×

زمانی مسئولیت عربستان از جهت عذرخواهی و عدم تکرار حادثه به قوت خود باقی است

زمانی مسئولیت عربستان از جهت عذرخواهی و عدم تکرار حادثه به قوت خود باقی است

یک استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت محکوم کردن دولت عربستان و پرداخت غرامت از سوی ایران گره‌ای از مشکلات را باز نمی‌کند و ما باید به فکر حجاجی باشیم که در آینده می‌خواهند به حج بروند

زمانی-مسئولیت-عربستان-از-جهت-عذرخواهی-و-عدم-تکرار-حادثه-به-قوت-خود-باقی-است

یک استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: محکوم کردن دولت عربستان و پرداخت غرامت از سوی ایران گره‌ای از مشکلات را باز نمی‌کند و ما باید به فکر حجاجی باشیم که در آینده می‌خواهند به حج بروند.

 ثبت شکایت خانواده جان باختگان منا از دولت عربستان - کار تایید هویت قربانیان حادثه منا آغاز شد - مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات -  دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد - این حاجیان بشر نیستند؟! - آئین نامه امور حج 

قاسم زمانی در همایش بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: تا زمانی که علت یا علل واقعه منا روشن نشود باید از پرداختن جنبه‌های حکمی آن اجتناب کرد. این که یک عمل متخلفانه بین‌المللی قابل انتساب به دولت عربستان است یا یک عمل مجرمانه بین‌المللی رخ داده، قبل از هر چیز منوط به روشن شدن جنبه‌های موضوعی حادثه است و نیاز به حقیقت‌یابی دارد.

وی ادامه داد:‌ مسئولیت دولت عربستان در قبال حادثه منا از جهت عذرخواهی و عدم تکرار چنین فجایعی به قوت خود باقی است.

دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! - پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد -  آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج - دفن جانباختگان حادثه منا بدون اذن دولت و وراث متوفیان، خلاف همه اصول قانونی است - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ - قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج 

زمانی ادامه داد: اینکه تمام نگاهمان را متوجه دولت عربستان کنیم درست نیست و نمی‌توانیم دولت ایران را در این حادثه مبرا از هرگونه مسئولیت قلمداد کنیم.

وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا سازمان حج آموزش‌های لازم را در زمینه مدیریت ازدحام ارائه داده است، این موضوع مساله‌ ساده‌ای نیست که به راحتی از آن بتوان گذشت. تعدادی از کشورهای دیگر قربانیان کمی را در این حادثه داشتند، به علت اینکه آموزش‌های لازم را در شرایط بحران به آنها داده است.

زمانی با یادآوری اینکه سال‌هاست ما در مراسم حج قربانی داده‌ایم ادامه داد: آیا درس‌های لازم را از حج گرفته‌ایم؟ متاسفانه بسیاری از حجاج ما در اثر تشنگی جان باختند. آیا مسئولان ما در عربستان تمهیدات لازم را در این زمینه اندیشیده بودند؟ شاید اگر بسیاری از آنها بطری آب داشتند اکنون زنده بودند.

وی تاکید کرد: محکوم کردن دولت عربستان و پرداخت غرامت از سوی ایران گره‌ای از مشکلات را باز نمی‌کند و ما باید به فکر حجاجی باشیم که در آینده می‌خواهند به حج بروند. ما قبلا نیز تحریم حج را داشته‌ایم ولی تحریم در این زمینه نمی‌تواند بلندمدت باشد و باید به نحوی آن را مدیریت کرد تا میزان خسارت کاهش یابد.

آمار قربانیان منا به تفکیک استان ها - ایران می تواند به دلیل فاجعه منا علیه عربستان شکایت کیفری کند ؟ - آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد

زمانی در پایان خاطرنشان کرد: بلد کردن مسئولیت عربستان در فاجعه منا مشکل را حل نمی‌کند، بلکه بحث پاسخگویی دولت ایران هم در این زمینه باید مورد نظر قرار گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.