×

تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های تخلفات انتخاباتی

تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های تخلفات انتخاباتی

رییس کل محاکم تهران گفت تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی در دستور کار قرار دارد

تعیین-شعب-ویژه-برای-رسیدگی-به-پرونده-های-تخلفات-انتخاباتی وکیل 

رییس کل محاکم تهران گفت: تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) در دستور کار قرار دارد.

طرح استانی شدن انتخابات با ایرادات متعددی مواجه است - قانون اصلاح ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات از زبان یک حقوقدان - بررسی جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی 

عباس پوریانی، رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اظهارکرد: صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه در خصوص تشکیل ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی و تاکید براجرای آن به این دلیل است که نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌تواند از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری کند.  وی به میزان گفت: برخی از نامزدهای انتخاباتی آشنایی کاملی از قوانین و مقررات ندارند، این در حالی است که برگزاری جلساتی با حضور مسئولان قضایی و استانها عامل مهمی در آگاه‌سازی و ترویج قانون مداری دارد.  رئیس کل محاکم تهران در پایان خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی شدن بخشنامه رئیس قوه قضائیه جلساتی با حضور مسئولین قضایی به منظور تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی در دستور کار قرار دارد.

طرح استانی شدن انتخابات خام و دارای ابهام است - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - احمدی نیاز : نیازی به دستورالعمل جدید در رابطه با انتخابات نیست 

 تقدیر از ابتکار قوه قضاییه برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی

جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با تقدیر از ابتکار قوه قضاییه برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی به بخشنامه‌ آیت‌الله آملی لاریجانی درباره انتخابات اشاره کرد و گفت: به هر‌حال اگر مبنا قانون است، حضور در مجلس، قانون مداری بیشتری می‌طلبد زیرا کسانی باید وارد مجلس ‌شوند که قانون‌مدار هستند. لذا اگر افراد چند ماه قبل از انتخابات ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) به دنبال قانون‌گریزی باشند طبیعتا قوانین مناسبی را وضع نخواهند کرد.

وی افزود: آنچه الان در انتخابات‌ مختلف حاکم است این است که هرکس تخلف کرد اگر پیروز شود همه به او تبریک می‌گویند و اگر شکست خورد هم می‌گویند به هر حال هزینه کرده و وقت گذاشته لذا کاری به او نداشته باشید؛ که حتما این کار عبث و بیهوده‌ای است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه این بخشنامه به معنای سخت‌گیری نیست ادامه داد: ما نقایصی را در قانون انتخابات داریم که برای همه فرصت رقابت برابر ایجاد نمی‌کند، لذا ضمن اینکه باید این نقایص را برطرف کنیم در عین حال این واقعیت را بپذیریم که همه ماجرای انتخابات در یک هفته آخر نیست بلکه مقدماتی هست و کاندیداها باید برای جلب رضایت عموم مردم تلاش کنند؛ وقت بگذارند و دیدارهای خصوصی داشته باشند. باید اینها را از رفتارهایی که شامل هزینه کرد از امکانات بیت‌المال، ایجاد جو نامناسب و تشدید اختلافات قومی ومذهبی است جدا کرد.

انتخاب کانون ها و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی - برای مقابله با تخلفات انتخاباتی نیازی به دستورالعمل نیست

جهانگیرزاده یادآور شد: نیاز است مردم با نیروهای جدید اجتماعی لذا این افراد باید وقت بگذارند بنابراین تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی می‌تواند درایجاد فضای مناسب برای رقابت سالم موثر باشد و هم در عین حال اگر قوه‌قضاییه با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی هماهنگ باشند این کار ضمانت اجرایی خواهد داشت و می‌تواند صرفا به صدور حکم قضایی منجر شود بلکه حتی می‌تواند محدودیت‌هایی را ایجاد کند تا جلوی کسانی که واقعا از امکانات بین‌المال استتفاده می‌کنند یا به اختلافات دامن می‌زنند گرفته شود و این به سالم سازی انتخابات کمک خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بخشنامه رییس قوه‌قضاییه نگاه حزبی و جناحی ندارد، اضافه کرد: این حتما یک نگاه دقیق قضایی و یک نگاه عمومی نسبت به همه و صرف نظر از گرایشات سیاسی موافق یا مخالف است و مستمرا باید اصل سالم‌سازی انتخابات را پایش کند.

وی به ایسنا گفت:‌ بخشی از جرایم و تخلفات انتخاباتی ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) به رفتار خود کاندیداها برمی‌گردد و بخشی از آن به افراد متفاوتی بر می‌گردد که جوسازی و تخریب می‌کنند. طبیعی است در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این موضوع رصد می‌شود که کسی در انتخابات مظلوم واقع نشود و در عین حال کسانی که به منابع قدرت دسترسی دارند فرصت خاصی را به دست نیاورند و نیروهای جدید اجتماعی بتوانند ظرفیت خود را ایجاد کنند، من فکر می‌کنم می شود از این طریق یک انتخابات مطلوب را رقم زد.

جهانگیرزاده یادآور شد: ممکن است در یک استان حتی یک تخلف انتخاباتی هم رخ ندهد ولی باید این آمادگی وجود داشته باشد.

 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - مشکل بدون راه حل ، منبع تامین هزینه های انتخاباتی است 

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر تحلیل دقیقی روی رفتار انتخاباتی در طی دوره‌های گذشته صورت گیرد، باید بپذیریم که حاکمیت سرمایه و قدرت بیشتر شده و با توجه به اینکه رهبری راجع به کانون‌های قدرت و ثروت هشدار دادند باید از این موضوع پرهیز کرد و قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه خیلی کمک کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.