×

سختگیری در اعطای مرخصی به محکومان سرقت و جرایم خاص

سختگیری در اعطای مرخصی به محکومان سرقت و جرایم خاص

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه قوه قضاییه به جرایم اقتصادی سرقت و مفاسد اخلاقی نگاه ویژه‌ای دارد، گفت باید در حوزه سرقت و اعطای مرخصی به محکومان خاص سختگیری شود و نباید اعطای مرخصی به بعضی محکومان، بستر ارتکاب جرم دوباره برای محکومان بد سابقه را فراهم کند

سختگیری-در-اعطای-مرخصی-به-محکومان-سرقت-و-جرایم-خاص

دادسرای رسیدگی به جرایم ورزشی تشکیل می‌شود

آیا می دانید سرقت چیست و مسائل قضایی مربوط به آن به چه نحو است ؟ - قرار بازداشت موقت ( به خاطر سرقت های متعدد ) - سرقت مسلحانه ، محاربه است - وجوه افتراق جرائم کلاهبرداری سرقت تعزیری در خقوق کیفری

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه قوه قضاییه به جرایم اقتصادی سرقت و مفاسد اخلاقی نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: باید در حوزه سرقت و اعطای مرخصی به محکومان خاص سختگیری شود و نباید اعطای مرخصی به بعضی محکومان، بستر ارتکاب جرم دوباره برای محکومان بد سابقه را فراهم کند.

جلسه ستاد پیشگیری از جرایم خاص استان تهران به ریاست عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران با دستور کار سرقت و جرایم منافی عفت با حضور سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی استان تهران به همراه فرماندهان انتظامی غرب و شرق استان و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه استان تهران تشکیل شد.

در ابتدای جلسه عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، جرایم آسیب‌پذیر برای جامعه را به سه دسته تقسیم کرد و اظهارکرد: ابتدا جرایمی که با سلامت جسمی و روحی افراد مرتبط است و به امور بهداشت، تغذیه، بهداشت عمومی و مسائلی از این قبیل مربوط می‌شود و بعد ازآن جرایم اقتصادی و مالی  که علاوه بر آسیب مالی به امنیت فکری مردم نیز خدشه وارد می‌کند و در نهایت جرایمی که در تضاد با عزت و کرامت انسانی است مانند فساد اخلاقی.

 تحویل مال مسروقه به مالک آن موجب سقوط حد سرقت است - تفاوت عناصر جرم سرقت و اختلاس - جرم سرقت در قانون جدید

وی با تاکید بر دستور کار جلسه به موضوع جرایم اقتصادی و مسائل مالی، گفت: قوه قضاییه به جرایم اقتصادی سرقت و مفاسد اخلاقی نگاه ویژه‌ای دارد و مبارزه با این جرایم از سیاست‌های مهم دستگاه قضا به شمار می‌رود، بنابراین باید در جرایمی مانند سرقت از ظرفیت و توان تمام دستگاه‌ها استفاده شود تا مردم امنیت خاطر داشته باشند.

 دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص قانون جدید آیین‌دادرسی کیفری، افزود: قانون آیین‌دادرسی کیفری جدید که از اول تیر ماه اجرا شده است الزامات جدیدی را به همراه داشته و نسبت به قانون سابق توجه بیشتری در حمایت از حقوق متهمان دارد.   جعفری دولت آبادی با تاکید بر ضرورت مقابله با جرایمی مانند سرقت، ادامه داد: در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در مقابله با جرایمی همچون سرقت صورت گرفته اما با همه این اقدامات رضایتمندی مردم را به همراه نداشته است.   وی عنوان کرد: در مبارزه با سرقت، پیشگیری، مقابله و اجرای احکام سرقت مورد تاکید است و احکام سارقان باید اجرا شود چرا که اجرای احکام سارقان محکوم بخش مهمی از طرح مبارزه با سرقت است.

به گزارش میزان ، دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه به نقش پلیس در مبارزه به سارقان تاکید کرد و جدیت نیروی انتظامی در برخورد با سارقان را بسیار تاثیر گذار دانست.  جعفری دولت آبادی گفت: همکاری مناسب دادستان‌ها با نیروهای پلیس به معنای عدول از مواضع طرفین نیست.

وی روحیه مطالبه‌گری را از ویژگی‌های دادستان‌ها عنوان کرد و افزود: دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران در مناطق خود باید روحیه مطالبه‌گری داشته باشند و در صورتی که مشکلات حل نشد مراتب را جهت پیگیری به دادستانی تهران منعکس کنند . جعفری دولت آبادی ادامه داد: باید در حوزه سرقت و اعطای مرخصی به محکومان خاص سختگیری شود و نباید اعطای مرخصی به بعضی محکومان، بستر ارتکاب جرم دوباره برای محکومان بد سابقه را فراهم کند.  وی تاکید کرد: عزم جدی دادستان‌ها و فرماندهان پلیس در مبارزه با جرایم تعیین کننده است و برخورد قاطع دادستان‌ها از الزامات مبارزه با جرایم خاص است.

