×

کاتوزیان روز استقلال وکیل، روز دفاع مشروع از عدالت و رسیدگی منصفانه است

کاتوزیان روز استقلال وکیل، روز دفاع مشروع از عدالت و رسیدگی منصفانه است

استاد حقوق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه استقلال کانون وکلا را نباید با استقلال کانون از دولت و قوه قضاییه اشتباه گرفت، گفت جامعه وکلا در اجرای قانون و اطلاعات و نظارات، نسبت به همه مقیدتر است و خواهش وکلا این است که نظارت بر وکلا، از حد خود خارج نشده و به دخالت تبدیل نشود

کاتوزیان-روز-استقلال-وکیل،-روز-دفاع-مشروع-از-عدالت-و-رسیدگی-منصفانه-است

استاد حقوق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه استقلال کانون وکلا را نباید با استقلال کانون از دولت و قوه قضاییه اشتباه گرفت، گفت: جامعه وکلا در اجرای قانون و اطلاعات و نظارات، نسبت به همه مقیدتر است و خواهش وکلا این است که نظارت بر وکلا، از حد خود خارج نشده و به دخالت تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان، ناصر کاتوزیان در مراسم تحلیف قبول‌شدگان آزمون کتبی و شفاهی وکالت که شامگاه جمعه، 11 اسفند در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سالروز استقلال کانون وکلا تنها یک روز برای جشن گرفتن نیست بلکه مراسم پایداری و شکیبایی نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: شرکت عامه قضات و وکلا در مراسم این روز نشان می‌دهد که تا چه اندازه مصمم هستند که استقلال خود را حفظ کنند و به گوهری که به آنها اعطا شده است، مقید هستند.

این استاد حقوق گفت: سالروز استقلال کانون وکلا روز دفاع مشروع است، روز دفاع مشروع در صنف خود و دفاع مشروع از عدالت و رسیدگی منصفانه است.

وی با بیان این‌که دعاوی وکلا برای قضات بسیار راه‌گشا است، ادامه داد: وکلا به عنوان معاونی برای قضات، به اطلاعاتی دسترسی دارند که حتی قضات از آنها بی‌خبر هستند و در زمینه اجرای عدالت می‌توانند قاضی را راهنمایی کنند. این دفاع برای دادرسی به عدالت است و این امر، اهمیت روز استقلال را بیشتر می‌کند و نیاز به مبارزه دایمی برای حفظ این استقلال دارد.

کاتوزیان تصریح کرد: استقلال کانون وکلا به این معنا نیست که جامعه وکلا کاملا پاک و منزه است، بلکه در داخل کانون هم اصلاحاتی لازم است.

وی ادامه داد: وکالت در ایران باید همانند سایر کشورها به شکل یک کار تخصصی درآید و اشخاصی که به وکلا مراجعه می‌کنند باید بدانند که هر وکیل در چه زمینه‌ای تخصص دارد. چه بهتر است که اطلاعات کانون وکلا در این زمینه پربار باشد و در اختیار مراجعانی که به این اطلاعات نیاز دارند، قرار گیرد.

استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: کاش وکلا هم مانند قضات دارای رتبه بودند و برای اخذ این رتبه رقابت می‌کردند و کاش آیین‌نامه اخلاقی برای وکلا نوشته شود که وظیفه آنها نسبت به قضات و موکلین در این آیین‌نامه قید شده باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.