×

شبکه اجتماعی باید پیاده نظام سایبری؟

شبکه اجتماعی باید پیاده نظام سایبری؟

در شرایطی که دولتمردان آمریکا به صراحت درمورد بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت برای تاثیرگذاری بر جوامع خاورمیانه سخن به میان می‌آورند سوال این است که وظیفه ما در مقابل این تهدید چیست؟ باشگاه خبرنگاران، در گزارشی به این موضوع پرداخته و نقش شبکه‌های اجتماعی را در برنامه‌های بلند مدت دشمن بررسی کرده است

شبکه-اجتماعی-باید-پیاده-نظام-سایبری؟

در شرایطی که دولتمردان آمریکا به صراحت درمورد بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت برای تاثیرگذاری بر جوامع خاورمیانه سخن به میان می‌آورند سوال این است که وظیفه ما در مقابل این تهدید چیست؟ باشگاه خبرنگاران، در گزارشی به این موضوع پرداخته و نقش شبکه‌ های اجتماعی را در برنامه‌های بلند مدت دشمن بررسی کرده است:

قانون در مورد شبکه های اجتماعی چه می گوید ؟ استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی باید فرهنگسازی شود - شبکه های اجتماعی و بانک ها دو طعمه فیشینگ - عضویت در شبکه های اجتماعی جرم محسوب نمی شوددل شدگان شبکه های اجتماعی 

فضای مجازی و شبکه اینترنت مدت‌هاست که به ابزاری برای استفاده قدرت‌‌ها به منظور ضربه زدن به منافع حیاتی کشورهای مستقل و همچنین تغییر در باورهای جوامع گوناگون تبدیل شده است. واقعیت آن است که از زمان شکل‌گیری شبکه جهانی اینترنت تا به اکنون در کنار فرصت‌های فراوانی که این دستاورد بشری برای کشور‌ها و ملت‌های دنیا به همراه خود آورده است چالش‌‌ها و خطراتی هم از این فضا ملت‌های مختلف دنیا را تهدید می‌کند.

در این میان شبکه‌های اجتماعی شاید بهترین وسیله به منظور جهت‌دهی افکار عمومی‌کشورهای جهان بوده و نقش خاصی را در پازل اطلاعاتی و امنیتی سرویس‌های جاسوسی کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا بازی می‌کنند. انقلاب اسلامی‌به دلیل ایستادگی 36 ساله در مقابل نظام سلطه در نقطه مرکزی سیبل تهاجمات فرهنگی دشمن قرار دارد. از این رو قطعاً یکی از ابزارهای این تهاجم، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. نمونه بارز این سوءاستفاده آمریکا از شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک و توئیتر در جریان فتنه سال 88 است.

شناسایی مامور قلابی شبکه های اجتماعی موبایلی - شبکه های اجتماعی شهری که فرماندار ندارد 

 تصریح آمریکا به تاثیر‌گذاری از طریق شبکه‌های اجتماعی

به تازگی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی، صراحتاً از استفاده دولت آمریکا از ظرفیت شبکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به منظور تاثیرگذاری بر افکار عمومی‌مردم خاورمیانه و به ویژه جوانان این منطقه جغرافیایی از جهان سخن به میان آورده است. وی دراظهاراتی به صراحت بیان داشت: اگر از این همه انرژی و جاه‌طلبی به درستی استفاده شود می‌توان آینده این منطقه را در اختیار گرفت چرا که جوانان و ملت‌‌های خاورمیانه با دنیا ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند و همه آن چیزی را که در غرب در دسترس ملت‌هاست از دولت‌‌های خود طلب می‌کنند. لذا باید از این فرصت‌‌های بزرگ به خوبی استفاده و بهره‌برداری کرد. برآیند کلی به دست آمده از اظهارات مسئولان آمریکایی دلالت بر آن دارد که ما شاهد به وجود آمدن صحنه نبرد جدیدی هستیم.

 شبکه‌های اجتماعی، محمل براندازی نرم

به عبارتی بهتر شبکه‌ های اجتماعی به محملی برای براندازی نرم حکومت‌های مخالف نظام سلطه تبدیل شده از این رو باید بگوییم فضای مجازی همچنان که فواید بسیاری برای گسترش ارتباطات جهانی در اختیار کشورهای همچون ما قرار داده به مثابه چاقوی‌ دولبه‌ای است که طرف دیگر آن به ابزار کودتای نوین ضد کشورهایی مثل ما تبدیل شده است.  اما فارغ از اظهارات صریح مقامات آمریکایی چند نکته قابل تامل وجود دارد که بایستی به آن‌ها توجه داشت:

نخست آنکه مسئولین امر در نهادهای مرتبط همچون وزارت

فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چقدر نسبت به آسیب‌های ناشی از نفوذ شبکه‌‌های اجتماعی دربین مردم به ویژه نسل جوان فکر و برنامه‌ریزی مناسب کرده‌اند و در قبال تهدیداتی که از این فضا علیه ما به وجود آمده تدبیر درستی را به کار برده‌اند؟

 وقتی هنوز شبکه ملی اطلاعات در کشور ما در گیردار بحث‌‌ها و اختلاف‌نظرهای مسئولین به وجود نیامده، چگونه می‌توان انتظار درستی از متولیان امر فضای صفر و یک در کشور برای مقابله با تهدیدات اینچنینی داشت؟

 برنامه‌ریزی، تنها راه جلوگیری از مخاطرات

تاثیر و استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی که در گذشته اینترنت‌پایه بود اما امروز بر اساس تلفن همراه توسعه یافته، ضروری است کنترل شود زیرا توسعه شبکه موبایلی ابزار سایبری است که بر حوزه‌‌های مرتبط به افکار عمومی ‌و ایجاد پروپاگاندا علیه مردم ایجاد شده است.

فیلترینگ شبکه های اجتماعی بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است  

 همانطور که در سال 88 شاهد چنین دخالتی در انتخابات بودیم.

از این رو باید مسئولین متوجه این مسئله باشند هر گونه انفعال و وادادگی و عدم برنامه‌ریزی صحیح، همگرایی و همدلی در این عرصه می‌تواند خطرات مهم و حتی جبران‌ناپذیری را متوجه کشورمان کند.

از سوی دیگر، نباید از نقش خود مردم غافل شد چرا که یک اصل کلی می‌گوید تا تقاضا باشد سوداگری هم وجود دارد. به عبارتی ما مردم هم نباید از این امر غافل باشیم که آمریکا مشغول بهره‌برداری سودجویانه از اشتیاق ملت‌‌های منطقه به شبکه‌‌های اجتماعی به منظور رسیدن به اهداف خود است.

 این همان نکته ایست که در صحبت‌‌های وزیر خارجه آمریکا به روشنی قابل مشاهده است. لذا این موضوع هوشیاری همه ملت‌‌های منطقه و به خصوص ما ایرانیان را در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر را می‌طلبد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.