×

شرایط سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان اصلاح شد

شرایط سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان شرایط سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان را اصلاح کردند

شرایط-سپردن-سرپرستی-کودکان-و-نوجوانان-اصلاح-شد وکیل 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان شرایط سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان را اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را در دستور کار قرار دادند که در همین راستا یکی از مواد مربوط به این طرح در خصوص شرایط سپردن سرپرستی را با 124 رای موافق، 7 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 219 رای به تصویب رساندند.
 
بر اساس این ماده اصلاحی سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان در صورتی مجاز است که دارای 4 شرایط باشد. اولین شرایط مربوط به آن است که امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد.
 
در صورتی که پدر و مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری کودکان و نوجونان بی‌سرپرست و بدسرپرست در قید حیات نباشند امکان سرپرستی این افراد فراهم می‌شود. شرایط سوم آن است که افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده گردیده و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان پدر و یا مادر و یا جد پدری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده باشند. شرایط چهارم نیز مربوط به کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرستی است که هیچ یک از پدر و مادر و جد پدری آنان صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.
 
در تبصره ذیل این ماده آمده است: چنانچه پدر یا مادر یا جد پدری کودک یا نوجوان مراجعه کنند، دادگاه در صورتی که آنان را واجد صلاحیت لازم ولو با ضم امین یا ناظر تشخیص دهد و مفسده‌ی مهم نیز کودک نوجومان را تهدید نکند با اخذ نظر سازمان بهزیستی نسبت به استرداد آنان حکم صادر می‌کند؛ در غیر این صورت حکم سرپرستی ابقاء می‌شود.
 
تبصره دیگر ذیل این ماده نیز ناظر بر این موضوع است که در صورت وجود اقارب طبقه دوم و تقاضای هر یک از آنان در وجود شرایط سرپرستی به وی واگذار می‌شود و در صورت تعدد تقاضا و یکسانی شرایط متقاضیان سرپرست با قرعه انتخاب می‌گردد. در صورت نبود اقارب طبقه دوم بین اقارب طبقه سومبدین نحو عمل می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، یکی دیگر از مواد مورد بررسی مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان مربوط به شرایط سرپرستی افراد کمتر از 16 سال بود. ماده‌ای که به گفته ابوترابی‌فرد رئیس جلسه به دلیل پیشنهادات متعدد نمایندگان به کمیسیون اجتماعی و رسیدگی مجدد ارجاع می‌شود تا اشکالات برطرف شود.
 
در این ماده ذکر شده است که کلیه افراد کمتر از 16 سال که واجد شرایط مذکور در خصوص سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست باشد مشمول این قانون می‌گردد؛ مگر این که با تشخیص دادگاه بالغ و رشید بوده و نیاز به سرپرستی نداشته باشند.
 
در همین رابطه نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه با استناد به اصل چهارم قانون اساسی در اخطاری گفت که طبق شریعت اسلام شرایط رشد و بلوغ دختران با پسران فرق دارد؛ به طوری که دختران در 9 سالگی و پسران در 15 سالگی بلوغ پیدا می‌کنند از این رو قید نشدن این موارد در این ماده خلاف قانون است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.