×

قانون فرزند خواندگی تسهیل شد

قانون فرزند خواندگی تسهیل شد

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات قانون فرزندخواندگی(حضانت) را تشریح کرد و از تسهیل قانون فرزندخواندگی خبر داد

قانون-فرزند-خواندگی-تسهیل-شد

 مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات قانون فرزند خواندگی(حضانت) را تشریح کرد و از تسهیل قانون فرزندخواندگی خبر داد.

وضع حقوقی فرزند خواندگی در ایران - آنچه باید در خصوص فرزند خواندگی بدانیم - دایره فرزند خواندگی گسترده می شود - جزئیات قانون جدید فرزند خواندگی - دادخواست فرزند خواندگی 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، عبدالرحیم تاج الدین افزود: پدیده بی سرپرستی از پدیده های ناخوشایند جوامع بشری است که به علل مختلف روی می دهد. این پدیده که زاییده ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جدید است، به ویژه در جوامع صنعتی بسیار مشهود است. کودکانی که یکی از والدین خود را به دلایل گوناگونی چون طلاق، حوادث و... از دست داده اند کسانی هستند که در آینده هم دارای محرومیت هایی خواهند شد.

وی اظهار داشت: در کشور ما با توجه به آموزه های دینی و ملی، پدیده کودکان بی سرپرست، مورد توجه تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران حوزه رفاه اجتماعی می باشد. در جدید ترین اقدام، قانون مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته که شرایط فرزندخواندگی را تسهیل کرده است.

موازین حقوقی فرزند خواندگی - مردم دختران را برای فرزند خواندگی ترجیح می دهند - تاوان فرزند خواندگی - شرایط فرزندخواندگی تسهیل شد - تاوان فرزندخواندگی 

وی دتشریح مزایای قانون جدید فرزند خواندگی، گفت: در قانون قبلی فقط حمایت از کودکان بی سرپرست بوده اما در قانون جدید کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را شامل می شود. در قانون قبلی فرزندخواندگی برای خانواده بدون فرزند بوده اما در قانون فعلی اول برای خانواده های بدون فرزند،در مرحله دوم دختران ازدواج نکرده و در مرحله سوم خانواده های دارای فرزند می باشد.

وی افزود: حمایت مالی در قانون قبلی ذکر شده ولی شفافیت در راهکارهای عملیاتی و قانون وجود نداشت اما در قانون جدید بیمه، تملیک اموال و برخورداری از حق مستمری ولی (فوت و از کارافتادگی)مثل کودکان معمولی آورده شده است. در قانون قبلی متقاضیان از طریق دادگاه به بهزیستی معرفی می شدند اما در قانون فعلی متقاضیان اول به بهزیستی مراجعه و در صورت احراز صلاحیت به دادگاه مراجعه می کنند.

تاج الدین افزود: علاوه بر این در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی برای متقاضیان مقیم خارج از کشور وجود نداشت اما در قانون جدید متقاضیان مقیم خارج کشور می توانند با مراجعه به کنسولگری تقاضای فرزندخوانده کنند. همچنین در قانون قبلی در صورت پیدا کردن فرزند و نگهداری وی مشکلاتی بوجود می آمد اما در قانون جدید در صورت ثابت کردن موضوع، تسهیلگری برای فرزند وخانواده پیش بینی شده است.

انتقال یک سوم اموال به کودک شرط فرزندخواندگی نیست - تقاضای صدور حکم فرزندخواندگی 

وی به دیگر مزایای قانون جدید فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا 12 سال بود اما در قانون جدید تا 16 سالگی افزایش یافته است. در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر 3 سال)وجود نداشت اما در قانون جدید 3 ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است. در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده می شود.

مدیرکل دفتر امورحمایتی و توانمندسازی افزود: در قانون قبلی امکان سپردن سه گروه از کودکان وجود داشت طفلی که جدپدری یا مادرش شناخته شده نبود(طفلی جد پدری یا مادرش در قید حیات نباشند) کودکانی که به موسسه عام المنفعه سپرده شده و تا سه سال پدر و مادر و یا جد پدری او مراجعه نکنند اما در قانون جدید علاوه بر سه گروه قبلی 2 گروه دیگر اضافه شدند: افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و تا دو سال پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکنند و افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و هیچ یک از پدر مادر و یا جد پدری و وصی منصوب صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.