×

سلاح گرم یک سوم قتلهای امسال را رقم زد

سلاح گرم یک سوم قتلهای امسال را رقم زد

سهم 34درصدی سلاح گرم در قتلها، افزایش 18درصدی جعل و کلاهبرداری، کاهش 5درصدی وقوع قتل، کاهش 7 5درصدی سرقت و افزایش 25درصدی پرونده‌های زمین‌خواری از جمله موضوعاتی بود که رئیس پلیس آگاهی ناجا در دیدار با جمعی از نمایندگان مردم خبر داد

سلاح-گرم-یک-سوم-قتلهای-امسال-را-رقم-زد وکیل 

سهم 34درصدی سلاح گرم در قتلها ( مقالات مرتبط با قتل - سوالات مرتبط با قتل )، افزایش 18درصدی جعل و کلاهبرداری، کاهش 5درصدی وقوع قتل، کاهش 7.5درصدی سرقت و افزایش 25درصدی پرونده‌های زمین‌خواری از جمله موضوعاتی بود که رئیس پلیس آگاهی ناجا در دیدار با جمعی از نمایندگان مردم خبر داد.

روابط میان عدالت کیفری رسمی با ساز و کارهای محلی عدالت ترمیم در قتل های ناموسی - قتل های خانوادگی - بررسی حقوقی قتل های خانوادگی - قاتلان چگونه قصاص می شوند ؟ - قتل های ناموسی

 سردار محمدرضا مقیمی در حاشیه بازدید تعدادی از اعضای کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا با ارائه گزارشی از عملکرد پلیس آگاهی در 6ماهه نخست امسال اظهار کرد: از سال 70 تا 88 نرخ وقوع سرقت هرساله با شیب ملایم حدود یک تا دو درصد، رشد داشت و کشفیات پلیس در این حوزه نیز تقریباً با همین نرخ رشد رو به افزایش بود ولی از سال 88 و 89 با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، نرخ وقوع سرقت با رشدی چشمگیر، سیر صعودی یافت و حتی این رشد در بازه‌ای از زمان به بیش از 50 درصد نیز رسید.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با تأکید بر اینکه «سرقت» یک پدیده اجتماعی است، افزود: در بهمن ماه سال 92، قرارگاهی به‌منظور مقابله با سرقت در نیروی انتظامی تشکیل شد و طی دو ماه پایانی آن سال موفق به کاهش سیر صعودی سرقت شدیم. از این رو در اردیبهشت ماه سال 93 و با توجه به تجربه موفق این قرارگاه، فعالیت قرارگاه سرقت مجدداً از سر گرفته شد و در پایان سال 93، نرخ رشد وقوع سرقت در کشور کنترل شد و رشد این جرم نسبت به سال قبل از آن به 2 درصد رسید.

قواعد قتل و قصاص در قانون مجازات اسلامی - قتل عمد شبه عمد و خطای محض - شکوائیه قتل شبه عمد بر اثر بی احتیاطی 

• کاهش 7.5درصدی سرقت و افزایش 4.8درصدی کشفیات در شش‌ماهه نخست 94

مقیمی با اشاره به آمار وقوع سرقت در 6ماهه نخست امسال گفت: خوشبختانه در شش‌ماهه اول سال 94 و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش 7.5درصدی وقوع سرقت بودیم و این در حالی است که نسبت وقوع سرقت به کشف نیز با رشدی 4.8درصدی همراه بود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه اجرای 30 مرحله طرح عملیاتی، 21 مرحله طرح دستگیری سارقان و محکومان متواری، طرحهای شناسایی سارقان حرفه‌ای و انهدام 4 هزار و 469 باند سرقت را گوشه‌ای از فعالیت‌های پلیس آگاهی در شش‌ماهه نخست امسال برشمرد.

مقیمی با تأکید بر اینکه نتایج حاصل از فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت ماحصل تلاش و تمرکز تمامی پلیسهای تخصصی از جمله اطلاعات، پیشگیری، راهور و آگاهی است، اهداف راه اندازی این قرارگاه را در وهله اول تمرکز و هم‌افزایی توان داخلی ناجا و در وهله بعد مسئول سازی نهادها و ارگانهای دولتی و خصوصی در جهت مبارزه با سرقت عنوان کرد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا محیط جرم، سارق و مالباخته را سه ضلع اصلی وقوع جرم سرقت عنوان کرد و گفت: با توجه به این سه ضلع و کنترل هریک از این اضلاع می‌توان موضوع سرقت را کنترل کرد؛ به‌عنوان مثال افزایش روشنایی معابر و استفاده از سیستمهای امنیتی، از جمله مواردی است که می‌تواند محیط جرم را برای مجرمان تنگ کند.

در صورتیکه تیراندازی برخلاف مقررات و ضوابط منتهی به قتل گردد موضوع مشمول مقررات قصاص و دیات میباشد - مجازات قتل در نتیجه تیر اندازی چیست ؟ 

• پول نقد موجود در برخی از خانه‌ها از پول نقد شعب بانکها نیز بیشتر است

مقیمی ادامه داد: علاوه بر این موارد هوشیاری شهروندان در برابر شیوه‌های سرقت و کنترل سارقان از جمله مواردی است که می‌تواند فرصت سرقت و وقوع این جرم را به حداقل ممکن برساند ولی متأسفانه برخی پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی نشان می‌دهد که شهروندان نسبت به این موضوع آگاهی لازم را ندارند چراکه به‌عنوان مثال در یکی از پرونده‌ها، سارقان حدود یک میلیارد تومان و در پرونده دیگری، 700 سکه طلا را درحالی از منازل به سرقت بردند که هیچ سیستم امنیتی در این منازل وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد پول نقد و مسکوکات موجود در منازل شهروندان از شعب بانک‌ها نیز بیشتر است، بر لزوم آموزش شهروندان برای ایمن سازی منازل و محیط کارشان تأکید کرد.

