×

ایجاد صندوق مالی برای طرح مسکن اجتماعی بازنشستگان

ایجاد صندوق مالی برای طرح مسکن اجتماعی بازنشستگان

طرح مسکن اجتماعی که قرار بود در سال 93 توسط دولت اجرایی به دلیل نبود امکانات مالی یکسال به تعویق افتاد و مقرر شد تا با مشارکت خود بازنشستگان در قالب ایجاد صندوق مالی در سال 94 شکل اجرایی به خود بگیرد موضوعی که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره کرده است

ایجاد-صندوق-مالی-برای-طرح-مسکن-اجتماعی-بازنشستگان

طرح مسکن اجتماعی که قرار بود در سال 93 توسط دولت اجرایی به دلیل نبود امکانات مالی یکسال به تعویق افتاد و مقرر شد تا با مشارکت خود بازنشستگان در قالب ایجاد صندوق مالی در سال 94 شکل اجرایی به خود بگیرد. موضوعی که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره کرده است.

شرایط بازنشستگی -  مستمری بازنشستگی - جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی - ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت لغو شد - قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی صوب 1365

اعطای وام به بازنشستگان تأمین اجتماعی اگرچه خبر جدیدی نیست و بارها در شکل‌های گوناگون شکل اجرایی به خود گرفته است اما این‌بار در قالب ارائه وام مسکن و ارتباط آن با اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی قرار است نیاز  تعدادی از جامعه هدف سازمان مذکور به سرپناه را برطرف کند. وامی که به گفته منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی جزئیات پرداخت آن تا 2ماه آینده اعلام خواهد شد تا براساس دستورالعمل های لازمه تسهیلات مورد نظر ارائه شود. به گفته وی سازمان تأمین اجتماعی برای این اقدام یکصد میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است تا بتواند بخشی از هزینه های تأمین مسکن را از این طریق حل کند.

 انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی

این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان خبر دیگری نیز در این رابطه برای افراد و خانواده‌های تحت پوشش این سازمان دارد. وی  از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی خبر داده است که در آن این وزارتخانه موظف شده است برای اجرای طرح مسکن اجتماعی زمین رایگان دراختیار بازنشستگان قرار دهد. تا این طرح بعد از یکسال به تاخیر افتادن در قالب مشارکت بازنشستگان وایجاد صندوق مالی در کشور عملیاتی شود. بر این اساس ربیعی ابراز امیدواری کرده است که بخشی از این طرح در سال 95 تکمیل و کلید تعدادی از این خانه ها در اختیار بازنشستگان قرار گیرد.

گذر از دالان تاریک صنعت بازنشستگی - دردسر شرط سنی بازنشستگی پیش از موعد معلولان 

اشاره به این نکته ضرورت دارد که پس از اظهار نظرها و مشکلاتی که به گفته کارشناسان اجرای نادرست طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور داشت، همچنین گلایه‌های استفاده کنندگان از این طرح، دولت یازدهم تصمیم گرفت تا با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی طرح جدیدی را با عنوان تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یا مسکن اجتماعی در دستورکار قرار دهد که نخستین مراحل اجرایی آن در سال‌جاری آغاز شده است.

