×

جرایم خشن سبب کاهش احساس امنیت می شود

جرایم خشن سبب کاهش احساس امنیت می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر وجود رابطه بین بروز جرایم و امنیت در جامعه، اظهار کرد جرایم خشن در ذهن شهروندان وضعیت نامطلوب ایجاد می‌کند

جرایم-خشن-سبب-کاهش-احساس-امنیت-می-شود وکیل 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر وجود رابطه بین بروز جرایم و امنیت در جامعه، اظهار کرد: جرایم خشن در ذهن شهروندان وضعیت نامطلوب ایجاد می‌کند.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

 محمدباقر الفت در نخستین جلسه کمیته ملی پیشگیری از خشونت با اشاره به فقدان مرجع شناخته شده در خصوص ارائه اطلاعات و آمار جرایم خشن در کشور، گفت: با توجه نبود آماری دقیق، این موضوع باعث منحرف کردن ما در درک حقایق جامعه شده است. وی با اشاره به آمار ارائه شده در این جلسه در خصوص وقوع قتل عمد که بر اساس آمار پزشکی قانونی اهدا شده بود، گفت: اینکه قتل عمد یا غیرعمد باشد فقط در اختیار قاضی است و پزشکی قانونی مرجع تعیین‌کننده نوع قتل نیست و آمار پزشکی قانونی نمی‌تواند ما را در این خصوص به سر منزل مقصود برساند. الفت در خصوص آمار مربوط به تخریب اموال نیز گفت: آن بخش از تخریب برای حاکمیت و قانونگذار اهمیت دارد که مربوط به اموال منقول و تخریب خشن برای مثال مواد منفجره باشد که قانونگذار 3 تا 5 سال برای آن حبس در نظر گرفته است. وی تأکید کرد: اینکه ما آمار و اطلاعات درست را در بین مردم انتشار دهیم به مراتب بهتر از آن است که آمارها به صورت مکتوم و در داخل جلسات مطرح شود زیرا با مشارکت مردم و اطلاع‌رسانی می‌توانیم توان مردم را به خدمت بگیریم. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خشونت را وصف تشدیدکننده اقدامات مجرمانه دانست و گفت: در بسیاری موارد خود خشونت می‌تواند به تنهایی موضوع بررسی باشد اما در معاونت پیشگیری خشونت‌هایی که به عنوان وصف به جرایم متصل می‌شوند محل بحث است. الفت افزود: جرایم خشن تأثیر منفی درازمدت بر روی بزه‌دیده و نزدیکان وی دارد و تا حدود زیادی تحلیل‌دهنده شخصیت فرد می‌شود. وی اظهار کرد: اگر فردی ربوده شود و همراه با ربایش مورد آزار جنسی نیز قرار گیرد در آینده می‌تواند به تهدیدی علیه جامعه تبدیل شود و نمی‌تواند نقش‌های اجتماعی همچون نقش مادری را به خوبی بر عهده بگیرد و می‌تواند عامل رفتار خشونت‌آمیز ضد دیگران باشد.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه - جرم شناسی 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: در خصوص جرایم خشن علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی بزه‌دیده در ذهن شهروندان نیز وضعیت نامطلوب ایجاد می‌شود به خصوص که جرمی وصف فوق‌العادگی نیز با خود داشته باشد. الفت خاطرنشان کرد: جرایمی که شب هنگام به شکل مشارکتی و با ادواتی همچون سلاح‌های گرم و سرد صورت می‌گیرد شهروندان را مرعوب می‌کند. وی گفت: جرایم خشن نشان می‌دهد که جنبه سبعیت و جنبه روحانیت افراد غلبه کرده است که این موضوع نشان‌دهنده کج کارکردی نهادهای پرورشی و اجتماعی ما نظیر مدرسه است به نحوی که رفتار خشن در افراد نهادینه شده است. الفت افزود: کشف جرایم هزینه فوق‌العاده‌ای را برای حاکمیت در پی دارد برای مثال در مورد قتل‌های سریالی که در دهه گذشته مصداق‌هایی از آن وجود داشت هزینه‌ها بیش از چند ده میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه احکام صادره از ناحیه دادگاه باعث تشفی خانواده قربانی می‌شود ولی برای شهروندان این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا شهروندی به این مقدار خشونت گرفتار شده است. الفت خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه سعی نمی‌کنیم واقعیت‌ها کمرنگ شود بلکه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا واقعیات به گوش مسئولان برسد و امیدوارم لایحه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در راستای اقدامات سازمان‌های مسئول در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تأثیرگذار باشد.

