×

70 درصد جرایم زندانیان مربوط به مواد مخدر است

70 درصد جرایم زندانیان مربوط به مواد مخدر است

رییس سازمان زندانها با اعلام این مساله که ساخت هفت اردوگاه نگهداری زندانیان مواد مخدر در دستور کار است به کمبود اعتبارات سازمان اشاره کرد و گفت فقط 35 درصد اعتبارات این اردوگاه‌ها تامین شده و این به معنای آن است که اگر بودجه بدهند زندانیان مواد مخدر به سرعت جداسازی می‌شوند

70-درصد-جرایم-زندانیان-مربوط-به-مواد-مخدر-است

رییس سازمان زندانها با اعلام این مساله که  ساخت هفت اردوگاه نگهداری زندانیان مواد مخدر در دستور کار است به کمبود اعتبارات سازمان اشاره کرد و گفت: فقط 35 درصد اعتبارات این اردوگاه‌ها تامین شده و این به معنای آن است که اگر بودجه بدهند زندانیان مواد مخدر به سرعت جداسازی می‌شوند.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است - نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر - روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز 

اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با هدف تفکیک جمعیت کیفری و طبقه بندی جرایم ویژه و جداسازی محکومین جرایم مرتبط با مواد مخدر ساخت هفت اردوگاه بزرگ را برای نگهداری این محکومین در دستور کار دارد گفت: در مجموع این هفت اردوگاه ظرفیت نگهداری 38 هزار زندانی را دارد که با راه‌اندازی آنها سرانه اسکان زندانیان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته  اعتبار مورد نیاز برای تکمیل عملیات ساخت این اردوگاه‌ها تصویب شد و تاکنون 35 درصد این مصوبه در اختیار سازمان زندانها قرار داده شده که در صورت تأمین بقیه بودجه امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این طرح‌ها باشیم.

جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

رییس سازمان زندانهای کشور گفت: این هفت اردوگاه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و گلستان با زیربنای 138 هزار متر مربع قرار دارد که تنها اردوگاه اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

جهانگیر گفت: هم اکنون تعداد 26 اردوگاه در سطح کشور فعال است که در این مراکز زندانیان دارای جرائم مرتبط با مواد مخدر با ظرفیت اسکان 22 هزار نفر نگهداری می‌شوند.

وی در مورد موضوع مواد مخدر در زندانها گفت: معضل مواد مخدر یک معضل جهانی است که کم و بیش همه کشورهای جهان با این معضل درگیر هستند و در کشور ما به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا این معضل دو چندان است.

به گفته رییس سازمان زندانها، هم اکنون حدود 70 درصد زندانیان ما را جرایم مربوط به مواد مخدر تشکیل می‌دهند که خود این موضوع عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

جهانگیر افزود: با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندانها چند اقدام در حال انجام است که اولین آن موضوع بازرسی و کنترل‌های چند مرحله‌ای در مبادی ورودی زندان‌هاست.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - آزادی بیان در زندان 

وی یادآور شد: در این زمینه آموزشهای لازم به کارکنان ارائه شده و علاوه بر آن بازرسی‌های نوبه‌ای و غیرمترقبه به طور مداوم در زندانها اجرا می‌شود که گزارش‌های آن و همچنین میزان کشفیات به طور مرتب به مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود.

جهانگیر ادامه داد: همچنین احداث اردوگاه‌های نگهداری محکومین مواد مخدر و جداسازی آنها از سایر زندانیان اقدام دیگری بوده که موجب کاهش آسیب مواد مخدر در زندان شده است اما به علت محدود بودن فضای زندان وجود کمترین مواد مخدر مشهود است و این موضوع باعث بروز شبهه در افکار عمومی می‌شود.

چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان - اجازه نمی دهیم زندان برای زندانیان قانون شکن به محیطی امن تبدیل شود

وی تأکید کرد: در این میان باید گفت با توجه به اقدامات صورت گرفته، مواد مخدر در داخل زندان‌ها در کمترین میزان است هر چند همان مقدار اندک هم قابل قبول نیست با این حال در صدد آن هستیم با تأمین اعتبارات لازم به ویژه در مورد نصب تجهیزات کنترلی و تأمین نیروی انسانی مناسب بتوانیم وجود مواد مخدر در زندانها را به حد صفر برسانیم اما در این میان متاسفانه برخی از خانواده‌ها هم در انتقال مواد به داخل زندان به زندانی کمک می‌کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.