×

قاچاق کالا زمینه بروز جرم را فزایش می دهد

قاچاق کالا زمینه بروز جرم را فزایش می دهد

بیکاری، فقر، عدم رشد صنایع و مشکلات مالی همه و همه زمینه برای توسعه قاچاق در استان‌های مرزی کشور را افزایش داده است اگرچه بخش مهمی از قاچاق به صورت کلان و توسط قاچاق دانه‌درشت وارد کشور می‌شود

قاچاق-کالا-زمینه-بروز-جرم-را-فزایش-می-دهد

بیکاری، فقر، عدم رشد صنایع و مشکلات مالی همه و همه زمینه برای توسعه قاچاق در استان‌های مرزی کشور را افزایش داده است. اگرچه بخش مهمی از قاچاق به صورت کلان و توسط قاچاق دانه‌درشت وارد کشور می‌شود اما عدم اجرای درست سیاست‌های اجرایی باعث شده تا بسیاری از مردم در مناطق مرزی به سمت قاچاق پیش بروند به طوریکه مرتضی فدکی،  مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان می‌گوید: «کودکان برخی شهرهای سیستان و بلوچستان قاچاق سوخت را مهم‌تر از علم می‌دانند.»

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیزات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - حجم قاچاق همچنان بالاست 

قاچاق کالا به کشور جرم است و تاثیرات مخربی بر اقتصاد ملی دارد اما دستگاه‌های نظارتی و قضایی از یک سو هم باید با رشد قاچاق مقابله کنند و هم از سوی دیگر، در برخورد با مردمانی هستند که قاچاق را محل کسب درآمد برای خود کرده‌اند. در این شرایط شاید بیشتر از مقابله انتظامی و قضایی با قاچاق باید با آسیب‌شناسی، هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه‌های متولی و تعامل بیشتر، این دغدغه نظام برطرف شود.

 رسیدگی به 150 پرونده قاچاق کالا

رییس اداره تعزیرات حکومتی گچساران از رسیدگی به 150 پرونده قاچاق کالا و ارز طی 6 ماهه نخست امسال در این شهرستان خبر می‌دهد. ارسلان عباسی تاکید می‌کند که به متخلفان حوزه کالا و ارز شهرستان هشدار می‌دهد که برابر قانون با آنان برخورد می‌شود از تشکیل بیش از 750 پرونده تخلف صنفی، بهداشتی، قاچاق کالا و ارز در اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان سخن به میان می‌آورد.

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات غیرمجاز - عدم حسن اجرا و نظارت ، دلیل افزایش قاچاق سوخت است - تعلیق مجازات در جرم قاچاق مشروبات الکلی

وی با بیان اینکه پرونده‌های صنفی وارده به تعزیرات حکومتی طی 6 ماهه نخست امسال مربوط به تخلفات فروشی، بهداشتی، ارائه فاکتورهای خرید، کم‌فروشی و تقلب در کسب بوده است، خاطرنشان می‌کند: تخلفات حوزه قاچاق کالا و ارز عمدتاً مربوط به پوشاک، مواد‌خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و... بوده است.

البته این مقام مسئول رسیدگی به پرونده‌های حوزه قاچاق کالا و ارز را با همکاری نیروهای انتظامی و بازرسی در اداره تعزیرات حکومتی می‌داند.

 قانون درباره مبارز ه با قاچاق چه می‌گوید؟

با توجه به اهمیت موضوع برخورد با قاچاق کالا، در قانون بر لزوم مقابله با قاچاق کالا و ارز اشاره شده است به طوری که  یک وکیل دادگستری در این زمینه توضیح می‌دهد که  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع پیشگیری از قاچاق کالا اشاره می‌کند به طوری که وجود این قانون نقطه قوتی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود.

مقابله با قاچاق دارو ، نیازمند تامین نیازهای داخلی - سهم زمین خواری از پول کثیف در سیاست بیشتر از قاچاق است 

عباس تدین  که از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92سخن به میان می‌آورد در این باره می‌گوید: در قانون، قاچاق کالا و ارز جزو جرایم اقتصادی است و زمانی هم که جرمی جزو این جرایم باشد، یعنی امنیت اقتصادی کشور مورد هدف قرار می‌گیرد که مبارزه با آن کار ساده‌ای نیست.

وی می‌افزاید: مبارزه با چنین جرمی که جزو جرایم اقتصادی محسوب می‌شود، برخلاف جرایم خرد به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ یعنی ما می‌توانیم با یک سرقت ساده به راحتی برخورد کنیم اما با یک جرم سازمان یافته و کلان آن هم از نوع جرایم اقتصادی به راحتی نمی‌توان برخورد کرد بنابراین برخورد با چنین جرایمی سخت خواهد بود.

