×

ضرورت برخورد با ناهنجاری های و بی نظمی در ماه محرم

ضرورت برخورد با ناهنجاری های و بی نظمی در ماه محرم

با فرارسیدن ماه محرم و صفر، هیات‌های مذهبی با ترویج دین و فرهنگ اسلامی و انتقال پیام عاشورا به مردم برپا شدند اما برخی افراد بدون رعایت قوانین و مقررات دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها بدعت در دین و خرافه‌گرایی است که حتی باعث خدشه‌دار شدن عواطف و حرمت این ایام نیز می‌شود

ضرورت-برخورد-با-ناهنجاری-های-و-بی-نظمی-در-ماه-محرم وکیل 

  با فرارسیدن ماه محرم و صفر، هیات‌های مذهبی با ترویج دین و فرهنگ اسلامی و انتقال پیام عاشورا به مردم برپا شدند اما برخی افراد بدون رعایت قوانین و مقررات دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها بدعت در دین و خرافه‌گرایی است که حتی باعث خدشه‌دار شدن عواطف و حرمت این ایام نیز می‌شود.

مهم ترین احکام عزداری از نگاه آیت الله صافی  - نظر مراجع درباره آسیب به خود در عزاداری - هشدار یک مرجع تقلید نسبت به رواج دهه های پیاپی عزاداری - نگاهی حقوقی به فعالیت هیات های مذهبی 

در حالی که هیات‌های مذهبی باید مروج اخلاق حسینی باشند اما برخی دسته‌های سینه‌زنی و عزاداری بدون درنظرگرفتن آرامش مردم با سروصدا بسیار و ایجاد مزاحمت خاص در نیمه شب موجب آزار و اذیت مردم به ویژه افراد بیمار و سالمندان می‌شوند. علاوه بر این، در برخی ازمراسم‌ها، خرافه‌گرایی، انحرافات دینی و قمه‌زنی به رویه  یک اقلیت ناچیز  بدل شده است. این در حالی است که به دلیل حرمت برخی از این اعمال و نیز حفظ حرمت ائمه‌اطهار، مسئولان قضایی و انتظامی از تمهیدات ویژه برای برخورد با مظاهر بدعت و خرافه در عزاداری‌ها می‌گویند.

تمهیدات پلیس برای برپایی دسته ها و تکایا - وجود پرونده های نزاع با موضوع علم کشی 

    حتما باید نظم و انضباط در عزاداری‌‌ها رعایت شود

در این خصوص حجت‌ الاسلام غلامحسین محسنی‌ا‌‌ژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه در خصوص ماه محرم و اینکه مداحان مسائل را سیاسی نکنند، گفت: مردم ما مسلمان و شیعه هستند و نسبت به عزاداری ابا‌عبدالله الحسین (ع) بسیار حساسیت دارند که این عزاداری باید به نحو احسن انجام شود.

وی ادامه داد: حتما باید نظم و انضباط رعایت شود و مداحان به توصیه‌های مقامات مسئول از جمله نیروی انتظامی، توجه کنند.

    پیگرد قانونی برای افرادی که قمه‌زنی می‌کنند

در این زمینه ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با « حمایت» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در قانون برای برخورد با قمه‌زنی و خرافه‌پستی در عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین موارد ذکر شده است، اظهارکرد: در قانون مجازات اسلامی برخورد با مواردی از جمله تشدید اذهان عمومی، جریحه‌دار کردن عواطف مردم ذکر شده است، بنابراین چنانچه در ایام محرم در عزاداری‌ها حرمت‌شکنی صورت گیرد و باعث برهم‌زدن نظم و تشدید اذهان عمومی شود، قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه قمه‌زنی از سوی تمام علما اقدامی حرام است، افزود: قمه‌زنی در میان برخی از مراجع انگلیسی که معروف به تشیع انگلیسی هستند، صورت می‌گیرد  که آنها برای ترویج این امر از ابزار‌‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند؛ درواقع این موضوع حرام و قابل پیگیری است.

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خرافه‌پرستی و نفوذ انحرافات در عزاداریها و استفاده از موسیقی‌های نامناسب در این ایام خود قابل پیگیری است.