  ضرب‌وجرح، توهین و تهدید در صدر اتهامات در کشور

نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه در کمیته پیشگیری از خشونت در ادامه این نشست، از افزایش 17 درصدی ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های کیفری استان در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: مهمترین مرجع برای رسیدگی به جرایم خشن دادگاه‌های کیفری یک استان هستند. قنبرنژاد اظهار کرد:‌ حدود 20 هزار و 259 فقره ورودی پرونده‌ها را به دادگاه کیفری یک داشتیم که در مقایسه با سال 92 حاکی از افزایش 17 درصدی است. به گفته این مقام قضایی، ضرب و جرح، توهین، تهدید و تخریب طی پنج سال اخیر جزو 10 اتهام نخست کشور بوده است. به گفته‌ قنبرنژاد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و خراسان جنوبی نیز کمترین آمار نزاع را در سال 93 به خود اختصاص دادند.

اصل قانونی بودن جرم و مجازات - فرهنگ سازی و نظارت دو رکن اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است

  ضرورت تشکیل شناسنامه شخصیت از دوران طفولیت

نماینده دادستان کل کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید که قانون بسیار خوبی نیز محسوب می‌شود در ماده 279 شاهد ضرورت تشکیل شناسنامه شخصیتی برای مجرمین هستیم. حسین شهرابی فراهانی ادامه داد: جای خالی این مساله در جامعه آشکار است که ما باید شخصیت فرد را از همان دوران طفولیت رصد کنیم که متناسب با این مساله شناسنامه شخصیت برای مجرمین خطرناک نیز در نظر گرفته شده است.  در ادامه این جلسه کاظمی رییس مرکز امور مترجان و اسناد رسمی قوه قضاییه اظهار کرد: در جامعه ما جرم امری مستمر شده بوده و این در حالی است که قانون اساسی بحث پیشگیری از جرم را به خوبی بیان داشته است. کاظمی اعلام کرد: گاهی اوقات الگوهای ناکارآمدی را استفاده می‌کنیم که نتایج نامطلوبی را نیز به همراه دارد.

   مجازات‌های قانونی معادل خشونت محسوب نمی‌شود

همچنین دبیر کمیته کشوری پیشگیری از خشونت در اولین جلسه این کمیته گفت: در رابطه تعریف خشونت لازم به ذکر است که مجازاتهای قانونی معادل خشونت محسوب نمی‌شود در سایر کشورها نیز به هیچ عنوان مجازات قانونی در زمره خشونت‌ها قرار نمی‌گیرند. صابری ظفرقندی با اشاره به برنامه‌های انجام شده توسط دانشکده علوم رفتاری گفت: پایش و ارزش و همچنین بررسی پیشگیری از خشونت سلاح سرد در استان اردبیل و بررسی پیشگیری از خشونت با نزاع‌های جمعی در استان چهارمحال بختیاری از جمله برنامه‌های انجام شده توسط این دانشکده است.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم 

  «اعتیاد، طلاق، خشونت»؛ سه آسیب بزرگ جامعه

گلزاری عضو دیگر کمیته پیشگیری از خشونت در ادامه این جلسه با اشاره به سه آسیب بزرگ اجتماعی عنوان کرد: اعتیاد و طلاق و خشونت که آسیب بزرگ اجتماعی هستند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر خانه آن در حال بررسی است. وی به فعالیت کلینیک کنترل خشم نیز اشاره و تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با پیشگیری از خشونت در جامعه راه‌اندازی کلینیک‌های کنترل خشم بود که با همکاری شهرداری تهران نخستین کلینیک در منطقه 7 تهران راه اندازی شد که آثار خوبی را نیز به همراه داشت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.