×

ندادن تابعیت مضاعف به افراد فاسد فراری

ندادن تابعیت مضاعف به افراد فاسد فراری

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جریان سفر به روسیه به‌منظور شرکت در هشتمین اجلاس سالانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد (IAACA) با یوری یاکولوویچ چایکا دادستان کل فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد

ندادن-تابعیت-مضاعف-به-افراد-فاسد-فراری وکیل 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جریان سفر به روسیه به‌منظور شرکت در هشتمین اجلاس سالانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد (IAACA) با یوری یاکولوویچ چایکا دادستان کل فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - قانون راجع به مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور - صلاحیت قانونی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی 

ناصر سراج در این دیدار که عصر روز گذشته در محل دفتر دادستان کل فدراسیون روسیه برگزار شد، ضمن تشکر از طرف روسی، از دولت و ملت روسیه بابت میزبانی از هیأت ایرانی قدردانی کرد و گفت: اینجانب حامل سلام گرم دادستان کل کشور جمهوری اسلامی ایران هستم و خوشبختانه روند مناسبات و تعاملات دو کشور، سازنده و روبه رشد است و امیدوارم همکاری‌های قضایی طرفین به‌ویژه در امر نظارت، بازرسی و مبارزه با فساد و سوء جریانات مالی دارای ابعاد بین‌المللی افزایش یابد.

سراج ضمن تشریح ساختار قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران در خصوص وظایف و اقدامات سازمان بازرسی کل کشورمان توضیحاتی را به دادستان فدراسیون روسیه و معاونین وی ارائه داد.

سازمان بازرسی کل کشور مجاز به بازرسی از سازمان تعزیرات حکومتی است - قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد 

وی با بیان اهمیت نظارت و بازرسی سازمان بر تمام دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور و نظارت بر امور سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه، به‌استثناء امور مربوط به قضات و محاکم و امور نمایندگان مجلس، بر اهمیت اجرای صحیح قوانین در کشور و نظارت بر حسن جریان امور اشاره کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به موضوع هشتمین اجلاس سالانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مبارزه با فساد که مقرر است در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود، اشاره کرد و گفت: موضوع سخنرانی بنده در اجلاس مزبور مقابله با اعطاء تابعیت مضاعف به افراد فاسد فراری است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص کشورهای غربی همواره شعارهای خوبی می‌دهند اما در عمل جز عدم همکاری با کشورهای درخواست‌کننده و زیان‌دیده، با دادن پناهندگی و اعطاء تابعیت دوگانه به افراد فاسد فراری کار دیگری نمی‌کنند، ادامه داد: این کشورها علاوه بر عدم همکاری؛ اموال به یغما رفته کشورهای در حال توسعه و یا توسعه‌نیافته را نیز در بانک‌های کشورهای خود نگهداری می‌کنند و هیچ‌گونه اطلاعاتی را به کشورهای مبدأ و زیان‌دیده نمی‌دهند. علاوه بر آن نسبت به استرداد افراد فاسد و مجرمان فراری نیز همکاری ننموده و با اعطاء تابعیت جدید به مجرمین فراری، مسیر آنها را برای فرار و اقدامات بیشتر جنایی هموار می‌سازند.

سراج اشاره کرد: اکثر کشورهایی که در این اجلاس حضور خواهند داشت، با عضویت در کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد، همکاری‌های بین‌المللی و استرداد اموال ناشی از فساد را قبول کرده‌اند و متعهد به همکاری با یکدیگر شده‌اند. به اعتقاد من، یکی از راه‌های همکاری و یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از فساد، ندادن تابعیت مضاعف به افراد فاسد فراری است.

وی از دادستان کل فدراسیون روسیه خواست که با حمایت از این امر، در اجلاس سن پترزبورگ و با همکاری کشورهای همسو و دارای قدرت به‌ویژه چین، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که افراد فاسد فراری اموال بیت‌المال را از آنها به سرقت برده و در مکان‌های امنی که متأسفانه در کشورهای غربی برای آنها فراهم می‌شود، پنهان کرده‌اند مقابله شود و ضمن جلوگیری از اعطاء تابعیت مضاعف به آنها این اقدام را به‌عنوان یک امر پیشگیرانه جدی تلقی کنند.

