×

8 هزار نفر قربانی استنشاق گاز مونو کسید کربن

8 هزار نفر قربانی استنشاق گاز مونو کسید کربن

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در 10سال گذشته 8هزار و 75نفر به علت استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که در نیمه نخست امسال نیز 156نفر بر اثر این مسمومیت جان باخته‌اند

8-هزار-نفر-قربانی-استنشاق-گاز-مونو-کسید-کربن وکیل 

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور، در 10سال گذشته 8هزار و 75نفر به علت استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که در نیمه نخست امسال نیز 156نفر بر اثر این مسمومیت جان باخته‌اند.

هشدار پزشکی قانونی در مورد افزایش گاز گرفتگی با گاز co - روند کاهش عمده مرگ های غیرطبیعی در 9 ماهه امسال - کلیات درباره مسمومیت ها 

مونوکسید کربن یا همان Co گازی بی‌بو، بی‌رنگ و سمی است که فراوان‌ترین آلاینده در اتمسفر پایین است. در سال‌های گذشته مسمومیت با این گاز از شایع‌ترین علل مرگ و میر در ایران شناخته شده است. همزمان با آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا میزان مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با CO افزایش می‌یابد. پزشکی قانونی در آخرین اعلام خود تعداد فوتی‌های ناشی از این اتفاق در یک دهه گذشته را مطابق جدول شماره یک منتشر کرده است.

طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی 

سال    تعداد فوتی
84    907
85    973
86    1024
87    789
88    769
89    497
90    965
91    697
92    828
93    626

براساس این جدول، در سال86 با یک‌هزار و 24 و سال89 با 497مورد به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد کشته‌های ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن به ثبت رسیده است.

 سایر پیامدهای گازگرفتگی

اما قربانیان گاز منوکسید کربن فقط به جان‌باختگان ناشی از مسمومیت با آن ختم نمی‌شود، زیرا ممکن است اشخاصی که با این گاز مسموم می‌شوند دچار اختلالات جسمی و روانی موقت یا دائم شوند. همچنین نواقص عصبی و روانی پیشرفته، فلج عضوی یا مغزی از دیگر پیامدهای گازگرفتگی است.

در این میان، انجمن جامعه ایمن کشور نیز با تشکیل کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش ناشی از گاز مونوکسید کربن، محدوده خطر و علائم مسمومیت با این گاز سمی را با محاسبه غلظت و مدت زمان حضور در فضای آلوده به این گاز را طبق جدول شماره 2 اعلام کرده است.

جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی

در این جدول، پیامدهای ناشی از گاز مونوکسید کربن بر اساس میزان غلظت این گاز و مدت تماسش با افراد را نشان می‌دهد. گاز مونوکسید کربن با غلظت 6400پی پی‌ام می‌تواند در مدت 20دقیقه جان یک نفر را بگیرد و فقط یک تا 2دقیقه باعث سردرد شدید و تشنج ‌شود.

 مرگ روزانه 2نفر

حالا که در ابتدای فصول سرد سال هستیم خطر افزایش تعداد کشته‌های ناشی از این طریق نیز بیشتر می‌شود، زیرا آمارها در 10سال گذشته حاکی از آن است که در این مدت هشت هزار و 75نفر به علت استنشاق گاز سمی مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند؛ عددی که اگر بر تعداد روزهای این یک دهه تقسیم شود از مرگ روزانه به طور متوسط 2نفر به این علت خبر می‌دهد.

اما چه افرادی قربانی این اتفاق می‌شوند؟ به گفته کارشناسان این حوزه، افرادی که به اصول ایمنی نصب سیستم‌های گرمایشی توجه نمی‌کنند، مرگ را در خاموشی تجربه می‌کنند. استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد، اشکال در روش نصب و خروج دودکش از محل نامناسب از جمله دلایل گازگرفتگی است‌.

 توصیه‌های مهم

در این میان،‌ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران دراین‌باره می‌گوید: گاز مونوکسیدکربن از سوختن ناقص تولید شده و مهمترین کانون نشت آن از دودکش‌های غیراصولی وسایل گرمایشی است، بنابراین شهروندان باید هنگام نصب دودکش توجه داشته باشند که انتهای همه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و کلاهک آن به شکلH باشد. به گفته سیدجلال ملکی، دودکش و اتصالات نیز باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذ و نشتی در سرتاسر آن باشد. استفاده از لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی در این زمینه نیز توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه شیب این لوله‌ها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمومی آن هم در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

از سوی دیگر، سرد بودن لوله دودکش بخاری موجب خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن می‌شود. پیشنهاد سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران این است که در این شرایط به طور حتم شهروندان باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت نیز با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مطبوع را در محیط ایجاد کنند تا مشکل رفع شود. همچنین باید توجه داشت که باید از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در سیستم دودکش به‌طور جدی خودداری کرد.

در این میان در صورتی که آبگرمکن‌های دیواری به مدت طولانی روشن باشند می‌تواند سبب بروز گازگرفتگی در واحد مسکونی شود. به گفته وی، به‌کارگیری آبگرمکن‌های دیواری در فضای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا کاری خطرناک است، هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای باز بیرون باشد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله نقلیه تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. همچنین باید سرتاسر مسیر دودکش‌ها با هدف اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق و گازهای سمی به فضای بیرون توسط شهروندان کنترل و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

اما باید به رنگ شعله بخاری نیز توجه کرد. ملکی در این‌باره تصریح می‌کند: در صورتی که رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است این اتفاق ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد و سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود. افرادی هم که از بخاری‌های گازی برای تامین گرمایش محل کار یا زندگی‌شان استفاده می‌کنند باید از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند.

با توجه به اینکه در بیشتر موارد، مسمومیت‌های منجر به فوت ناشی از گازCo به صورت آرام و پنهان پدیدار می‌شود، علایم تدریجی آن مجال هرگونه دفاع و فرار شخص را ناممکن می‌سازد، از این‌رو انجام برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به مردم از طریق رسانه‌های عمومی و محیط‌های آموزشی درباره خطرات و راه‌های مقابله با مسمومیت با این گاز بسیار ضروری است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.