×

اما و اگرهای اجرایی شدن طرح LEZ

اما و اگرهای اجرایی شدن طرح LEZ

سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده انتظامی درباره طرحLEZ معتقد است طرح‌های پی در پی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید به اجرا درآید، زیرا نظم زندگی مردم را برهم می‌زند،

اما-و-اگرهای-اجرایی-شدن-طرح-LEZ وکیل 

سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده انتظامی درباره طرحLEZ معتقد است: طرح‌های پی در پی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید به اجرا درآید، زیرا نظم زندگی مردم را برهم می‌زند، این اظهار نظر درحالی روز گذشته مطرح شد که 2روز پیش هم مهدی یدی‌همدانی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام کرد: مسئولان وزارت کشور معتقدند از آنجایی که موضوع ترافیک با زندگی مردم سروکار دارد، تصمیمات نباید زندگی مردم را با شوک مواجه کند بر این اساس اجرای طرح کاهش آلودگی هوا باید به صورت تدریجی باشد.

راهکارهای قانونی مهار ترافیک - نقش عوامل نرم افزاری در مهار معضل ترافیک - قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور 

جلسه 119 شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در 31تیرماه امسال به موضوع طرح محدوده کاهش آلودگی هوا یا همان LEZ اختصاص داشت؛ طرحی که براساس آن خودروها به سه گروه رنگ‌بندی و تقسیم می‌شوند. گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو5 که شامل بیشتر خودروهای کشور است و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالا هستند.

اما ایجاد کمیسیون ایمنی حمل و نقل درون شهری، ضوابط اجرایی محدوده‌های کم آلاینده یا کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد از جمله دستورکارهای این جلسه بود. حالا پس از گذشت حدود 2.5ماه از تصویب این طرح، مسئولان در نهادهای مختلف وزارت کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران هر یک به اظهارنظر درباره طرح پرداختند، اظهارنظرهایی که نشان می‌دهد اختلاف‌نظرهایی میان آنها وجود دارد، اگرچه دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هم این اختلاف‌ها را تایید کرده است، اما می‌گوید: برخی اختلافات در نحوه اجرای این طرح است؛ به‌طور کلی منطق شهرداری تهران، شورای عالی ترافیک و وزارت کشور یکسان است.

قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور - محدوده زوج و فرد در پایتخت لغومی شود ؟ 

شاید بهتر باشد برای بررسی اجرای چنین طرحی به سابقه و چگونگی اجرای طرح فعلی که زوج و فرد است، بپردازیم. سابقه طرح زوج و فرد به 20 سال پیش بازمی‌گردد و در هر دوره‌ای متقاضی اجرای این طرح دستگاه خاصی بوده است؛ به طوری که در دوره‌ای پلیس راهنمایی و رانندگی، در دوره‌ای دیگر سازمان حفاظت محیط زیست و بعدها شهرداری و استانداری تهران متقاضی اجرای این طرح بودند.

مروری بر تاریخچه این طرح نشان می‌دهد از زمان بحث درباره این طرح تا اجرای ثابت و کامل آن 10سال طول کشید، به عبارت دیگر سال 74 طرح زوج و فرد روی میز مسئولان قرار گرفت و آذرماه سال 84 از اجرای موقت به شکل ثابت درآمد. اما حالا پس از گذشت 2 دهه بحث و اجرای طرح، صحبت‌های مسئولان کشوری و شهری در ماه‌های اخیر بیانگر این است که طرح زوج و فرد اثرگذار نبوده است، یدی‌همدانی در این‌باره می‌گوید: در محدوده زوج و فرد با طرحی مواجه هستیم که نه تنها مبانی قانونی درستی ندارد، بلکه محدودیتی را اعمال کرده‌ایم که انتظارات ما را برآورده نکرده، ممکن است طرحی با قوانین ناسازگار باشد اما نتایج مثبتی داشته باشد اما طرح زوج و فرد، طرح اثرگذار و چشمگیری نبوده است؛ از این‌رو در چهار جلسه شورای عالی ترافیک در سال93 و ابتدای سال94 موضوع اعمال طرح محدوده کاهش آلودگی هوا(LEZ) به بحث گذاشته شد.