سراج در بخش دیگر از این دیدار گفت: منظور از برپایی این دیدارهای دوجانبه همین هماهنگی‌ها و با هم متحد شدن است. امروزه مجرمان و افراد فاسد، در امور خلاف و ضدقانون با یکدیگر اتحاد دارند، چرا ما مقامات و کشورهای هم سو با هم در زمینه همکاری و مقابله با فساد اتحاد نداشته باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تلاش گروه‌های مافیایی و قاچاقچیان مواد مخدر برای ترانزیت مواد مخدر از مرزهای شرقی ایران و عبور آن از خاک کشورمان به سمت اروپا اشاره کرد و گفت: بسیاری از بهترین فرزندان این کشور، نیروهای انتظامی و پلیس و مرزبانان به دلیل مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و هدفشان این است که مواد مخدر نه‌تنها در خاک ایران بلکه در هیچ کجای دنیا و خصوصاً در کشورهای اروپایی حمل نشود و ایران با این دسته از تروریست‌ها و قاچاقچیان به‌شدت برخورد می‌نماید؛ اما متأسفانه کشورهای غربی در ازای تشکر از ایران که مانع جدی برای ترانزیت مواد مخدر به کشورهای غربی فراهم کرده است، در محافل خود و در برخی مجامع بین‌المللی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند.

یاکولوویچ چایکا دادستان فدراسیون روسیه نیز با ابراز خرسندی از حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران در روسیه و انجام این دیدار با مهم ارزیابی نمودن دیدارهای دوجانبه با مسئولین مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی و بازرسی کشورهای مختلف از جمله ایران، اظهار کرد: تبادل تجربیات میان کشورها برای این نهاد بسیار حائز اهمیت است.

چایکا با اشاره به اهمیت و اولویت امر مبارزه با فساد برای دادستانی فدراسیون روسیه اشاره کرد: امر مبارزه با فساد یکی از این اولویت‌ها برای دادستانی است.

قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه آن مصوب 1375 - قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

وی خاطرنشان کرد: اقدامات نهادهای وابسته به دادستانی کل روسیه در جهت دفاع از حقوق و آزادی‌های فردی و تأمین منافع جامعه است. علاوه بر این، دادستانی فعالیت تمام سازمان‌های امنیتی روسیه در مبارزه با تبهکاری را هماهنگ می‌کند.

دادستان کل روسیه با بیان این‌که نهادهای بازرسی ایران و روسیه نقاط مشترک زیادی برای همکاری و همفکری برای مقابله با فساد و سوء جریانات مالی که دارای ابعاد بین‌المللی است، دارند، افزود: این آمادگی برای طرف روس وجود دارد که با استقبال از همکاری با طرف ایرانی در حوزه‌های تعاملات دوجانبه و مورد علاقه طرفین اقدام نماید.

چایکا همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر حمایت از جلوگیری از دادن تابعیت مضاعف به افراد فاسد فراری در اجلاس سن پترزبورگ گفت: این افکار و طرح این ایده بسیار ارزنده است. مشترکات بسیاری بین روسیه و ایران در این خصوص، یعنی مقابله با افراد فاسد فراری و به یغما رفتن اموال عمومی و بیت‌المال وجود دارد. برای نمونه همین مشکلات را ما با کشور انگلستان داریم.

وی با اشاره به خروج ده‌ها میلیارد دلار از اموال دولت و مردم روسیه به کشور انگلستان، اظهار کرد که در پرتو همین همکاری‌های بین‌المللی است که استرداد افراد فاسد فراری حائز اهمیت است و برگرداندن اموال مسروقه نیز اصل اساسی کنوانسیون است.

دادستان کل فدراسیون روسیه با حمایت از اظهارات سراج درباره نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر، گفت: ما این مطالبی را که شما مطرح نمودید، بسیار مفید می‌دانیم و همکاری‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف در آینده نزدیک خواهیم داشت. پیش‌نویس متن یادداشت تفاهم همکاری برای مقابله با فساد را به‌زودی از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو و وزارت امور خارجه تقدیمتان خواهیم کرد.

چایکا گفت: این رویداد گام مهمی برای افزایش کارایی و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تبهکاری بین‌المللی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که این دیدار موجب توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه تأمین حقوق بشر و مقابله با گروه‌های تبهکاری فراملیتی شود.

بر اساس این گزارش، ناصر سراج یکی از سخنرانان اصلی مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاس سالانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولین مبارزه با فساد ماست که امروز شنبه با حضور رؤسای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای نظارت و بازرسی بیش از 80 کشور جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.