×

دو میلیون معتاد و 200 هزار فرد الکلی در کشور داریم

دو میلیون معتاد و 200 هزار فرد الکلی در کشور داریم

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در گذشته 62 درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان از خاک ایران عبور داده می‌شد، گفت امروزه با انجام اقدامات کنترلی این رقم به 28 درصد رسید

دو-میلیون-معتاد-و-200-هزار-فرد-الکلی-در-کشور-داریم وکیل 

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در گذشته 62 درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان از خاک ایران عبور داده می‌شد، گفت: امروزه با انجام اقدامات کنترلی این رقم به 28 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه مسئله مبارزه با موادمخدر در دنیا همواره رو به توسعه است گفت: امروزه عمده کشورهای دنیا موادمخدر را در فهرست تهدیدهای اصلی علیه امنیت ملی کشورشان قرار داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه پیشرفت علم و فراگیرشدن جنبه‌های فنی و ارتباطی، امکان تولید موادمخدر را برای همه فراهم می‌کند به گونه‌ای که دیگر نیاز به کشور مبدا و تولیدکننده مواد نیست گفت: اکنون در گلخانه‌های خانگی کشورهای اروپایی موادمخدر از جمله حشیش پرورش داده می‌شود و در برخی مناطق اروپایی خوش آب و هوا افراد در کنار کار مزرعه اقدام به کاشت موادمخدر می‌کنند.
 
فرمانده ناجا با اشاره به تغییر نوع مصرف گفت: هم‌اکنون با گسترش موادمخدر صنعتی در دنیا محدودیت‌های کشت نیز برداشته شده است.
 
احمدی‌مقدم با اشاره به تغییر مسیر انتقال موادمخدر با بیان اینکه در گذشته کشورهای عربی مسیر انتقال موادمخدر نبودند اما اکنون مواد به مقصد عراق نیز منتقل می‌شود گفت: در کشور ما تولید موادمخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران یا اسلامشهر انجام می‌شد. اکنون شاهد آن هستیم که مثلا در استان آذربایجان‌غربی نیز این مواد تولید می‌شود چرا که قاچاقچیان سعی دارند مواد را پس از ورود پیش‌سازها از خارج از کشور در همان محل تولید و سپس توزیع کنند.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما تعداد معتادان رسمی و تفننی از یک عدد ثابتی برخوردار است، گفت: با وجود آن که جمعیت دو برابر شده اما آمار معتادان رسمی یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تن و تعداد معتادان تفننی حدود 700 هزار تن است بنابراین می‌توانیم بگوییم تعداد معتادان در کشور ما در مجموع دو میلیون تن است که این رقم در دیگر کشورها بین 25 تا 30 میلیون تن است.
 
احمدی‌مقدم با بیان اینکه بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی رقم اعتیاد به الکل در دنیا 250 میلیون تن است اما این رقم در کشور ما حداکثر 200 هزار تن را شامل می‌شود، گفت: تعداد الکلی‌ها در دنیا 10 برابر تعداد معتادان است و این در حالی است که این رقم در ایران یک درصد نرخ جهانی را شامل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برخی از مسئولان و کارشناسان داخلی موضوع موادمخدر را در کشور برجسته و برای کمک از دیگران استمداد می‌طلبند گفت: این افراد از روی دلسوزی این سخنان را مطرح می‌کنند.
 
احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه مراکز درمانی با توجه به میزان معتادان کافی نیست گفت: هرچند در افزایش این مراکز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما این کمبود ظرفیت‌ها موجب شده است تا معتادان پس از دستگیری مجددا رها شوند.
 
وی به جریان عمدی قاچاق موادمخدر به ایران اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این که ایران در کنار تولیدکنندگان مواد مخدر قرار دارد اما شاهد این هستیم که کشور ما هدف دشمنان است به گونه‌ای که به صورت عمدی موادمخدر را از ایران منتقل می‌کند.
 
