×

مشکل مقابله با گرد و غبار کجاست؟

مشکل مقابله با گرد و غبار کجاست؟

در حالی که چند روز پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین سند جهانی مبارزه با گرد و غبار و اقدام‌های جدی و کاربردی دولت در این زمینه خبر داد، دیروز مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست اعلام کرد دولت توان تأمین اعتبار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار را ندارد!

مشکل-مقابله-با-گرد-و-غبار-کجاست؟ وکیل 

در حالی که چند روز پیش رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از تدوین سند جهانی مبارزه با گرد و غبار و اقدام‌های جدی و کاربردی دولت در این زمینه خبر داد، دیروز مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست اعلام کرد: دولت توان تأمین اعتبار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار را ندارد!

اندر فوائد گرد و غبار - حقوق شهروندی - انصار عبدی پور - اصلاح آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گردو غبار ( ریزگرد ) در کشور 

بروز پدیده گرد و خاک نخستین‌بار 9سال پیش یعنی سال85 اتفاق افتاد که البته منشای آن از کشورهای عراق، سوریه و اردن اعلام شد و از آنجایی که این پدیده در آن زمان ریزدانه بود تداوم زمانی بیشتری داشت و سطح گسترده‌تری از کشور را تحت تأثیر قرار داد به طوری که تا نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز نیز رسید و حتی آسمان تهران را هم تاریک کرد.

اگرچه گفته می‌شود که کشور ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد و منشای گرد و خاک هم صحراهای عربستان، شمال آفریقا و جنوب عراق است اما این همه ماجرا نیست زیرا تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها، وجود کانال‌های انحرافی، تغییر الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت و بی‌توجهی به از بین رفتن تالاب‌ها و در نمونه بارز که در چند سال اخیر بسیار درباره آن شنیده‌ایم، خشک شدن دریاچه ارومیه، همه و همه موجب شد تا همزمان با ایجاد تغییرات اقلیمی، آثار سوء پدیده گرد و غبار افزایش یابد و این روند همچنان و در سال‌های آتی نیز مهمان ناخوانده استان‌های مختلف کشور باشد.

فقه محیط زیست - حفاظت از محیط زیست ، از قانون تا عمل - روند برخورد قانونی با کارخانه های مخرب محیط زیست - قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

در این میان آنچه قابل تامل است میزان توجه متولیان مقابله با این پدیده است زیرا بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط‌ زیست اولین درخواست جلسه از سوی این سازمان به معاون اول رییس‌جمهوری، برای طرح و بررسی موضوع در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دو سال پس از وقوع اولین گرد و خاک در کشور یعنی سال87 اعلام می‌شود.  

دراین درخواست تشکیل کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت وزارت‌خانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو هم مطرح شد و مقرر شد طرح جامعی در این خصوص تهیه و در مدت یک ماه برای سیر مراحل قانونی تصویب و به دفتر این کمیسیون ارایه شود.

 همچنان اعلام تدوین سند ملی و جهانی

حالا 7سال از طرح و بررسی موضوع گرد و غبار در جلسه‌های مختلف دولت می‌گذرد، اما هنوز صحبت بر سر تدوین طرح سند ملی و جهانی برای مبارزه با این پدیده است.

چند سال پیش بود که آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان داد به طور تقریبی 80درصد وقوع گرد و غبار در ایران ناشی از کانون‌های خارجی به ویژه کشور عراق و 20درصد آن ناشی از کانون‌های داخلی است، این در حالی است که همین چند روز پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین سند جهانی مبارزه با گرد و غبار خبر داد و چند روز بعد از صحبت‌های معصومه ابتکار، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست نیز اعلام کرد: این سازمان به دنبال مستند کردن تحقیقات درباره گرد و غبار است و در این زمینه، طرح جامع گرد و غبار و شناسایی منشای آن در 23 استان کشور تهیه شده است.

