×

آملی لاریجانی وکلا و قضات اعضای یک خانواده هستند

آملی لاریجانی وکلا و قضات اعضای یک خانواده هستند

رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه وکلا و قضات اعضای یک خانواده هستند و باید در بزنگاه‌های مختلف با همفکری یکدیگر امور را به پیش ببرند، گفت متأسفانه برخی فشارها و القائات رسانه ای در پی منحرف کردن ذهن قضات و وکلا نسبت به یکدیگر هستند؛ اما دستگاه قضایی مقهور این فشارها نمی شود و همواره در عملکرد و مناسبات خود مطابق قانون عمل می کند

آملی-لاریجانی-وکلا-و-قضات-اعضای-یک-خانواده-هستند وکیل 

رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه وکلا و قضات ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی ) اعضای یک خانواده هستند و باید در بزنگاه‌های مختلف با همفکری یکدیگر امور را به پیش ببرند، گفت: متأسفانه برخی فشارها و القائات رسانه ای در پی منحرف کردن ذهن قضات و وکلا نسبت به یکدیگر هستند؛ اما دستگاه قضایی مقهور این فشارها نمی شود و همواره در عملکرد و مناسبات خود مطابق قانون عمل می کند.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ - میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلا افزود: حضور وکلا در جریان رسیدگی های قضایی به جریان عدالت و به قضات کمک می کند و برخی سخنان در جدایی و دوری جریان وکالت از قضاوت ناصحیح است.

رئیس قوه قضاییه گفت: برخلاف برخی القائات، دستگاه قضایی عداوتی با جامعه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) ندارد و جریان صحیح وکالت را نوعی متمّم برای دادرسی عادلانه در قوه قضاییه می‌داند.

رییس دستگاه قضا با اشاره به نحوه تصویب ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره آن گفت: وکلای محترم هیچ‌گاه نباید اسیر فضاهای القایی شوند و در مواردی که برداشت های متفاوتی از یک قانون یا رویه قضایی وجود دارد بهتر است که قبل از موضع گیری های رسانه ای و عمومی از دیدگاه قوه قضاییه مطلع شوند تا به اتفاق چاره‌ای اندیشیده شود، هر چند دستگاه قضایی اگر هم به قانونی انتقاد داشته باشد، در عمل موظف به اجرای آن است.

استقلال قاضی - استقلال قاضی و وکیل را نباید دارای بار معنایی یکسانی  دانست - 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند - اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی 

آملی لاریجانی تاکید کرد: البته دستگاه قضایی رفتار، عملکرد یا موضع گیری سیاسی و غیرقانونی یک یا چند وکیل را هیچگاه به همه وکلا یا جامعه وکالت تعمیم نمی دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اعمال نظارت های مختلف و مستمر بر عملکرد قضات، خواستار توجه کانون وکلا به رعایت شئونات حرفه‌ای از سوی وکلا به‌ویژه به هنگام مراجعه به محاکم قضایی شد و افزود: همانگونه که قضات باید شأن و جایگاه قضاوت را همواره مد نظر قرار دهند، وکلا نیز باید شئون حرفه ای و اسلامی را هنگام حضور در محاکم رعایت کنند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: قوه قضاییه نه تنها نمی خواهد محدودیتی در کار وکلا ایجاد کند بلکه همواره به دنبال این است که از طریق هماهنگی و تعامل بهتر و بیشتر برای بهبود رویه‌ها، در نهایت به گسترش عدالت قضایی برسیم.

رئیس قوه قضاییه در خصوص چگونگی اعمال تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: مناسب است کانون های وکلا با همفکری خود در اسرع وقت معیارها و ملاک‌های مناسبی برای اجرایی کردن این قانون پیشنهاد کنند تا به جمع بندی مناسبی برسیم و در صورت ضرورت و نیاز پس از یک سال مشکلات مربوط به اجرای آن را احصاء و به صورت طرح یا لایحه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

قاضی آگاه هیچ گاه تندی نخواهد کرد - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد - علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط 

آملی لاریجانی افزود: اجرایی کردن تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری تبعیض میان وکلا نیست، بلکه نوعی تخصیص است و در واقع احراز صلاحیت برخی وکلا به معنی عدم صلاحیت بقیه وکلا نیست و دستگاه قضایی به دنبال اعمال راه مناسبی برای اجرایی کردن این ماده قانونی با کمترین محدویت است.

رئیس قوه قضاییه همچنین با توجه به اهمیت کانون های وکلا و حضور وسیع و فراوان وکلا در مراحل مختلف قضایی که در قوانین جدید بسیار گسترده پیش بینی شده است خواستار پاسخگویی به برخی شبهات و فشارهای سیاسی غربی ها در مسائل حقوق بشری شد و درباره استقلال کانون وکلا گفت: استقلال مطلق معنا ندارد و با این نگاه قضات نیز استقلال مطلق ندارند؛ چرا که در نهایت رئیس قوه قضاییه ابلاغ آنان را امضا می کند و ما نمی گوییم کانون وکلا (که نهادی مدنی است) زیر مجموعه قوه قضاییه باشد؛ ما به استقلال کانون در مقابل این معنا، اعتقاد داریم؛ اما این دیدگاه که وکلای محترم هیچ نوع نظارتی را هم از سوی دستگاه قضایی نپذیرند منطقی نیست و بهه هرحال وکلا نیز عضوی از خانواده قضایی کشور هستند که مراتبی و مراحلی از رابطه با دستگاه قضایی دارند.

در این دیدار که معاون اول رئیس قوه قضاییه، رئیس و جمعی از مدیران حوزه ریاست قوه قضاییه حضور داشتند، رئیس کانون وکلای مرکز و جمعی از اعضای هیات مدیره آن نظرات و پیشنهادات خود را درباره مسائل مرتبط با کانون وکلا بیان کردند.

رئیس کانون وکلای مرکز در این دیدار با تقدیر از اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی در سال های اخیر گفت: عملکرد دستگاه قضایی و اقدامات شما در مدت مدیریتان به‌ویژه در تصویب قوانین جدید موجب بهبود روند امور قضایی شده است.

حکایت قاضی و وکیل - علم قاضی در قانون مجازات اسلامی - مستندات رای قاضی 

نجفی توانا افزود: کانون وکلا تحت نظارت قوه قضاییه و قوانین کشور و نهادی صنفی و نه سیاسی است.

وی افزود: کانون وکلا به عنوان یک نهاد مدنی با سابقه طولانی همانگونه که بارها اعلام کرده ایم همواره آماده دفاع از ارزش های کشور و انجام وظایف بر حسب قوانین است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.