 ‌750هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد

البته این بار نیز تأمین مسکن ارزان قیمت و آسان برای اقشار کم‌درآمد هدفی است که در دستور کار مسئولان اجرا کننده طرح مذکور قرار دارد. هرچند که طرح مسکن مهر به دلیل اجرای نادرست به‌خصوص در بخش تأمین منابع مالی آن و شاید هم جانمایی اشتباه نتوانست به اهداف پیش‌بینی شده خود دست یابد، این بار متولیان امر تصمیم گرفتند تا طبق آنچه در جزییات طرح مسکن اجتماعی آمده است، در بازه زمانی 6ساله هر ساله ١٢5‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته شود تا سرانجام ٧5٠‌هزار واحد مسکونی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار گیرد. ‌براین اساس بعد از تمامی برنامه‌ریزی‌ها سال ٩4 به‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح با ساخت ٢٠‌هزار واحد مسکونی تعیین شد. طرحی که ربیعی امیدوار است بخشی از آن در سال آینده تکمیل و کلید تعدادی از این خانه ها در اختیار بازنشستگان قرار گیرد. هرچند که این بار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تغییر در رویکرد شیوه اجرایی شدن آن در قالب مشارکت بازنشستگان در روند عملیاتی شدن ایده مذکور و ایجاد صندوق مالی یاد می‌کند. فرایندی که نتیجه آن شاید این باشد که تا پایان سال جاری، مسکن برای بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که فاقد مسکن هستند با تسهیلاتی که در نظر گرفته شده واگذار ‌شود. حداقل این وعده‌ای است که وی در مراسم تقدیر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان داده است و تقویم نیز نشان می‌دهد کمتر از 6ماه دیگر نتیجه آن مشخص خواهد شد.در این میان اما ربیعی خبرهای دیگری هم برای جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی کشور دارد، که شامل اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‎شود. با این توضیح که دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در 2سال 25درصد و در سال سوم 15درصد افزایش یافته است. با این وجود ربیعی معتقد است در صورتی که منابع این سازمان از مصارف آن پیشی بگیرد ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در دستور کار این سازمان قرار  می گیرد.آن هم در شرایطی که براساس اظهارات محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در سال های 84 تا 92 روند تورم در کشور به گونه‌ای بود که افزایش حقوق‌های سالانه، نمی‌توانست جبران کننده باشد بنابراین قدرت خرید بازنشستگان تا حد زیادی کاهش یافت.دیگر اینکه امسال نرخ تورم 15 درصد بود و حقوق بازنشستگان 14درصد افزایش یافت براین اساس جبران و ترمیم حقوق بازنشستگان موضوع بزرگی است که 24 هزار میلیارد تومان بارمالی در بردارد و ما امیدواریم بتوانیم خواسته بازنشستگان در این زمینه را برآورده کنیم.

ابطال بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد کیفیت محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان

 کمک 4هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی

شاید همه این‌ها موجب شده تا ربیعی اعلام کند که برای پرداخت حقوق‌ بازنشستگان کشوری این سازمان حدود چهار هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کمک کند ضمن اینکه برای حل مسائل مالی این قشر قصد داریم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در برنامه ششم توسعه دنبال کنیم.مسکن و تامین هزینه‌های زندگی شاید دغدغه بسیاری از مردان و زنانی باشد که در سال‌های جوانی خود در چرخه اقتصادی کشور به ایفای نقش پرداخته و تحت پوشش سازمان‌هایی از جمله تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند. اکنون نیز بعد از پس از چند دهه کارو تلاش مستمر بازنشسته شده‌اند و انتظار دارند تا بتوانند از خدمات نهادهای حمایتی تعریف شده در حوزه‌های ارائه خدمات به این قشر بهره‌مند شوند. خدماتی که در کنار کمک به برخورداری سرپناه و تامین هزینه‌های معیشت در برگیرنده پوشش‌هایی مانند بیمه درمانی و تکمیلی نیز می‌شود. بحثی که اکنون موجب شده تا ربیعی سخن از برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح بیمه تکمیلی بدهد که در قالب برنامه‌های پیش بینی شده برای این قشر گنجانده شده است. هرچند که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماهی براین باور است که بیمه‌های تکمیلی همه دچار نارسایی هستند، زیرا تعرفه‌های پزشکی را بالا بردند اما اعتبار بیمه‌ها به این میزان رشد نکرد، بیمه‌ها اکنون وضع نامناسبی دارند. به هرحال طبق اظهارات وی امسال از محل منابع خودمان یکهزار میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار صرف شده است. علاوه بر همه این اقدامات و طرح‌ها قرار است از مزایای خانه‌های امیدی که توسط سازمان بازنشستگی کشوری احداث می‌شود بازنشستگان تامین اجتماعی هم بهره‌مند شوند. خبر دیگری که شاید این روزها برای بازنشستگان اهمیت داشته باشد بازگشایی سایت سایت صندوق بازنشستگی برای ثبت نام وام قرض الحسنه است که از ظهر روز گذشته امکان انجام ثبت‌نام‌های جدید در آن فراهم شده است و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه که روز گذشته برگزار شد آن را اعلام کرده است. از همه این موارد که بگذریم به نظر می‌رسد برنامه ریزی برای طرح مسکن اجتماعی و تحقق وعده خانه‌دار شدن برخی از بازنشستگان که هنوز در این زمینه با مشکل مواجه هستند، شاید بهترین خبری باشد که در روزهای پایانی سال بتواند لبخند را به این قشر هدیه دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا این خبر خوش می‌تواند عیدی مسئولان برای مردان و زنان بازنشسته باشد یا باز هم نبود برخی امکانات و منابع مالی بازه زمانی تعریف شده را تغییر خواهد داد؟

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.