×

وکلا با نظارت مخالف نیستند با دخالت مخالفند-شمشیر تهدید بر سر وکلا وجود دارد

وکلا با نظارت مخالف نیستند با دخالت مخالفند-شمشیر تهدید بر سر وکلا وجود دارد

نایب رییس کانون وکلای اصفهان گفت وکیل در مقام دفاع از موکل خود، نباید از دستگاه قضایی ترسی داشته باشد

وکلا-با-نظارت-مخالف-نیستند-با-دخالت-مخالفند-شمشیر-تهدید-بر-سر-وکلا-وجود-دارد وکیل 

 نایب رییس کانون وکلای اصفهان گفت: وکیل در مقام دفاع از موکل خود، نباید از دستگاه قضایی ترسی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، حسن صرام در جشن استقلال کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهارکرد: در اعلامیه حقوق بشر، وکلای دادگستری مستقل از دستگاه قضایی عمل می‌کنند.

وی افزود: با تلاش دکتر محمد مصدق در هفتم اسفند ماه سال 1331، لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به تصویب رسید و وکلا استقلال خود را به دست آوردند.

نایب رییس کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه استقلال وکلا به خاطر منافع شخصی، درآمد و یا تأثیر مالی و شغلی نیست، ادامه داد: استقلال وکیل و کانون وکلا یکی از پایه‌های اصلی دادرسی عادلانه در دستگاه قضایی و یکی از شاخصه‌های اعتبار جهانی آراء قضایی است.

صرام اضافه کرد: وکلای دادگستری به عنوان مدافعان حق و ناظرین بر اجرای قانون در سیستم قضایی هر کشوری فعالیت می‌کنند ولی متأسفانه برخی از اشخاص حتی در سطوح عالی قوه قضاییه با استقلال کانون وکلا و وکلا، مقابله می‌کنند و آن را نوعی خودمختاری قضایی یا سیاسی یا مقابله بین وکیل و قاضی تلقی می‌کنند در حالی که اساساً مفهوم استقلال وکیل متفاوت از این مفهوم است.

وی تصریح کرد: منظور از استقلال وکیل آن است که وکیل در مقام دفاع از موکل خود، از فرد، حاکمیت و یا دستگاه قضایی ترسی نداشته باشد و یا اینکه دفاع او از موکل منجر به ابطال پروانه یا ایجاد مشکلات در سیستم شغلی و زندگی او شود که به همین دلیل استقلال وکیل، امری ضروری است.

نایب رییس کانون وکلای اصفهان بیان کرد: اگر قرار باشد امور مربوط به وکلا از جمله صدور پروانه وکالت، رسیدگی به صلاحیت وکلا و غیره در اختیار دستگاه قضایی باشد، چگونه وکیل دادگستری می‌تواند به دفاع از حق موکل خود در دستگاه قضایی بپردازد.

صرام خاطرنشان کرد: وکیل دادگستری باید پروانه وکالت خود را از نهاد مستقل دریافت کند و این نهاد مستقل نیز بر تخلفات فردی او نظارت داشته باشد و باید به یاد داشت که وکلا همواره با نظارت دستگاه قضا مخالف نیستند اما با دخالت مخالفند.

وی گفت: وجود وکیل مستقل از دستگاه‌ حاکمیت ناظر بر حسن اجرای قوانین و دفاع از اصحاب دعوا در دادگاه‌ها است.

همچنین لیلا رییسی، عضو اصلی هیات مدیره کانون وکلای اصفهان گفت: وکلا هفتم اسفند را به عنوان سالگرد استقلال کانون وکلا، جشن می‌گیرند اما در چند سال اخیر جشن آنها توأم با اضطراب، دلواپسی و نگرانی در خصوص استقلال کانون‌ است.

وی ادامه داد: در جشن استقلال کانون وکلا از تاریخچه، استقلال، فلسفه و آثار آن صحبت می‌شود اما فردای آن همچنان شمشیر تهدید بر سر وکلا و کانون آنها وجود دارد.

