×

الزامات خروج مسکن از رکود از نگاه کارشناسان

الزامات خروج مسکن از رکود از نگاه کارشناسان

خبرهایی از آماده شدن بازار مسکن برای خروج از رکود به گوش می‌رسد بر اساس آمارهای مشاوران املاک در شهریور معاملات مسکن روند

الزامات-خروج-مسکن-از-رکود-از-نگاه-کارشناسان

خبرهایی از آماده شدن بازار مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) برای خروج از رکود به گوش می‌رسد. بر اساس آمارهای مشاوران املاک در شهریور معاملات مسکن روند صعودی به خود گرفته و حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد معاملات خرید و فروش مسکن در کشور و تهران سیر صعودی داشته است، می‌گوید: «سیر خروج از رکود بازار مسکن آغاز شده به طوری که شاهد افزایش انگیزه سازندگان مسکن برای تولید آپارتمان‌های کوچک در تهران هستیم.»

بخشنامه وام مسکن سال 94 با همان مبلغ سال گذشته ابلاغ شد - مصوبه بانک مرکزی درباره اعطای تسهیلات مسکن قانونی است - جایگاه و صلاحیتهای بنیاد مسکن ، و نقش آن در تضمین حق بر مسکن - ضوابط ارایه تسهیلات مسکن به آزادگان ، جانبازان و خانواده شهدا 

 بر اساس آمار اتحادیه مشاوران املاک 10 روز اول شهریور ماه در تهران قراردادهای خرید و فروش مسکن رشد داشته است، تعداد آن‌ها به 6 هزار و 42 قرارداد رسیده و میزان قراردادهای اجاره نیز 8 هزار و 434 مورد بوده است. کل قراردادهای خرید و فروش در مردادماه 14 هزار و 355 مورد بوده است، بر مبنای این آمار از ابتدای سال جاری سیر صعودی معاملات خرید و فروش را شاهد هستیم به طوری که در فروردین ماه 5 هزار و 823 مورد، در اردیبهشت‌ماه 16 هزار و 606 مورد، در خردادماه 17 هزار و 232 قرارداد و در مردادماه به 14 هزار و 355 مورد رسید. با توجه به ادامه این روند  در شهریور ماه، هر چند نمی‌توان مدعی بازگشت رونق شد اما می‌توان نتیجه گرفت که سیر خروج از رکود خارج شده است.   عقبایی با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم نسبت به سال 91 افزایش جهشی در 6 ماهه دوم سال نخواهیم داشت، گفت: «ثباتی که در بازار مسکن ایجاد شده، اگر متقاضیان مسکن بخواهند مسکن خود را بفروشند و بخواهند مسکن دیگری را خریداری کنند، می‌گویم دغدغه این را نداشته باشند که 2 ماه دیگر نتوانند همان واحد مسکونی را خریداری کنند.» حالا سوال بزرگ این است که باید از این روند که در بخش مسکن شکل گرفته باید خوشحال بود؟

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ این سوال به حمایت می‌گوید: «بازار مسکن از مشکلات ریشه‌ای و مزمن رنج می‌برد و نمی‌توان در مورد وضعیت کلی این بازار بدون تفکیک شهرها و در نظر گرفتن پارامتر‌های دیگر نظر داد. این روند در شهرهای کوچک با توجه به اینکه سطح قیمت‌ها در آنجاها متعادل‌تر است می‌تواند مثبت باشد. رونق صنعت ساختمان با توجه به ارتباط گسترده‌ای که با سایر شاخه‌های صنعتی دارد می‌تواند به رونق بازار کار و اشتغال هم کمک کند.»

چگونه از صحت معاملات مسکن مطمئن شویم ؟ - حکم خرید و فروش مسکن مهر چیست ؟ - رژیم حقوقی حاکم بر مسکن مهر - کلیات - 

وی می‌افزاید: «اما در مورد سیر صعودی گرفتن معاملات در شهرهای بزرگ مانند تهران باید با احتیاط بیشتر اظهار نظر کرد. در نظر داشته‌ باشیم که بیشترین مشکل مسکن هم در این شهرهای بزرگ وجود دارد. ما در این دو سال شاهد عرضه آنچنانی در بازار مسکن این شهرهای بزرگ نبوده‌ایم. قیمت‌ها هم به اوج خود رسیده بود و حالا افزایش معاملات در سایه کمبود عرضه نگرانی در مورد افزایش قیمت‌ها و بازگشت دلال بازی به این عرصه را افزایش می‌دهد.»  این نگرانی از سوی کارشناسان بازار مسکن هم بیان می‌شود. مصطفی قلی خسروی، عضو هیات مدیره اتحادیه‌ مشاوران مسکن می‌گوید: «دو شرط برای خروج مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) شهرهای بزرگ از رکود باید تحقق یابد تا بتوانیم آن را به عنوان یک خروج موفق قلمداد کنیم. شرط اول افزایش ساخت و ساز در حدی است که بتواند قیمت‌ها را متعادل نگه دارد و شرط دوم هم تامین اعتبارات لازم برای رفع مشکل کمبود نقدینگی در این بازار است.»  