قتل در فراش - قتل مورث -   قتل ناشی از اشتباه

• کاهش 5.3درصدی وقوع قتل و افزایش 9درصدی کشف در شش‌ماهه نخست امسال

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه این بازدید، به تشریح جزئیاتی از آمار وقوع جرائم جنایی در کشور پرداخت و گفت: در سال 87، 4 هزار و 463 فقره جرائم جنایی در کشور رخ داد که این میزان در سال 93 با شیبی ملایم به 5هزار و 344 مورد رسید ولی خوشبختانه امسال شاهد کاهش 5.3درصدی وقوع قتل در شش‌ماهه نخست امسال بودیم.

وی افزود: همچنین در شش‌ماهه نخست امسال، میزان کشف قتل نیز به‌میزان 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

• استفاده از «سلاح گرم» یک‌سوم قتلهای امسال را رقم زده است

مقیمی در خصوص آمار نحوه وقوع قتل ( مقالات مرتبط با قتل - سوالات مرتبط با قتل ) در کشور نیز خاطرنشان کرد: طبق آمار به دست آمده، 34.6 درصد قتلهای کشور به‌وسیله سلاح گرم رخ داده که به‌نسبت مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است ولی امسال قتل با سلاح سرد سهمی 37درصدی را داشته و با رشدی 2.8درصدی همراه بوده است.

آیا می دانید سرقت چیست و مسائل قضایی مربوط به آن به چه نحو است ؟ - قرار بازداشت موقت ( به خاطر سرقت های متعدد ) - سرقت مسلحانه ، محاربه است - وجوه افتراق جرائم کلاهبرداری سرقت تعزیری در خقوق کیفری -  تحویل مال مسروقه به مالک آن موجب سقوط حد سرقت است 

• ارتباط 40درصدی آدم‌ربایی‌ها با جرائم مواد مخدر

رئیس پلیس آگاهی ناجا از ثابت ماندن آمار وقوع آدم‌ربایی در سال جاری خبر داد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده 40 درصد از آدم‌رباییهای انجام شده به جرائم مرتبط با مواد مخدر مربوط بوده است.

• افزایش 18درصدی جعل و کلاهبرداری در نیمه نخست امسال/ هشدار نسبت به کلاهبرداری خواستگارها

مقیمی در ادامه ارائه گزارش عملکرد پلیس آگاهی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، از افزایش 18درصدی وقوع جعل و کلاهبرداری در کشور طی شش ماه نخست امسال خبر داد و افزود: طبق آمار موجود، 45 درصد موارد جعل و کلاهبرداری، به موضوع خرید و فروش اختصاص داشته و کلاهبرداری‌های پیامکی نیز سهم 9درصدی از پرونده‌های جعل و کلاهبرداری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تأکید کرد: همچنین آمارهای موجود نشان از افزایش کلاهبرداری در پوشش ازدواج و خواستگاری است که در این زمینه باید هوشیاری شهروندان ارتقا یابد.

 تشریفات استرداد مال دزدیده شده - کلیت قانون در رد مال مسروقه - مجازات قانونی خرید و فروش اموال مسروقه - جزوه بررسی جرم سرقت 

• لزوم توجه جدی‌تر به پلیس اقتصادی/ افزایش 25درصدی پرونده‌های زمین‌خواری

رئیس پلیس آگاهی ناجا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع لزوم توجه جدی‌تر مجلس شورای اسلامی به لایحه پلیس اقتصادی پرداخت و در خصوص جرائم اقتصادی رخ‌داده در کشور گفت: در حال حاضر زمین خواری، تسهیلات غیرمجاز بانکی، اختلاس، پولشویی، فرار مالیاتی و تبانی در معاملات دولتی از جمله مهمترین پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرائم اقتصادی است.

وی در خصوص موضوع زمین خواری نیز خاطرنشان کرد: امسال علی‌رغم رشد 25درصدی تشکیل پرونده‌های زمین خواری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد افزایش 39درصدی کشفیات در این حوزه نیز بودیم.

• لزوم توجه نمایندگان به تصویب قوانین متناسب با جرائم خشن

مقیمی در پایان این بازدید از نمایندگان مجلس خواست تا نسبت به تصویب قوانین متناسب با اعمال مجرمانه مرتکبین جرائم خشن و بالاخص جرم سرقت با سلاح سرد توجه بیشتری داشته باشند و در جهت تقویت و تجهیز فنی، اطلاعاتی و علمی پلیس، حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

 تفاوت عناصر جرم سرقت و اختلاس - جرم سرقت در قانون جدید

در پایان این بازدید نیز نمایندگان حاضر، برای حمایت هرچه بیشتر قانونی و فراهم کردن بسترهای لازم برای پلیس آگاهی، اعلام آمادگی کردند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.