×

رتبه اول خاورمیانه برای دانشگاه های ایرانی

رتبه اول خاورمیانه برای دانشگاه های ایرانی

گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نتایج دومین فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا از سوی پایگاه خبری یو اس نیوز را منتشر کرد

رتبه-اول-خاورمیانه-برای-دانشگاه-های-ایرانی

گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نتایج دومین فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا از سوی پایگاه خبری یو.اس.نیوز را منتشر کرد.  

دانشگاه ایرانی در بین 750 دانشگاه برتر دنبا - دانشگاه ها نیروی پشت میز نشین پرورش می دهند - مدرک گرایی نتیجه طحی نگری نظام آموزشی است - ارزش و اعتبار تحصیلی گواهینامه های تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی همانند مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی است 

بر اساس این گزارش، 8دانشگاه از ایران در جمع 750دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند و ایران در سه شاخه علمی رتبه اول خاورمیانه را کسب کرد. در این میان، دانشگاه‌های تهران، صنعتی‌شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران و آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان برترین دانشگاه‌های کشور در سطح جهان معرفی شدند. در سال گذشته تنها دانشگاه‌های تهران، صنعتی‌شریف و صنعتی اصفهان در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند.

    تهران، برترین دانشگاه

در فهرست منتشر شده، دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور شناخته شد. این دانشگاه توانسته است رتبه379 جهان و 57 آسیا را به خود اختصاص دهد. دانشگاه صنعتی‌شریف رتبه435، صنعتی اصفهان رتبه547 و صنعتی امیرکبیر نیز رتبه599 را در جهان به خود اختصاص دادند.

اساسنامه دانشگاه پیام نور - دانشگاه علوم قضایی را بیشتر بشناسیم - لایحه قانونی امور مالی دانشگاه 

گروه رتبه‌بندیISC در این گزارش یادآور شده است: در حوزه خاورمیانه ایران بعد از ترکیه بیشترین دانشگاه برتر در جهان را به خود اختصاص داده است. از این کشور 10 دانشگاه در جمع 750دانشگاه برتر دنیا وجود دارد که دانشگاه صنعتی خاورمیانه با رتبه217 جهانی، دانشگاه بغازیچی با رتبه220، دانشگاه صنعتی استانبول با رتبه جهانی280 و دانشگاه بیلکنت با رتبه389 جهانی، 4 دانشگاه برتر ترکیه هستند. طبق این گزارش، عربستان سعودی فقط دارای سه دانشگاه برتر در فهرست یو.اس.نیوز است. دانشگاه علوم و تکنولوژی ملک‌عبدالله با رتبه294، دانشگاه ملک‌عبدالعزیز با رتبه378 و دانشگاه ملک‌سعود با رتبه489 در جمع 750دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

    حضور ایران در 8حیطه موضوعی

علاوه‌بر رتبه‌بندی کلی، پایگاه یو.اس.نیوز دانشگاه‌های جهان را در 22حیطه موضوعی، رتبه‌بندی و 250دانشگاه برتر را در هر شاخه معرفی می‌کند. ایران در 8حیطه موضوعی مهندسی، علم مواد، شیمی، فیزیک، ریاضیات، علوم کشاورزی، علوم کامپیوتر و علوم گیاهی و حیوانی در جمع 250دانشگاه برتر دنیا حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این رتبه‌بندی وضعیت کشورمان در حیطه مهندسی بسیار مطلوب است به نحوی که دانشگاه تهران و تربیت مدرس با کسب رتبه50 در جهان و رتبه23 در آسیا با فاصله بسیار زیاد، مقام اول خاورمیانه را کسب کرد. دانشگاه صنعتی‌شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت نیز رتبه3 تا 5 خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند و بدین ترتیب ایران مقام اول خاورمیانه را در این حیطه کسب کرده است. در حیطه علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه سه خاورمیانه، ایران را در مقام دوم خاورمیانه قرار داد.

در حیطه کشاورزی تنها دانشگاه حاضر از خاورمیانه در جمع 250دانشگاه برتر کشاورزی دنیا، دانشگاه تهران است که این دانشگاه با کسب رتبه69 جهانی در جمع 100دانشگاه برتر جهان قرار گرفت. همچنین دانشگاه تهران رتبه10 آسیا را در این حیطه کسب کرده است.

ضرورت و اهمیت ارتباط بین دستگاه قضایی و دانشگاه ها - اساسنامه (( دانشگاه غیردولتی - غیرانتفاعی عدالت ))  

در حوزه موضوعی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس رتبه سوم منطقه را کسب کرده است. در حیطه علم مواد دانشگاه تهران با کسب جایگاه118 دنیا، رتبه اول منطقه را از آن خود کرده است. همچنین در حیطه علم فیزیک، دانشگاه صنعتی‌شریف با رتبه205 در جایگاه7 منطقه قرار دارد.

در حوزه علوم گیاهی و حیوانی، دانشگاه تهران در جایگاه238 دنیا و چهارم منطقه قرار گرفته است و در نهایت در حوزه ریاضی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر جایگاه سوم خاورمیانه را کسب کرد.

گفتنی است، پایگاه یو.اس.نیوز جزو اولین موسسه‌هایی است که در زمینه رتبه‌بندی پیشروست. این پایگاه از سال 1983 دانشکده‌های آمریکا را مورد رتبه‌بندی قرار داده و تنها به ارزیابی و رتبه‌بندی در سطح ملی ‌پرداخته است. این پایگاه در سال گذشته برای اولین بار اقدام به رتبه‌بندی در سطح جهانی کرد. اطلاعات موردنیاز رتبه‌بندی و نتایج نظرسنجی‌ها همگی توسط پایگاه اطلاعاتی تامسون رویترز (آی اس آی) تهیه می‌شود. این پایگاه با افزایش پوشش دانشگاهی خود از 500دانشگاه در سال گذشته به 750دانشگاه در سال جاری، دانشگاه‌های برتر از 57کشور را شناسایی کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.