اما آسیب‌پذیر‌ترین استان در کشور که بیشترین صدمه را از ریزگرد‌ها متحمل شده، استان خوزستان است، استانی که به گفته مدیرکل محیط زیست آن 200هزار هکتار کانون تولید ریزگرد دارد، اما در سال گذشته فقط حدود 6هزار هکتار با همکاری قرارگاه خاتم و با پشتیبانی مالی وزارت نفت و اجرای منابع طبیعی استان، مالچ‌پاشی شد که این مقدار هم روند قابل قبولی نداشته است. در این میان به گفته  شهروندان اهواز، یکی از مهمترین اقدام‌های دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار همین مالچ‌پاشی بود که متاسفانه متوقف شده است. ابتکار درباره علت توقف این اقدام توضیح می‌دهد: به دلیل ناامنی در کشور عراق امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا را ندارد.

مولفه های حقوقی محیط زیست سالم - عصر مهدویت و حقوق محیط زیست

 نیاز به 160میلیارد اعتبار برای کنترل توفان‌ها

از سوی دیگر، اگرچه بارها درباره تخصیص اعتبار برای مبارزه با گرد و خاک در کشور صحبت به میان آمده است، به طوری که در ماه‌های پایانی سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: برای مقابله با گرد و غبار در کشورهای دیگر و به ویژه در داخل کشور برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و برای این هدف، بودجه ملی مشخص شده است.

اما روز گذشته مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: دولت توان تأمین اعتبار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار را ندارد. استان خوزستان نیز برای کنترل توفان‌ها به 160میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت نمی‌تواند این مبلغ را تامین کند.

اما ضیاءالدین شعاعی با اشاره به قرار گرفتن در ماه‌های سرد سال و احتمال بروز توفان‌های گرد و غبار، می‌گوید: وظیفه سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کارگروه مقابله با گرد و غبار وظیفه اجرایی نیست، این سازمان در ستاد وظیفه دستگاه‌های مرتبط را مشخص و بر نحوه اجرای وظایف آنها نظارت می‌کند.

روند کند فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار در اظهارات اخیر این مقام مسئول هم مشهود است. با گذشت 9سال از ورود این پدیده در کشور، شعاعی تصریح می‌کند: تقریبا تمام استان‌ها کار شناسایی منشاهای ایجاد گرد و غبار را آغاز کرده‌اند که برخی از این منشاء‌ها به دلیل خشکسالی‌های طولانی‌مدت است.

اکنون برخی پس از گذشت سال‌ها از بروز این پدیده در کشور همچنان به دنبال مقصر و محکوم کردن نهادهای مختلف هستند. مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار معتقد است: بخشی از این اتفاق مربوط به سوء‌ مدیریت در کشور است. از سوی دیگر به عقیده عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از آنجایی که سازمان محیط زیست زیرمجموعه دولت است، نمی‌تواند خیلی با پروژه‌های غلط اجرایی دستگاه‌های دولتی مقابله کند.  به گفته وی، کشور در این زمینه خلای قانونی ندارد و در این میان اختیارات سازمان محیط زیست اختیارات هم خوب است. به عقیده وی، باید کمک کرد تا سازمان محیط‌ زیست یا از زیر مجموعه دولت خارج شود یا اینکه اختیارات خاصی به آن داده شود. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید می‌کند: عملکرد سازمان محیط زیست از دو دهه قبل تاکنون مورد قبول نیست.

اما و اگرهای قوانین محیط زیستی - حقوق محیط زیست از منظر قرآن کریم 

تمامی اظهار نظرها در حالی است که بدیهی است اگر از 9سال پیش اقدام‌های  نهادهای مختلف با مدیریت صحیح بود و هر سال فقط 10درصد از برنامه‌ها پیش می‌رفت، حالا شاهد پیشرفت 90درصدی فعالیت‌ها بودیم، این همه بی‌نظمی در برنامه‌ها اتفاق نمی‌افتاد و بعد از این همه فراز و نشیب‌ در این زمینه، در نهایت اعلام نمی شد که  پولی برای مقابله با گرد و غبار نداریم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.