×

فقر و فشارهای روانی در افزایش جرایم موثر است

فقر و فشارهای روانی در افزایش جرایم موثر است

آمارهای پلیس نشان می‌دهد که در سال‌هایی که تورم افزایش داشته، هم سرقت افزایش داشته و هم خشونت و درگیری افزایش داشته است

فقر-و-فشارهای-روانی-در-افزایش-جرایم-موثر-است وکیل 

آمارهای پلیس نشان می‌دهد که در سال‌هایی که تورم افزایش داشته، هم سرقت افزایش داشته و هم خشونت و درگیری افزایش داشته است. از سوی دیگر، جامعه‌شناسان هم معتقدند که فقدان تفریحات مناسب در جامعه و وجود فقر، بیکاری، طلاق و دشوار شدن شرایط ازدواج برای جوانان باعث می‌شود در جامعه پرخاشگری، خشونت، ستیزه گری، دعوا، جرم و جنایت و ورود به اعتیاد و فحشا، دزدی و ارتشا صورت بگیرد. حالا با این شرایط رییس کل دادگستری استان لرستان هم با ارائه آمارهایی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی این استان، نسبت به افزایش جرایم هشدار داده است.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ 

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه 60 درصد جمعیت فعال استان لرستان مبتلا به انواع فشارهای روانی هستند، گفت: هیچ قدم قابل ملاحظه و جدی از طرف نهادهای مسئول در مورد مهار تدریجی بحران های روانی ناشی از فقر برداشته نشده و اقدامات محدود، سمبولیک وتبلیغاتی با اختلاف نظر بین اشخاص مسئول و دخالت مراکز غیر مسئول به نتیجه درستی منتهی نشده است.

به گزارش روابط‌عمومی دادگستری لرستان،  جعفر بدری در جلسه پیشگیری از جرایم خشن استان لرستان، بیان کرد: احساس امنیت و آرامش از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است، اگر این نیاز تأمین نشود و احساس بی‌ثباتی و نا امنی بر روان و روح شهروندان حاکم باشد، امنیت روانی جامعه مختل می‌شود و در تمامی لایه‌ها و سطوح آن، استرس و اضطراب حاکم می‌گردد، خشونت در چنین مناطقی فراگیر خواهد شد و رفتار و تعامل شهروندان با یکدیگر را شدیدا متاثر و دگرگون خواهد ساخت. وی در ادامه افزود؛ میان فقر و خشونت‌های اجتماعی، نزاع و پرخاشگری رابطه نزدیکی وجود دارد و در مناطق فقیر که شهروندان دسترسی به نیازهای اولیه و تغذیه مناسب را ندارند، زمینه‌های بروز اختلاف، درگیری فردی و قبیله ای و نیز خشونت در لایه‌های اجتماعی بیش از مناطق دیگر است.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات

 زمینه‌های بروز خشونت‌های اجتماعی

رئیس شورای قضایی استان تصریح کرد: روان پریشی‌های اجتماعی موجب فجایع بزرگ روانی در سطح جامعه می‌شود، بر همین اساس نزدیک به 60 درصد جمعیت فعال استان مبتلا به انواع فشارهای روانی هستند و از وضعیت نا بسامان روانی رنج می‌برند، از جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری استان بیش از یک میلیون آن زیر خط فقر قرار دارد و حدود چهل درصد از جمعیت جوان استان را بیکاران تشکیل می‌دهند، در صورتی که حتی نصف این جمعیت نیز با این قبیل مشکلات مالی و روانی درگیر هستند، مسلما زمینه‌های بروز خشونت های اجتماعی در استان را شدیدا تقویت کرده و میزان این قبیل ناهنجاری‌ها را افزایش خواهد داد.

وی با ابراز گله مندی از وضعیت نامطلوب معیشتی استان لرستان  افزود: تأثیرات روانی ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی در تمام ابعاد زندگی مردم محسوس است و می توان به وضوح در زندگی و رفتار روزمره شهروندان آن را احساس کرد، نزاع‌های بی مورد، فحاشی، توهین و پرخاشگری نشان می‌دهد که عمق فاجعه ناشی از تأثیرات مسائل معیشتی بسیار نگران کننده است و یک سد جدی فرا راه مهار خشونت های اجتماعی در کشور محسوب می شود، مسئولان و متولیان اشتغال مسئول این مهم و عواقب بعد از آن هستند.

  بی‌توجهی نهادهای مسئول در برابر افزایش بحران‌های اجتماعی

بدری سپس خاطر نشان کرد: علی رغم هشدارها و ابراز نگرانی‌هایی که از سوی مراکز تحقیقاتی و درمانی در برابر تهدیدهای روبرو به گسترش ناشی از ناهنجاریهای روانی صورت گرفته، به نظر می رسد که توجه جدی در این مورد وجود ندارد وهیچ قدم فابل ملاحظه و جدی از طرف نهادهای مسئول در مورد مهار تدریجی بحران‌های روانی ناشی از فقر برداشته نشده و اقدامات محدود، سمبولیک وتبلیغاتی با اختلاف نظر بین اشخاص مسئول و دخالت مراکز غیر مسئول به نتیجه درستی منتهی نشده است.

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

 وی در پایان تاکید کرد: مشکلات و چالش‌های اقتصادی فراوان که هم اکنون و طی سالیان گذشته دست به گریبان مردم شده است، درجه صبر و تحمل شهروندان را به شدت کاهش داده و زمینه های پرخاشگری و خشونت را مخصوصا در مناطق فقیر نشین بالا برده است، مسلما فقر و بیکاری زمینه را برای وقوع جرائم خشن و درگیری‌های مسلحانه فراهم می‌کند و این وضعیت خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده و دامنه و ابعاد خشونت ها را گسترش داده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.