احمدی‌مقدم با بیان اینکه بر اساس آمارها در پنج سال گذشته 62 درصد موادمخدر تولید شده از خاک ایران عبور داده می‌شد، گفت: با اقدامات انجام شده همچون انسداد، ایجاد بازارهای جدید، ترانزیت موادمخدر از مسیر دریا و هوا، شاهد آن هستیم که هم‌اکنون تنها 28 درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان از ایران عبور داده می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه با انسداد مرزها هزینه ریسک قاچاق در ایران افزایش یافته و قاچاقچیان که عرصه را بر خود تنگ دیده‌اند به دنبال مسیرهای جایگزین می‌گردند گفت: کنترل معابر اصلی از جمله بنادر، راه‌ها و گذرگاه‌های زمینی یکی از دلایل اصلی این کاهش به شمار می‌آید.
 
فرمانده ناجا با بیان اینکه با وجود آن که بهترین وضعیت را در مهار و کاهش ترانزیت موادمخدر داریم اما مردم پایین‌ترین نمره را در حوزه موادمخدر به پلیس می‌دهند گفت: نمره مردم به پلیس نشان دهنده میزان برآورده شدن انتظارات آنان است.

تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان متناسب نیست

وی عدم نگهداری خرده فروشان در زندان‌ها و معتادان در مراکز درمانی را از نگرانی‌های مردم عنوان کرد و گفت: همان‌گونه که قبلا اعلام کردم تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان متناسب نیست بنابراین لازم است در این حوزه سرمایه گذاری کرده و با مداخله بخش خصوصی از ظرفیت‌های اجتماعی استفاده کنیم.
 
فرمانده ناجا با اشاره به کنترل گلوگاه‌ها و مبادی ورودی و خروجی کشور آن را یکی از اقدامات مهم پلیس مبارزه با موادمخدر در سال جدید عنوان کرد و گفت: کنترل بار ترانزیتی در گمرک بار سختی است اما این هدف با ابزار آشکارساز محقق می‌شود و باید ماموران پلیس به این ابزارها دسترسی داشته باشند.
 
احمدی‌مقدم افزود: هرچند هم‌کنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌آی در تشخیص موادمخدر و منفجره پیدا کردیم اما باید در بحث کنترل بار نیز به پیشرفت‌های بیشتری دست بیابیم.
 
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه وظیفه اخلاقی و انسانی ما آن است که اجازه ندهیم موادمخدر از کشور ما به دیگر کشورها منتقل شود، گفت: بر اساس اهداف سال گذشته موفق شدیم تا میزان درگیری‌های مسلحانه با قاچاقچیان را کاهش دهیم هرچند باید در سال 92 شاهد آن باشیم که درگیری مسلحانه با قاچاقچیان به صفر برسد و قاچاقچیان جسارت درگیری مسلحانه در کشور ما را نداشته باشند.
 
احمدی‌مقدم با تاکید بر پاکسازی ظواهر جامعه از معتادان و موادفروشان گفت: ابزار اصلی تحقق این مهم افزایش مراکز نگهداری موادفروشان و درمان معتادان است.

معتادان و موادفروشان خرد احساس امنیت را در جامعه کاهش می‌دهند

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های مردمی مهمترین دغدغه آنان در حوزه موادمخدر است، گفت: معتادان و موادفروشان خرد احساس امنیت را در جامعه کاهش می‌دهند.
 
به گزارش ایسنا، همچنین احمدی‌مقدم عصر دوشنبه در همایش روسای پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پاداش دو برابری رد رشوه از سوی ماموران پلیس گفت: پرداخت پاداش به ماموران پلیسی که رشوه متخلفان را نپذیرند، براساس سقف تعیین می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در مبالغ خرد در پیشنهاد رشوه، عین مبلغ به صورت پاداش به مامور پلیس تعلق می‌گیرد، گفت: در مبالغ بالای پرداخت رشوه، در صورت رد، براساس سهم تعیین شده، برای ماموران پلیس پاداش در نظر گرفته می‌شود.
 