    برخورد جدی با برهم‌زنندگان عزاداری محرم

زهره‌ طبیب‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با « حمایت» در خصوص رعایت حرمت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، اظهارکرد: باید مسئولان قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی به طور جدی و قاطع با برهم‌زنندگان عزاداری‌های محرم برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه خرافات در برخی عزاداری‌ها نفوذ پیدا کرده است که باید چنین مراسمی شناسایی و جلوی آن گرفته شود، گفت: باید حرمت این ایام و عزاداران نگه داشته شود و برای آرامش مردم امسال بیشتر از سال‌های گذشته، اقدامات و تمهیدات ترافیکی در نظرگرفته شود.

    ترویج اعمال خرافی توسط استکبار در عزاداری ایام محرم

سعید گلستانی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان در گفت‌وگو با میزان با اشاره به ترویج اعمال خرافی توسط استکبار در عزاداری ایام محرم، اظهارکرد: دشمنان اسلام با ترویج فرهنگ‌های غلط و خرافی درصدد تضعیف پایه‌های مذهب تشیع هستند که می‌طلبد هیات‌های مذهبی نسبت به انجام عزاداری‌های ایام محرم از اعمال خرافی بپرهیزند.  

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، گفت: در این ماه باید حق عزاداری ائمه اطهار و امام حسین (ع) به بهترین شکل و به دور از خرافات ادا شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ادامه داد: به منظور پرهیز از هر گونه بدعت و خرافه پرستی و مسایلی که باعث وهن فرهنگ مکتب حسینی و قداست تشیع می‌شود، از عزاداران حسینی در استان همدان انتظار می‌رود به منظورعظمت و رونق هر چه بیشتر مراسم عزاداری حسینی از شمایل‌گردانی و استفاده از آلات موسیقی ممنوع و قمه‌زنی جدا پرهیز کنند.وی با بیان اینکه شمایل‌گردانی و استفاده از آلات موسیقی ممنوع بوده و قمه‌زنی جرم است، گفت: در این خصوص با نیروی انتظامی و اداره اطلاعات هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

   دشمن به دنبال انحراف در عزاداری‌ها است

حجت‌ الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده، خطیب نماز‌جمعه رشت با اشاره به اینکه دشمنان از نیت پاک جوانان در عزاداری امام حسین (ع) سوء‌استفاده می‌کنند، یادآور شد: طولانی شدن عزاداری‌ها تا پاسی از شب از آسیب‌های این مراسم است.

وی بر جلوگیری از غلو در مراسم عزاداری امام حسین (ع) تاکید کرد و یادآور شد: حمل عَلَم‌های بزرگ مانند صلیب از آسیب‌های عزاداری امام حسین (ع) است.  خطیب نماز‌جمعه رشت با تاکید بر آسیب‌شناسی عزاداری امام حسین (ع) تصریح کرد: دشمن به دنبال انحراف عزاداری امام حسین (ع) و خرافه‌هایی است که می‌خواهد در این مراسم وارد کند و مسیری که امام حسین (ع) در عاشورا ترسیم کرده نباید با خرافه‌ها منحرف شود.

وی الگوبرداری از امام حسین (ع) و محکم کردن پایه‌های دینی و معرفتی جوانان را از اهداف برگزاری عزاداری امام حسین (ع) دانست و یادآور شد: باید به شبهه‌های جامعه پاسخ دهیم.

 بنابراین انتظار می‌رود که مانند هر سال، تمام شهروندان به ویژه هیات‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری برای برپایی عزاداری در ایام محرم به پیام‌های عاشوراهتمام ورزند و از پدیده‌هایی از جمله قمه‌زنی، استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار، نصب شمایل منتسب به ائمه اطهار بپرهیزند چراکه در قانون مواردی مانند قمه‌زنی و ترویج این امر جرم محسوب می‌شود.

همچنین از برپایی دسته‌های سینه‌زنی در نیمه شب و ساعات غیرمعقول خودداری کنند تا باردیگر مانند سال‌های گذشته شاهد عزاداری‌های مناسب و متناسب با شان کشور داشته باشیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.