عضو اصلی هیات مدیره کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه جامعه وکالت نگران آینده خود است، اظهار کرد: زمانی که قانون اساسی در کشور تصویب شد، نهاد وکالت دارای تعریف مشخص و وکیل دادگستری نیز از ویژگی‌های خاص برخوردار شد.

رییسی یادآور شد: استقلال وکلا یکی از ویژگی‌های خاص نهاد وکالت است اما کسانی که به دنبال سلب استقلال کانون وکلای دادگستری هستند، آیا تصور نمی‌کنند که این اقدامات خلاف قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: قانون اساسی، اصل مداخله وکیل برای احقاق حق طرفین را بیان کرده است و باید توجه داشت قانون اساسی کشور تاکنون تغییری نکرده است ولی چگونه عده‌ای به دنبال تغییر این اوصاف هستند.

عضو اصلی هیات مدیره کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه نهاد وکالت یک نهاد مدنی است، گفت: بارزترین ویژگی نهاد مدنی مستقل بودن آن از بدنه حاکمیت است.

رییسی اضافه کرد: اگر نهاد وکالت را نهاد مدنی ندانیم، حرف دیگری است که پاسخ خود را دارد ولی اگر آن را جزو نهاد مدنی می‌دانیم، چطور می‌توانیم بپذیریم که نهاد مدنی جزئی از دستگاه حاکمیت باشد؟

وی با بیان اینکه نهاد وکالت محصول تمدن بشری است، گفت: نهاد وکالت محصول غرب و شرق نیست بلکه یکی از دستاوردهای بزرگ تمدن بشری است که در اصول و اسناد بین‌المللی تعریف شده است و ما این اسناد را پذیرفته و تعهد داده‌ایم و هم اکنون چطور می‌توانیم آنها را نفی کنیم.

عضو اصلی هیات مدیره کانون وکلای اصفهان ادامه داد: وکیل دادگستری، دارای شأنی به اندازه قاضی است و این شأن نه به خاطر فردیت فرد، بلکه به دلیل وظیفه خطیری است که قانونگذار به عهده وکیل قرار داده است.

رییسی یادآور شد در حال حاضر نیز متأسفانه شأن وکیل رعایت نمی‌شود و چطور می‌توان انتظار داشت وقتی وکیل زیر مجموعه قوه قضاییه شد، این شأن رعایت شود.

وی با بیان اینکه وکیل دادگستری نقش نظارتی دارد و کسی نمی‌تواند منکر این نقش شود، افزود: وکیل، ناظر بر حسن اجرای قوانین است و آیا ناظر می‌تواند زیر مجموعه کسی باشد که بر آن نظارت می‌کند و اگر وکیل جزئی از قوه قضاییه شود و اعتبار و ابلاغ خود را از قوه قضاییه بگیرد، چطور می‌تواند بگوید قوانین درست اجرا شده است؟

عضو اصلی هیات مدیره کانون وکلای اصفهان خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم نقش نظارتی وکیل فرعی، ثانوی و یا مهم نیست، چرا که این بحث، بحث فردی وکیل نیست بلکه مردم، مخاطبین قوانین و ذی‌نفع آن هستند.

رییسی با بیان اینکه وکالت یک وظیفه انسانی است، گفت: وکیل دادگستری برای اینکه رسالت انسانی و حقوق بشری را درست انجام دهد باید مستقل باشد و من به عنوان عضو کوچکی از جامعه وکالت از تمام کسانی که درگیر بحث وکالت هستند، می‌خواهم که حرمت وکیل را در جامعه رعایت کنند.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • محسن1392-11-12 پاسخ

    با سلام اول باید وکلاء حرمت وکیل را در انجام وکالت در جامعه رعایت کنند وقتی یک وکیل دروغ بگوید نارو بزند قانون را دور بزند اولا" خدا ناظر است دوم اینکه موکل ایشان می بیندکه وکیل چطور خیانت میکند و دیگر به هیچ وکیلی اعتماد نمی کند

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.