×

آنچه در منا اتفاق افتاد، مصداق قتل در مزدحم است

آنچه در منا اتفاق افتاد، مصداق قتل در مزدحم است

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) گفت آنچه که در منا اتفاق افتاده مصداق قتل در مزدحم است و باید دولت عربستان دیه آسیب دیدگان و قربانیان این حادثه را پرداخت کند

آنچه-در-منا-اتفاق-افتاد،-مصداق-قتل-در-مزدحم-است وکیل 

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) گفت: آنچه که در منا اتفاق افتاده مصداق قتل در مزدحم است و باید دولت عربستان دیه آسیب دیدگان و قربانیان این حادثه را پرداخت کند.

 ثبت شکایت خانواده جان باختگان منا از دولت عربستان - کار تایید هویت قربانیان حادثه منا آغاز شد - مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات - قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج - دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! - پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد -  آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج - دفن جانباختگان حادثه منا بدون اذن دولت و وراث متوفیان، خلاف همه اصول قانونی است

بهمن کشاورز، درباره پیگیری فاجعه منا از نظر حقوق داخلی و بین‌المللی، اظهار کرد: اولا از نظر حقوقی و کیفری آنچه که در منا اتفاق افتاده قتل در مزدحم است و از آنجا که فرد مسئول در این حادثه دقیقا مشخص نیست، باید دیه از بیت المال - خزانه عربستان - پرداخت شود، زیرا این فاجعه در محدوده حکومت این کشور رخ داده است.

وی افزود: ثانیا محاکم داخلی ما فاقد صلاحیت در بررسی حادثه منا هستند و نمی توانند به این مساله رسیدگی کنند؛ زیرا اصولا حقوق جزا سرزمینی است و محاکم جایی که واقعه در آن اتفاق افتاده، صالح به رسیدگی هستند.

کشاورز با اشاره به اینکه نیازی به تشکیل دادگاه برای بررسی فاجعه منا نیست، گفت: باید از کلیه اولیای دم و مجروحان، وکالتی که قابل ارایه در دادگاه‌های عربستان باشد، اخذ شود و سپس فردی به وکالت از اولیای‌دم و مجروحان در دادگاه‌های عربستان علیه این کشور به منظور مطالبه دیه از بیت المال اقامه دعوا کند.

وی افزود: راه دیگر این است که موضوع را از طریق مذاکره با مقامات عربستان حل کنیم و دولت عربستان خسارات وارده بر متضرران را جبران کند.

آمار قربانیان منا به تفکیک استان ها - ایران می تواند به دلیل فاجعه منا علیه عربستان شکایت کیفری کند ؟ - دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد - این حاجیان بشر نیستند؟! - آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد  - آئین نامه امور حج - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ 

کشاورز درباره اقدامات بین المللی برای بررسی فاجعه منا گفت: از آنجا که ابعاد حادثه هنوز روشن نشده، به نظر می‌رسد باید اقداماتی جهت روشن شدن قضیه و اینکه آیا عمدی در کار بوده یا مطلقا خطا و تقصیر مطرح است، انجام شود. در این صورت است که می‌توان در مورد اینکه آیا می‌توان اقدامی در مراجع بین‌المللی در این زمینه انجام داد، تصمیم گرفت.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.