 تشریفات استرداد مال دزدیده شده - کلیت قانون در رد مال مسروقه 

  پلیس به دنبال دستگیری محکومان سرقت باشد

دادستان عمومی و انقلاب تهران جابه‌جایی مکانی مجرمان را نتیجه تأثیرگذاری مبارزه با جرم دانست و گفت: دادستان‌ها نگران جابه‌جایی مجرمان نباشند چرا که جابه‌جایی آن‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر نشان از تاثیر مبارزه بر مجرمان دارد چرا که آن‌ها دیگر احساس امنیت نمی‌کنند و مجبور به تغییر مکان می‌شوند.

 جعفری دولت آبادی ضمن اشاره به لزوم هماهنگی فرماندهان پلیس با دادستان‌ها برای اجرای طرح‌های مبارزه با جرایم، تصریح کرد: ضرورت دارد که طرح‌ها از سوی پلیس اجرا شوند اما امری که در این میان مهم است هماهنگی نیروهای انتظامی با دادستان‌هاست که دادستان‌ها هم باید در این راه به پلیس کمک کنند. طرح‌های پر سر و صدا اما بی‌اثر برای مردم فایده‌ای ندارد. دادستان عمومی و انقلاب تهران، افزود: محکومان باید بدانند چنانچه حکم محکومیت علیه اآنها صادر شد ولو اینکه حکم غیابی باشد سراغ این افراد خواهند آمد و برای اجرای حکم او اقدام خواهد شد. پلیس باید با همکاری دادستان‌ها بخشی از اجرای طرح‌های سرقت خود را به سمت و سوی دستگیری محکومان بزه سرقت هدایت کند.

    تشکیل دادسرای رسیدگی به جرایم ورزشی

وی همچنین از تشکیل دادسرای رسیدگی به جرایم ورزشی خبر داد و گفت: با تشکیل دادسرای رسیدگی به جرایم ورزشی، به صورت تخصصی و جداگانه به این نوع جرایم رسیدگی خواهد شد.

جعفری دولت آبادی با اعلام این مطلب، ادامه داد: به لحاظ گستردگی و تنوع جرایم، تشکیل دادسراهای تخصصی در موضوعات مختلف ضروری است و دادستانی تهران تاکنون برای ایجاد چند دادسرای تخصصی اقدام کرده است و تامین امکانات لازم و همکاری وزارت ورزش و جوانان در این زمینه یک ضرورت است.

  کاهش چشمگیر آمار پارتی‌های شبانه در تهران

 در ادامه این مراسم فریدون امیر آبادی فراهانی، سرپرست دادسرای ارشاد تهران از کاهش آمار پارتی‌های شبانه تهران خبر داد و گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون مدیران 73 مجتمع مسکونی تهران را با هدف جلوگیری از برگزاری پارتی‌های شبانه به دادسرا دعوت شده‌اند که این اقدام مؤثر بوده به نحوی که آمار پارتی‌های شبانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی به برخورد دادسرای ارشاد با پدیده بدحجابی در جامعه هم اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر چندین پرونده در برخورد با بدحجابی در دادسرا تشکیل شده است که در دو مورد دادگاه متهمان را به پرداخت 900 هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد.

مجازات قانونی خرید و فروش اموال مسروقه - جزوه بررسی جرم سرقت 

  مهار جرایم تا پایان سال 94 در تهران

همچنین سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گزارشی از میزان جرایم ارتکابی در تهران در 6 ماه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 ارائه کرد.

وی به وعده خود به شهروندان تهرانی مبنی بر مهار جرایم تا پایان سال 94 در استان اشاره کرد و افزود: تمام سعی و تلاش نیروی انتظامی در سال‌های اخیر مهار ارتکاب جرایم خاص بوده است. ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از روند افزایشی ارتکاب جرم به کار بسته‌ایم و در این مدت صحت آماری را سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم.

فرمانده انتظامی استان تهران اظهارکرد: تا قبل از سال 93، 200 گشت در لحظه در سطح شهر تهران داشته‌ایم که این آمار در حال حاضر به 450 گشت در لحظه رسیده است.

  برخورد با سرقت باید سازمان یافته شود

در ادامه جلسه ستاد پیشگیری از جرایم خاص استان تهران، سردار محمدیان فرمانده پلیس آگاهی تهران هم به ارائه گزارشی در مورد اقدامات پلیس آگاهی تهران در برخورد با جرایم به ویژه سرقت پرداخت و گفت: قاطعیت قوه قضاییه و دادستانی تهران در مبارزه با سرقت، پلیس را نسبت به برخورد با جرایم خاص مصمم‌تر کرده است.همچنین ابوالحسنی، سرپرست جدید دادسرای ویژه سرقت با اشاره به تغییر شیوه‌های سرقت، گفت: سرقت از حالت سنتی به سمت و سوی یک جرم سازمان یافته تغییر وضع داده است. در ادامه جلسه نیز دادستان‌های شهرستان‌های تابعه تهران و برخی سرپرستان دادسراهای نواحی مختلف مرکز تهران به ارائه گزارشی در مورد وضعیت سرقت در حوزه‌های خود پرداختند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.