×

کلیات طرح اجرای برجام با 139 رای تصویب شد

کلیات طرح اجرای برجام با 139 رای تصویب شد

طرح یک فوریتی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام روز گذشته در حالی‌که 251 تن از وکلای ملت در صحن علنی مجلس حضور داشتند با 139 رأی به تصویب رسید و قرار است شروط اجرای برجام را نمایندگان با بررسی جزییات این طرح از روز سه شنبه مشخص کنند

کلیات-طرح-اجرای-برجام-با-139-رای-تصویب-شد وکیل 

طرح یک فوریتی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام روز گذشته در حالی‌که 251 تن از وکلای ملت در صحن علنی مجلس حضور داشتند با 139 رأی به تصویب رسید و قرار است شروط اجرای برجام را نمایندگان با بررسی جزییات این طرح از روز سه شنبه مشخص کنند.

روزگذشته جلسه علنی خانه ملت با نطق پیش از دستور علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز و در ادامه  تغییر دستور کار مجلس به رأی گذاشته شد که این تغییر دستور با واکنش برخی از نمایندگان از جمله مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس همراه بود.

در ادامه  علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به انتقاد احمد توکلی درباره بی توجهی به گزارش کمیسیون برجام گفت: ما  از کمیسیون برجام دفاع کردیم.

رییس مجلس افزود: هر کسی که هر حرفی می‌زند که نباید جواب آن را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چرا که کمیسیون‌ها از ارکان مجلس هستند اما در جامعه این بحث‌ها زیاد است.

 پس از رأی آوردن تغییر دستور و در دستور قرار گرفتن بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در برجام، نوبت به استماع نظرات موافقین و مخالفین این طرح رسید.

سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس در موافقت با این طرح، گفت: من به عنوان عنصری وفادار و پایدار به اصول انقلاب از همکاران می‌خواهم با برجام موافقت کنند. خواهش می‌کنیم دوستان و همکاران نگاه تک بعدی را کنار بگذارند و فقط در پی آرمان و آرمان‌خواهی نباشند.

همچنین هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در موافقت با طرح برجام، اظهار داشت: باید آثار و برکات برجام مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی یا ال‌سی است. با تصویب برجام  واردات کالا‌های سرمایه‌ای تسهیل خواهد شد، لذا اگر دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم اگر هدفی را دنبال می‌کنیم، باید شرایط تسهیل واردات کالا‌های سرمایه‌ای بهبود یابند.
کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود هم در موافقت با طرح برجام در مجلس، گفت: اجرای مسئله برجام نباید سبب دو قطبی شدن جامعه شود؛ از طرفی نباید کشور را دچار خسران کند. باید عملکرد ما به نحوی باشد که برجام مسئله‌ای وحدت‌بخش شود.

در ادامه حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مخالفت با این طرح،گفت: اگر این طرح از طریق رویه قانونی خود آمده بود ما مخالفتی با آن نداشتیم، اما اکنون پشت قضیه جریانی را می‌بینیم که می‌خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و قراردادی را به تصویب برساند که هیچ عزتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

همچنین علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی برجام تأکید کرد: برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود، هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس‌جمهور آمریکا است، لغو نمی‌شود. متأسفانه دولت تدبیر و امید در اولین گام در جهت انجام قانون و ارسال لایحه به مجلس را انجام نداد. این بی اعتنایی و بی احترامی در مجلس ثبت خواهد شد.وی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریباً همه خطوط قرمز و قوانین قبلی مجلس عبور شد و در رسیدگی‌هایی که ما در کمیسیون برجام انجام دادیم به این جمع بندی رسیدیم مجلس و قانون سال 94 را که رهبری جزو انگشت‌شمار قوانین برتر صد سال کشور دانسته‌اند را متأسفانه تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار نداد و از آن عبور کرد.

حسین طلا نماینده مردم تهران هم در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام اظهار داشت: برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، ما در سال 82 به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمب کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد. ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، ما مخالف این طرحیم. زیرا این طرح اصول اصلی ما و دغدغه‌های نظام را محقق را نمی‌کند، چون گفتمانی را حاکم می‌کند که با اصول انقلاب در تضاد است، مخالفیم چون به استقلال کشور لطمه می‌زند.

 اقتصاد مقاومتی چه شد ؟

الیاس نادران نماینده تهران نیز در جریان مخالفت با کلیات این طرح یک فوریتی اظهار داشت: کمیسیون ویژه بررسی برجام 40 روز متن برجام را مورد رسیدگی قرار داد و گزارشی را منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت کرد؛ رد پای این گزارش در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود؟

وی افزود: دولت چرا ناکارآمدی خود را به گردن تحریم می‌اندازد. قرار بود اقتصاد مقاومتی اجرا شود چه شد.؟

پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح برجام، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در اخطاری با استناد به اصل 53 قانون اساسی، اظهار داشت: براساس این اصل هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه به منافع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، دفاعی و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است. وی با تاکید بر اینکه آقای ظریف و صالحی در مذاکرات بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند گفت: برجام عبورگاهی از خطوط قرمز مقام معظم رهبری است.

همچنین کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس در تذکری با انتقاد از مخالفان طرح اقدام متقابل هسته‌ای ایران، گفت: برخی دوستان گفتند، مصوبه مجلس برای ذلت مجلس است که این اظهارات توهین به ملت ایران و مجلس است.

 حضور تیم مذاکره کننده در مجلس

گفتنی است؛ محمدجواد ظریف و معاونان وزارت خارجه به همراه

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته همزمان با بررسی طرح اجرای برجام در مجلس حضور داشتند.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در جریان بررسی طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما براساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بودند، اما آرزوی مرگ کرده‌ام، چرا که برخی به برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم.

به گزارش تسنیم، پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح یک فوریتی برجام، وکلای ملت در نهایت کلیات این طرح را با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب و بررسی جزئیات این طرح به جلسه سه‌شنبه این هفته موکول شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.