وی می‌افزاید: «تکیه بر افزایش ساخت‌ و سازهای کوچک که توسط برخی از سازنده‌های خرد انجام می‌شود نمی‌تواند بخش عرضه را با میزان تقاضای موجود در بازار همخوان کند. در این شرایط باید نسبت به افزایش معاملات هوشیار بود.»  خسروی طرح‌های مالی دولت در این زمینه را کافی نمی‌داند و معتقد است با تکیه بر طرح‌های تسهیلاتی فعلی نمی‌توان منتظر خبرهای خیلی خوب در بازار مسکن بود.  این در حالی است که رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن رشد داشته، اما آن‌ قدر نبوده که موج گرانی ایجاد کند، گفت: «در مورد بازار اجاره‌بها نیز در اوایل تیرماه توسط برخی افراد غیر مسئول اعلام شد که بازار اجاره رشد بالایی داشته، اما ما اعلام کردیم که تعیین شاخص اجاره‌بها قیمت مسکن است، از وقتی قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال 93 افزایش نیافته، لذا اجاره‌بها نیز نباید رشد کند.»

نحوه استفاده متقاضیان مسکن از سه وام 35 میلیونی خرید ، 10 میلیونی تعمیرات و 50 میلیونی ازدواج چگونه است ؟ - معامله مسکن مهر آزاد شد

عقبایی تاکید کرد:  «بازار اجاره‌بها در کشور از مؤلفه‌هایی مثل تورم، سیاست‌های پولی و بانکی و نرخ سود بانکی تأثیر می‌پذیرد، بنابراین مالکان ملک خود را با نرخ سود مقایسه کرده و آن را اجاره می‌دهند، لذا این مقایسه‌ها دارای ایراد است.»

  عقبایی با اشاره به اینکه وقتی رشد قیمت مسکن مطرح می‌شود، انگیزه برای ورود به بازار و ساخت و ساز نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: «در سال‌های گذشته رشد قیمت مسکن آن قدر بالا بوده است که توقع مالکان و سرمایه‌گذاران را بالا برده است. به طوری که برخی از آن‌ها معتقدند در ساخت و ساز باید صد درصد سود کنند.»

عقبایی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در حال حاضر به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، گفت: «ظرفیت افزایش قیمت مسکن را نمی‌بینیم، اما اگر رکود بازار مسکن سهمگین باشد ورشکستگی ایجاد می‌کند.»

حرف‌های عقبایی پرده از یک موضوع مهم در این بازار بر می‌دارد. در حال حاضر به گفته اکثر کارشناسان مسکن ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد اما از طرف دیگر بسیاری از سازنده‌های خصوصی و مالکانی که خانه‌های خود را در اوج قیمت ساخته یا خریده‌اند خواستار افزایش قیمت‌ها هستند. آنها می‌خواهند زیان خواب سرمایه خود در این سال‌های رکود را با افزایش قیمت‌ها جبران کنند.  اما بازار مسکن چنین کششی در شهرهای بزرگ ندارد. چیزی که عقبایی به عنوان ورشکستی از آن یاد کرده، به همین دیدگاه بر می‌گردد و منشأیی شده برای هشدار کارشناسان در مورد الزامات خروج از مسکن.

سونامی احتمالی مسکن مهار می شود ؟ - وام مسکن بیشتر به حاشیه نشینی کمک می کند تا خانه دار شدن 

 علی خدایی،کارشناس بازار مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) در این باره به حمایت می‌گوید: «اینکه بازار مسکن باید از رکود خارج شود یک اصل مهم اقتصادی است که بحثی روی آن وجود ندارد؛ اما مسئله‌ای که در این میان باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، چگونگی این خروج است. در صورتی که بازار مسکن صرفا با تکیه بر توان دلالی یا وام‌های کم رمق به سمت خروج سوق داده شود، علاوه بر اینکه خطر افزایش قیمت‌ها باز هم در کمین خواهد بود باید گفت که این خروج یک خروج کوتاه مدت خواهد بود و دوباره در نقطه‌ای بالاتر از قیمت‌های فعلی به یک رکود دیگر خواهیم رسید. اما اگر این حرکت‌ها با افزایش عرضه و تولید مسکن در سطح انبوه هم درآمیزد می‌توان انتظار حرکت منطقی از رکود به رونق را داشت.»

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.