این مدرس دانشگاه می‌گوید: قوانین مختلفی از جمله قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور به تصویب رسیده که این قوانین مبارزه با مرتکبان چنین جرایمی را جدی‌تر کرده است؛ البته ما قوانین پراکنده‌ای برای مبارزه با جرایم اقتصادی داریم اما اینکه فقط بر روی یک موضوع،  قاچاق کالا و ارز متمرکز شویم نیازمند یک قانون مستقل بود که به تصویب رسید. وی بیان می‌کند: این موضوع مهمترین گام در مبارزه و مقابله با چنین جرایمی بوده است.  تدین با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقطه عطفی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، ادامه می‌دهد: قانونگذار گام اول را برداشت و این سرآغاز مقابله و مبارزه جدی در این زمینه بود. این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه قاچاق کالا و ارز ویژگی‌های خاص خود را دارد، مجرمان آن عادی نیستند و در حوزه جرم‌شناسی به مرتکبان چنین جرایمی “یقه‌سفید” گفته می‌شود، خاطرنشان می‌کند: مجرمان اینگونه جرایم از هوش و زکاوت کافی برخوردارند، قانون و مقررات را می‌شناسند و به راحتی با شیوه‌ها و طرق مختلف می‌توانند قانون را دور بزنند و حتی امکان دارد از خلاءهای قانونی استفاده کنند.  وی درباره نقاط مثبت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصریح می‌کند: از جمله محاسن این قانون این است که به طور دقیق مصادیق قاچاق کالا و ارز را مشخص کرده و سعی کرده نشان دهد که منظور از قاچاق کالا و ارز چیست؟ البته امکان دارد در بخش ارتکاب قاچاق بر روی کالاهای مختلف یا کالاهایی که تشریفات قانونی را طی نکرده‌اند، جرایم مرتبطی پیش آید مانند: دستکاری در اسناد گمرکی و جعل این موارد که قانونگذار سعی کرده در این قانون هم اصل جرم و هم‌جرایم مرتبط را مشخص کند. تدین بیان می‌کند: این ستاد برای مبارزه جدی‌تر با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی شده است، هدف اصلی آن بحث سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی در امور مبارزه، پیشگیری و اجرای دستورات و آیین‌نامه‌های مختلف است.

ابلاغ آیین نامه نحوه و سطح دسترسی به پایگاه  محکومان قاچاق کالا و ارز 

وی ادامه می‌دهد:  اعضای این ستاد متشکل از مدیران دولت مانند: وزرای دادگستری، اطلاعات، اقتصاد و دارایی، امور خارجه و رییس ستاد نیروهای مسلح و بازرسی کل کشور هستند؛ بنابراین این ستاد طیف گسترده‌ای از مقامات و مسئولان را در خود جای داده که می‌تواند در این حوزه کمک بسیاری کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه مجازات‌هایی همچون ضبط و مصادره اموال، حبس و جزای نقدی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مرتکبین اینگونه جرایم پیش‌بینی شده است، تصریح می‌کند: مرتکبان جرایم اقتصادی و قاچاقچیان کالا و ارز به دنبال منافع اقتصادی‌اند که در اینجا قانونگذار با توجه به ارزش کالا و ارزی که قاچاق شده تا چندین برابر جزای نقدی را تعیین کرده است، به گونه‌ای که اگر یک هزار تومان قاچاقی صورت گیرد معادل 3 هزار تومان جزای نقدی برای آن در نظر گرفته است که این موضوع بسیار نقش پیشگیرانه‌ای در این زمینه دارد.  وی ادامه می‌دهد: قانونگذار دستور داده که در زمان قاچاق کالا نه تنها مال مربوطه‌ای که قاچاق شده ضبط شود بلکه مرتکبان آن تا چندین برابر قیمت کالای قاچاق شده محکوم به پرداخت جزای نقدی شوند. وی با اشاره به اینکه در قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و مجازات اعدام نیز پیش‌بینی شده است، گفت: برای برخی از مصادیق جرایم اقتصادی که کلان هستند، فقط مجازات حبس در نظر گرفته نشده بلکه قانونگذار در مواردی حکم به مجازات اعدام هم داده است. وی اضافه می‌کند: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم مجازات حبس پیش‌بینی شده است اما  برخی از این مصادیق مصداق جرم اقتصادی است و بحث اخلال در نظام اقتصادی کشور را به دنبال دارد که می‌تواند مجازات سلب حیات را داشته باشد؛ قانونگذار با توجه به ارزش آن کالا مجازات حبس را پیش‌بینی کرده که بسیار تاثیرگذار و بازدارنده است.با توجه به اهمیت قاچاق کالا و ارز باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و از طریق نهادهای آموزشی پیشگیری از این موضوع را در دستور کار قرار گیرد.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.