 طرحی که پیوست‌ فرهنگی با زندگی مردم ندارد

مجموع گفت‌وگوها و تبادل نظرها به این اتفاق ختم شد که طرحLEZ در آینده‌ای نزدیک اجرا شود اما در همان روزهای نخست پس از تصویب طرح، سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اجرای این طرح را فاقد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی منطبق با واقعیت‌های زندگی مردم دانست. به عقیده وی، اجرای این طرح، فشار مضاعفی را بر طبقات ضعیف و متوسط جامعه وارد خواهد کرد. وی از مدیریت شهری درخواست کرد: اجرای طرحLEZ فازبندی شود و در مرحله نخست از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود. به گفته سرهنگ مرادی، برای اجرای این طرح، فرهنگ‌سازی در میان شهروندان نیز ضروری است زیرا باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

در این میان اگرچه طرحLEZ از سوی اتحادیه اروپا برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در کشورهای مختلف این قاره اجرا شده است اما صحبت‌های برخی از مسئولان از جمله همین مقام مسئول، نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب با این طرح از جمله چالش‌های پیش‌روی این طرح است، موضوعی که خلاف آن از سوی رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مطرح شده است. به گفته اقبال شاکری، زیرساخت‌های اجرایی این طرح از جمله ثبت پلاک خودروها از طریق دوربین و انجام معاینه فنی با هماهنگی لازم فراهم شده است.

 عدالت رعایت شده است

به عقیده وی اما طرح کاهش آلودگی هوا مشکل اجرایی ندارد و باید هر چه زودتر اجرا شود. در این میان نکته مهم، دغدغه اجتماعی یعنی رعایت عدالت در برخورداری مردم از امکانات شهر است که این موضوع در تهیه و تدوین طرح ذکر شده مورد تأکید قرار گرفته است. به عقیده شاکری، لازمه اجرای صحیح طرح کاهش، کسب اطمینان از کیفیت سوخت است.

اما رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره لزوم ارزیابی، بررسی اجرای این طرح و میزان تأثیرگذاری آن بر کاهش آلودگی هوا نیز می‌گوید: این مهم فقط زمانی محقق می‌شود که اقدامات لازم برای ارتقای کیفی تولید خودرو به موازات به‌کارگیری سوخت استاندارد به‌عمل آمده باشد.

از سوی دیگر جانشین فرمانده انتظامی روز گذشته در اظهارنظری صریح درباره طرحLEZ گفته است که طرح‌های پی در پی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید مورد اجرا قرار گیرد زیرا نظم زندگی مردم را برهم می‌زند.

به عقیده سردار مومنی، به‌طور قطع هر طرح جدید الزاماتی دارد که اولویت آن رعایت حقوق مردم است.

با تمامی اظهارنظرها، آنچه قابل تامل است این است که کاهش آلودگی هوا فقط از طریق ایجاد محدودیت میسر نمی‌شود و باید نقش حمل و نقل عمومی در کشور نیز در نظر گرفته شود، به‌طوری که تحول جدی در این زمینه رخ دهد، موضوعی که دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه استاندارد سوخت در کشور اگر چه زحمات زیادی کشیده شده است اما هنوز جای کار دارد، همچنین باید کیفیت خودروهای تولید کشور ارتقا پیدا کند زیرا در حال حاضر موضوع تولید خودروهای بدون آلاینده در دنیا مطرح است، این درحالی است که هنوز در ایران خودروها از استانداردهای مناسب برخوردار نیستند.
 از این‌رو، همزمان با اعمال محدودیت باید بهبود کیفیت خودروها و حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار بگیرد. در مرحله بعد باید به اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی پرداخت، بی‌تردید زمانی می‌توان در هوایی سالم نفس کشید که مردم و شهروندان نیز به مبحث محیط زیست پایبند باشند و این موضوع برای آنها به دغدغه‌ای جدی تبدیل شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.