فرمانده ناجا با بیان اینکه پاداش درنظر گرفته شده برای ماموران پلیس تنها مادی نیست، گفت: تعیین ارشدیت، انتقالی و سفرهای زیارتی نیز از جمله این تشویق‌هاست.
 
وی با بیان اینکه تصور نکنید که پرسنل برای پاداش رشوه‌ها را رد می‌کنند،‌ گفت: اخلاق و پایبندی شرعی از پاداش مهم‌تر است.
 
احمدی‌مقدم با بیان اینکه تعهد در نیروی انتظامی افزایش یافته است، گفت: در ماه 1000 جرم در میان ماموران ثبت شده است که هنگامی که این تخلفات آنالیز می‌شود، مشخص شد که کمتر از 10 درصد این جرایم متعلق به تبانی، رشوه، ضرب و شتم غیرعمدی و... است.
 
وی با بیان اینکه تقریبا روزانه سه فقره تخلف در کشور به این بزرگی از سوی ماموران نیروی انتظامی صورت می‌گیرد، گفت: البته تمامی این تخلفات پرونده شده و در صورت تبرئه در ستاد کل، تخلف این افراد در کمیسیون‌های انضباطی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاهش 20 درصدی جرایم پرسنل ناجا

به گفته احمدی‌مقدم سال گذشته میزان جرایم پرسنل ناجا 20 درصد کاهش یافته است که این رقم در سال جاری به بیش از 20 درصد رسیده است.
 
فرمانده ناجا درمورد بیانات مقام معظم رهبری درمورد برخورد هرچه بیشتر با مفاسد اقتصادی، گفت: مفاسد اقتصادی دغدغه کلی است و پلیس نیز سمینارهای علمی در این زمینه برگزار و همچنین نسبت به تقویت ساختار بخش‌های خود در این زمینه اقدام کرده است.
 
احمدی‌مقدم با بیان اینکه برای ارتقای ساختارها در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی پیشنهادهایی از سوی نیروی انتظامی مطرح شده که منتظر پاسخ هستیم، گفت: البته اقدامات انتظامی در حوزه برخورد است و بیشتر پیشگیری و اصلاح ساختارها و مقررات باید مدنظر قرار گیرد.

بسترهای اقتصادی را باید معالجه کرد

احمدی‌مقدم با بیان اینکه بسترهای اقتصادی را باید معالجه کرد، گفت: باید اقتصاد به‌جای آنکه متوجه سفته‌بازی، رانت و دلالی شود، به بخش تولید تزریق شود.
 
فرمانده ناجا درباره آمار تعداد معتادان نیز با بیان اینکه متولی این مهم، ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: البته براساس آمارها یک میلیون و 300 هزار تن معتاد رسمی و چیزی حدود 500 تا 700 هزار نفر معتاد تفننی داریم که البته نوع مصرف و سن گرایش تغییر کرد.

افزایش گرایش به مصرف موادمخدر سنگین

به گفته احمدی‌مقدم، گرایش به مصرف موادمخدر سنگین افزایش یافته‌ است.
فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدت زمان دسترسی به موادمخدر پنج دقیقه اعلام شده است، گفت: بیان این اعداد چه اهمیتی دارد و بیشتر در مقام مبالغه است و طرح این‌گونه مسائل شاید چندان ضروری نباشد.

نمره احمدی‌مقدم به مبارزه با موادمخدر

احمدی‌مقدم در پایان در پاسخ به این سوال که شما به مامورانتان در عرصه مبارزه با موادمخدر چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره ما به ماموران در حوزه عملکردی چیزی حدود 16 تا 18 است اما با توجه به اینکه مبارزه با موادفروشان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، به نظر می‌رسد مردم نمره‌ای بالای 15 به پلیس ندهند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.