×

چرا شورای حقوق بشر سازمان ملل گامی برای مردم بحرین و سوریه بر نمی دارد؟

چرا شورای حقوق بشر سازمان ملل گامی برای مردم بحرین و سوریه بر نمی دارد؟

یک وکیل دادگستری گفت که برای برون‌رفت از وضعیت حاکم در بحرین، نیازمند فشار افکار عمومی به جامعه جهانی یعنی رسانه ها و NGOهایی هستیم که در عرصه نهادهای حقوق بشری فعال ‌هستند

چرا-شورای-حقوق-بشر-سازمان-ملل-گامی-برای-مردم-بحرین-و-سوریه-بر-نمی-دارد؟ وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت که برای برون‌رفت از وضعیت حاکم در بحرین، نیازمند فشار افکار عمومی به جامعه جهانی یعنی رسانه ها و NGOهایی هستیم که در عرصه نهادهای حقوق بشری فعال ‌هستند.

سایه سنگین سیاست بر حقوق بشر - وکلا و پیشبرد حقوق بشر - ما و حقوق بشر - حقوق بشر و اینترنتی خواندنی شد - حقوق بشر ، پرسش های دشوار - طراحی جالب ، لوگوی حقوق بشر با خط میخی و آیه قرآن - رابطه بین مالکیت فکری و حقوق بشر - آشنایی با مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام - مبانی حقوق بشر در ایلام و دنیای معاصر - همجنس گرائی در تقابل میان حقوق اسلام و حقوق بشر 

حسین احمدی‌نیاز، درباره اقدامات نهادهای حقوق بشری در مورد وضعیت حقوق بشر در بحرین، گفت: با اینکه در روز روشن حقوق بشر در کشورهایی مانند سوریه، یمن، بحرین و ... نقض می شود، اما متاسفانه هیچ یک از نهادهای حقوق بشری گامی برای اعتراض در این زمینه بر نمی دارد.

وی با اشاره به اینکه بن بستی که در بحرین و سوریه وجود دارد مربوط به منافع سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ در منطقه می شود، ادامه داد: این اعتراض نسبت به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وجود دارد که چرا گامی برای بی گناهانی که در سوریه و عراق توسط داعش کشته می شوند یا انقلابیونی که در بحرین برای حق طبیعی خودشان اعتراض می کنند و اعتراض این افراد به بدترین روش ها سرکوب می شود، برنمی دارد. متاسفانه اصول منشور ملل متحد، کنوانسیون های ژنو و وین، اعلامیه جهانی حقوق بشر و قواعد بنیادینی که در این زمینه وجود دارد به طور کامل نقض می‌شود و به صورت سیستماتیک هم این امر محقق می شود.

حقوق بشر ابزار سیاسی کاری قدرت های استکباری -  امنیت ملی و حقوق بشر در جوامع مختلف - آشنایی با کرسی حقوق بشر ، صلح و دموکراسی

این وکیل دادگستری تاکید کرد: علت چرایی عدم پاسخ دهی مناسب این نهادها نسبت به این مقوله مربوط به معادلات و تعاملات سیاسی می شود که این دولت ها با کشورهای غربی و منافعی که عربستان و حامیان آن در منطقه دارند، می شود. به گونه ای منفعت سیاسی و اقتصادی برخی از دولت ها موجب توجیه غیرقانونی این امر شده است.

احمدی نیاز درباره اینکه با توجه به سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در بحرین، اقدامات نهادهای حقوق بشر در این زمینه چیست؟ گفت: نه تنها شورای حقوق بشر بلکه دبیر کل سازمان ملل متحد از این اختیارات برخوردار است که نماینده ای برای این موضوع تعیین کند یا شورای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به این مقوله ورود پیدا کرده و گزارشگری را تعیین کند و از دولت بحرین عللی را که موجب نقض بنیادین حقوق بشر شده، بخواهد؛ اما متاسفانه این امر مربوط به پارامتر زوری که در این زمینه وجود دارد، می شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: قدرتی که غربی‌ها و حامیان عربی در شورای حقوق بشر دارند باعث شده که شورای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به تعیین نماینده و گزارشگر ویژه در این زمینه کوتاهی کند. متاسفانه هنوز هم مباحث سیاسی بر مباحث حقوقی برتری پیدا می کند و این بدترین دردی است که حقوق بشر از آن رنج می برد، یعنی برداشت سیاسی و حاکمیت سیاسی بر موازین آن.

احمدی نیاز تاکید کرد: تا زمانی که اراده قوی پشت این موضوع برای برون رفت وجود نداشته باشد، این بحران در بحرین وجود دارد و آنچه که می تواند به عنوان مکانیزم در این زمینه برای برون رفت کمک کند، فشار افکار عمومی به جامعه جهانی یعنی رسانه ها و NGOهایی است که در عرصه نهادهای حقوق بشری فعال هستند.

حفظ حریم خصوصی در اسناد بین المللی در حقوق بشر - ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر - مجازات اعدام و حقوق بشر ، لزوم تمسک به قرآن کریم 

وی در پایان افزود: متاسفانه کاربرد قواعد حقوق بین الملل بشر نسبت به بحرین، یمن و سوریه از کار افتاده است که بسی جای تاسف دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.