×

افزایش زندانیان غیرعمد از جلوه های فقر فرهنگی است

افزایش زندانیان غیرعمد از جلوه های فقر فرهنگی است

مدیرعامل ستاد دیه کشور عدم توجه به رانندگی بدون گواهینامه و بیمه‌نامه، تقبل مهریه‌های نامعقول و صدور چک‌های بلامحل را از جلوه‌های بارز فقر فرهنگی در بین اقشار مختلف اجتماعی دانست

افزایش-زندانیان-غیرعمد-از-جلوه-های-فقر-فرهنگی-است

مدیرعامل ستاد دیه کشور عدم توجه به رانندگی بدون گواهینامه و بیمه‌نامه، تقبل مهریه‌های نامعقول و صدور چک‌های بلامحل را از جلوه‌های بارز فقر فرهنگی در بین اقشار مختلف اجتماعی دانست.

تعداد زندانیان جرایم غیرعمد چقدر است ؟ - جرایم غیرعمد با آموزش کاهش می یابد - اجرای احکام در جرایم غیرعمد - زندانیان جرایم غیرعمد را دریابیم - زندان از دیدگاه قرآن و روایات چه کسی نخستین زندان را ساخت ؟ - زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد 

 سیداسدالله جولایی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در ستاد دیه اظهار کرد: از همه متولیان فرهنگ‌سازی کشور که صداوسیما به نوعی در راس آن‌ها قرار دارد انتظار می‌رود آموزش همگانی به مردم و رفع فقر فرهنگی را الویت برنامه‌های خود سازند.

وی ادامه داد: در ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء زمان درس‌آموزی از ایشان است؛ چرا که حماسه عاشورا و فداکاری و ایمان راستین اصحاب ایشان در تمامی زمینه‌ها می‌تواند مشق ما باشد. در یک نگاه کلی تمامی این عزاداری‌ها که در محرم و صفر با جلالت خاص خود برگزار می‌شود باید درس‌آموزی از مکتب امام حسین باشد. باید سبک اسلامی را در بین ما ترویج دهد.

زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - آزادی بیان در زندان - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان 

جولایی با انتقاد از وضعیت جاده‌های کشور و آمار بالای تصادفات و تلفات رانندگی گفت: چرا یک مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (ع) باید بدون گواهینامه و بیمه‌نامه رانندگی کرده جان خود و دیگران را به خطر اندازد؟ چرا خیل جوانان ما بی توجه به خیلی از مسائل ازدواج کرده و بدون اعتنا به بسیاری از عواقب به راحتی از یکدیگر طلاق می‌گیرند؟ چرا شخصیت‌های معروف ورزشی و هنری ما که قابلیت بالایی در ترویج اخلاق حسنه دارند به راستی الگوی ما نمی‌توانند باشند؟ اینها همه نشانه‌های فقر بزرگ فرهنگی در بین ما است.

مدیرعامل ستاد دیه، یکی دیگر از نشانه‌های نداشتن فرهنگ را در تقبل مهریه‌های سنگین و غیرقابل پرداخت مطرح کرد و افزود: این معضل به یک آسیب شناسی جدی احتیاج دارد. آن‌هایی که بدون دیدن حتی یک قطعه سکه طلا بیش از 500 و حتی هزار سکه مهریه متقبل می‌کند به استناد چه معیاری دست به چنین ندانم کاری می‌زنند.

وی با اشاره به محکومانی که بابت صدور چک بلامحل و ضمانت‌های بانکی راهی حبس شده‌اند، تصریح کرد: این دسته هم افرادی هستند که بدون اینکه سرمایه‌ای داشته باشند و فرهنگ کسب و کار را بدانند اقدام به صدور چک بلامحل، ضمانت، تعهد و یا معامله غیر معقول می‌کنند. اینها بیشتر شاگردان دکان‌هایی هستند که با یک خیال خام می‌خواهند یک شبه میلیونر و میلیاردر شوند، اما افسوس که همه زندگی خود و خانواده‌ را پایمال می‌کنند.

وی خطاب به وعاظ و مداحان حسینی که در مراسم عزاداری حضور پیدا می‌کنند، سفارش کرد: این افراد که اغلب با مخاطبانی جوان مراسم عزاداری برپا می‌کنند، چرا درباره این مشکلات بزرگ اجتماعی با این دوستان صحبت نمی‌کنند؛ چرا نسبت به درست زندگی کردن و سوق به سبک اسلامی حرف نمی‌زنند. چرا درباره تقبل نکردن مهریه‌هایی که در توان آن‌ها نیست با جوانان ما حرف نمی‌زنند، چرا درباره حرمت تخلفات رانندگی حرف نمی‌زنند؟

مدیرعامل ستاد دیه با تقدیر از همکاری خوب طلبکاران و اولیاء دم برخی از زندانیان جرائم غیرعمد گفت: از صاحبان‌حق می‌خواهیم بیایند و با استناد به آیه 133 کریمه سوره آل عمران برای نیل به آمرزشی از جانب پروردگار در گذشتی که مایه رهایی یک زندانی و به عبارت بهتر نجات یک خانواده منتظر است نسبت به یکدیگر پیشی بگیرند.

اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - پانزده روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و عید فطر -  بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود 

وی افزود: شاکیان و طلبکاران در 6 ماهه امسال از حدود 45 درصد گذشت کردند که این اقدام و گذشت از حقوق حقه خودشان از سوی این افراد جای تقدیر و تشکر دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.