و مراجعه به رسانه ها کوتاهی نکردند.

پلیس انزلی از همان آغاز برای یافتن هر یک از کودکان تلاش های گسترده ای کرد و از خبرنگاران خواست برای کمک به پیگیری مساله از هرگونه اطلاع رسانی که ممکن است منجر به هشیار شدن کودک ربایان شود، خودداری کنند.

گرچه خبرنگاران با مراجع انتظامی همکاری لازم را داشتند اما با توجه به فراوانی انواع فناوری های روز در حوزه ارتباطات مانند نرم افزارهای مختلف تلفن های همراه و اینترنت، بازار شایعات داغ بود و خبر نیز از رسانه های خارجی منتشر شد.

*چه باید کرد

پدیده گم شدن کودکان در همه جای دنیا از کشورهای توسعه یافته گرفته تا کشورهای فقیر یا درگیر جنگ، به دلایل مختلف اتفاق می افتد.

گروگانگیری یا آدم ربایی ؟ - رسیدگی به جرم آدم ربایی در دادگاه کیفری در قالب بازخوانی یک پرونده مطرح شد - همه چیز درباره جرم آدم ربایی 

بر اساس آمار کمیسیون اروپا هر ساله 250 هزار کودک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا گم می شوند اما آیا با توجه به این واقعیت ها باید دست روی دست گذاشت و شاهد تکرار این حادثه برای یک خانواده دیگر بود یا باید با تمهیداتی تا حد ممکن جلو فاجعه را گرفت؟

گرچه در وهله نخست توجه همگان به ایمن سازی بیشتر جامعه از سوی نیروهای انتظامی معطوف می شود اما این واقعیت که حتی در کشورهای توسعه یافته با وجود نیروهای پلیس فراوان و بکارگیری ابزارهای مختلف نیز شمار زیادی کودک ربوده می شوند، لزوم آموزش و اطلاع رسانی به خانواده ها و کودکان را در اولویت قرار می دهد.

*آموزش، رکن اصلی رفاه

«امین حق ره» مشاور روانشناسی، در این باره به ایرنا گفت: خانواده، نهادهای آموزشی و رسانه ها باید شیوه محافظت حتی در قبال افراد فامیل را به کودک آموزش دهند.

جرم آدم ربایی و مخفی کردن دیگری - اشد مجازات در انتظار آدم ربایان 

وی افزود: باید به کودک آموزش داده شود در صورت گم شدن یا هنگام قرار گرفتن در معرض رفتار ناشایست یا آزار چه کند.

این مشاور همچنین بر تمرکز آموزش بر جمعیت های مستقر در حاشیه شهر، نقاط آسیب پذیر، خانواده های بی بضاعت، خانواده های بدسرپرست یا تک سرپرست و دانش آموزان مهدها و مدارس تاکید کرد.

به گفته او، این آموزش ها باید به دست گروه های توجیه شده و کاردان با محور آگاهی بخشی همزمان به اولیا و فرزندان خردسال درباره هویت جنسی، چگونگی ارتباط با اعضای درجه یک و دو خانواده، ارتباط با فامیل، آشنایان، همسایگان و فروشندگان دوره گرد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برای نمونه باید به کودکان آموخت حدودِ مُجاز تماس فیزیکی از سوی نزدیکان، آشنایان و افراد ناشناس چه اندازه است، چه کسانی مجازند به ایشان هدیه بدهند یا از مسائل شخصی و خانوادگی آنان بپرسند و پاسخ بگیرند، چه افرادی می توانند تا مقصد آنان را همراهی کنند و... .

این مشاور تاکید کرد باید به چگونگی بهره مندی کودکان و اولیا از برنامه های شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای، ابزارهای نوین ارتباطی، شبکه های اجتماعیِ مَجازی و چگونگی حضور کودکان از بُعد پوشش، آرایش و پیرایش و استفاده از زیورآلات گران قیمت توجه کرد.

*استفاده از هنر برای تاثیربخشی آموزش به کودک

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه فراگیر و تاثیرگذار باید با استفاده از ابزار هنر مانند ساخت مجموعه های تلویزیونی به خانواده ها آموزش دهد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدهای کودک و مدارس نیز باید در این زمینه همکاری کنند و با تولید محصولات فرهنگی مانند نمایش، قصه، نقاشی و دیگر تولیدات هنری بر جذابیت و تاثیرگذاری آموزش ها بیفزایند.

*چگونگی ورود رسانه ها

نکته مهم دیگر چگونگی اطلاع رسانی چنین حادثه هایی از سوی رسانه ها است که به گفته بسیاری از کارشناسان، باید به شیوه درست و بادقت فراوان باشد.

در چند روز نخست پس از وقوع حادثه روند تحقیقات باید در آرامش پیگیری شود تا نیروی انتظامی بتواند به سازماندهی و انجام وظایف خود بپردازد.

پلیس در دوره طلایی تحقیقات، اطلاعات را نگه می دارد تا مجرمان سندها و ردپاها را پاک نکنند اما این بدان معنا نیست که رسانه ها نباید از هرگونه اطلاع رسانی خودداری کنند.

اطلاع رسانی نادرست افزون بر اینکه مردم را نسبت به رسانه های داخلی بدبین می کند، ممکن است این اندیشه غلط را به وجود آورد که پلیس دست روی دست گذاشته و نسبت به مساله بی توجه است.

خبررسانی مناسب رسانه ها با لحاظ کردن نکات لازم تعیین شده از سوی کارشناسان انتظامی، موجب افزایش امنیت روانی در جامعه می شود. به گفته کارشناسان، حس امنیت گاه از خود امنیت مهم تر است.

بی شک افزایش منطقی شمار نیروها، تجهیز مناسب آنان و کاهش مسوولیت های بی شماری که بر دوش پلیس نهاده شده است، می تواند به ایمن تر شدن جامعه برای شهروندان کمک کند.

از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد، مردم و اصناف نیز می توانند در زمینه های مختلف- از آموزش گرفته تا تجهیز محیط شهر به ابزارهای ایمن سازی مانند دوربین مدار بسته- کمک کنند.

*جامعه شناسی روانشناسی جرم

تحقیق درباره انگیزه مجرمان می تواند به پیشگیری از تکرار چنین حوادثی کمک کند.

نهادهای مسوول پیش از مجازات مجرمان باید با استفاده از گروه های زبده روانشناسی علت وقوع جرم و بزه را از بعد اجتماعی و روانشناسی بررسی و از نتایج آن برای پیشگیری تکرار حادثه در جامعه استفاده کنند.

*آموزش، راه حل همیشگی

گم شدن یک کودک نه فقط آسیبی جبران ناپذیر به خانواده او می زند بلکه بخشی از آرامش روانی جامعه را با خود می برد.

کودکان به راحتی اعتماد می کنند و به دلیل وابستگی و نیاز به تایید شدن و محبت هر کاری را که از آنان خواسته شود انجام می دهند.
مبادا آموزش موثر و مستمر به کودکان و خانواده ها را از یاد ببریم.

به کودکان بیاموزیم هرگونه رفتار مشکوکی را فوری به شما اطلاع دهند.

به آنان آموزش دهیم هیچ وقت اجازه ندارند بدون هماهنگی با شما سوار ماشین کسی بشوند، حتی اگر آشنا باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.