×

عدم رعایت تشریفات در انهدام و تخریب مهمات، اتلاف مهمات محسوب نمی شود

عدم رعایت تشریفات در انهدام و تخریب مهمات، اتلاف مهمات محسوب نمی شود

عدم رعایت تشریفات در انهدام و تخریب مهمات، اتلاف مهمات محسوب نمی شود

عدم-رعایت-تشریفات-در-انهدام-و-تخریب-مهمات،-اتلاف-مهمات-محسوب-نمی-شود

تاریخ رسیدگی: 1384/11/3
مرجع رسیدگی: شعبه سی و یکم دیوان عالی کشور
 
خلاصه جریان پرونده:
1- سرباز وظیفه « محمدحسین، ز» 2- استوار یکم « والح، ح » 3- استوار یکم « سعید، الف » به اتهام ردیف اول اخفاء ردیف های دوم و سوم شرکت در اتلاف مهمات تحت تعقیب دادسرای نظامی‌استان... قرار گرفته است.
بدین توضیح ردیف اول 19 تیر فشنگ جنگی از انواع مختلف از میدان تیر خارج و در کیف خود در آسایشگاه مخفی نموده که در بازرسی از وی کشف شده است در پی تحقیق مأموران راجع به کیفیت برداشتن فشنگها از میدان نیز مشخص شده در عملیات تیراندازی کارکنان زن و مرد پایور حدود 250 تیر فشنگ که سهمیه زنان و مردان شرکت کننده در تیراندازی بوده و به عللی شلیک نشده یا علت معیوب بودن گیر کرده، توسط سربازان و افسر تیر و اسلحه دار ( ردیف  های دوم و سوم ) شلیک شده است. حفاظت و اطلاعات در بررسی میزان موجودی اسلحه خانه به مورد چشمگیری از کسری مهمات برخورد نکرده است، ستاد مذکور اعلام داشته چنانچه فشنگها معیوب باشد باید تحویل پشتیبانی گردد تا توسط کارشناس تخریب، تخریب شود زیرا تیراندازی با آنها موجب صدمه به سلاحها خواهد شد ( موردی از عیب و نقص سلاحها گزارش نشده است.)
شعبه اول دادگاه نظامی‌یک استان... عهده دار رسیدگی شده متهم ردیف اول به عمل ارتکابی اقرار کرده است. متهمان ردیف های دوم و سوم اظهار داشته اند فشنگ ها جزو آمار تیراندازی بوده که باید توسط پرسنل شرکت کننده شلیک می‌شد. به علت معیوب بودن در واقع به این طریق آنها را از بین برده اند و ردیف دوم اظهار داشته آمار مهمات وی بررسی شده و کسری نداشته است.
دادگاه در خاتمه رسیدگی با توجه به اقرار متهمان، گزارش یگان خدمتی، کشف فشنگ از وسایل ردیف اول، ملاحظه پاسخ یگان در مقررات مربوط به جمع آوری و انهدام فشنگ های معیوب و اظهارات ردیف سوم مبنی بر اینکه صرفاً چند تیر فشنگ به معنی واقعی معیوب بوده و مابقی تاریخ گذشته بوده با تغییر عنوان عمل سوم به معاونت بزهکاری آنان را احراز کرده به استناد مواد (80) و (93) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مصوب 1382 و ماده (726) قانون مجازات اسلامی‌و رعایت مواد (4)، (5) و (9) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و اعمال کیفیات تخفیف دهنده، ردیف اول را به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی ردیف دوم را به دو سال محرومیت از ترفیع و ردیف سوم را به شش ماه محرومیت از ترفیع و ضبط فشنگ های کشف شده از اولی محکوم کرده است. متهمان با پرداخت هزینه دادرسی به دادنامه صادر شده اعتراض کرده اند، پرونده به دفتر دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هئیت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای... دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر: تقاضای اتخاذ تصمیم شایسته را براساس موازین شرعی و قانونی می‌نمایم نسبت به دادنامه شماره 84/80 تجدیدنظرخواسته، مشاوره نموده چنین رای می‌دهد:
« رأی »
نظر به اینکه در بررسی آمار مهمات ردیف دوم فاقد کسری در آمار موجودی بوده و فشنگ های مورد بحث می‌بایست در میدان تیر به مصرف می‌رسیده، خواه سالم بوده باشند و زنان کارمند از شلیک تیر خودداری کرده و دیگران آنان را شلیک کرده باشند، و یا معیوب بوده و تشریفات مقرر در انهدام و تخریب آنها رعایت نشده باشند، برعمل متهمان اتلاف مهمات ( مهمات غیرقابل استفاده به طریق اولی یا فقدان عنصر معنوی در فرض اول ) صدق نمی‌کند و موضوع در حدود آئین نامه انضباطی قابل پیگیری است لذا دادنامه را در مورد ردیف های دوم و سوم به علت جرم نبودن عمل نقض بلا ارجاع می‌نماید.
در مورد ردیف اول با توجه به اینکه از ناحیه وی اعتراض مؤثری نشده دادنامه از لحاظ انطباق با قانون و رعایت اصول دادرسی بلااشکال است لذا اعتراض وی را مردود اعلام، دادنامه تجدیدنظرخواسته را ابرام می‌نماید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.