×

کاهش میزان رد صلاحیت از اولویت های امسال شورای نگهبان است

کاهش میزان رد صلاحیت از اولویت های امسال شورای نگهبان است

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران، با بیان اینکه از اولویت‌های امسال شورای نگهبان کاهش میزان رد صلاحیت‌ها است، گفت کاهش رد صلاحیت‌ها منوط به میزان همکاری هیئت‌های اجرایی انتخابات است تا ما را در رسیدن به احراز صلاحیت کاندیداها یاری کنند

کاهش-میزان-رد-صلاحیت-از-اولویت-های-امسال-شورای-نگهبان-است وکیل 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران، با بیان اینکه از اولویت‌های امسال شورای نگهبان کاهش میزان رد صلاحیت‌ها است، گفت: کاهش رد صلاحیت‌ها منوط به میزان همکاری هیئت‌های اجرایی انتخابات است تا ما را در رسیدن به احراز صلاحیت کاندیداها یاری کنند.

 شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی -  متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان - شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است 

تهرانی در مراسم افتتاح ستاد انتخابات استان تهران، اظهار کرد: بحث هیئت اجرایی در حوزه‌ی هماهنگی بحث مهمی است. هیئت اجرایی در واقع همان مردم هستند که مسئول برگزاری انتخابات شده‌اند. جناب آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور قطعا از 26 آذرماه دستور شروع انتخابات به تمامی استانداران، فرمانداران و بخشداران را صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسئولیت انتخابات بر عهده‌ وزارت کشور است. قانون انتخابات نیز مشخص می‌کند که فرماندار تا چه حد اختیار دارد و تا چه حد می‌تواند اختیاراتش را تفویض کند. به هر حال این موضوع در حیطه اختیارات فرمانداران است، اما نباید اختیارات بیش از حد تفویض شود. ما این مشکل را در شهر تهران بسیار داریم که رئیس آموزش و پرورش هر منطقه‌ خود را در موضوع انتخابات مانند یک فرماندار می‌داند.

جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی - متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی  

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران با بیان اینکه از اولویت‌های امسال شورای نگهبان کاهش میزان رد صلاحیت‌ها است، افزود: کاهش رد صلاحیت‌ها منوط به میزان همکاری دوستان ما در هیئت‌های اجرایی انتخابات است تا ما را در رسیدن به احراز صلاحیت کاندیداها یاری کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم حجم عدم احراز صلاحیت‌ها کاهش پیدا کند. البته آن کاری که در هیئت اجرایی صورت می‌گیرد به صورت کاملا مستقل در شورای نگهبان انجام می‌شود، یعنی هیئت نظارت جدا از هیئت اجرایی مستقلا کار بررسی را انجام می‌دهد و پس از آن هیئت مرکزی کار بررسی صلاحیت را انجام می‌دهد و سپس در صدر همه اینها شورای نگهبان به امر بررسی صلاحیت کاندیداها می‌پردازد.

تهرانی خاطر نشان کرد: اگر در همان گام اول و از موقع ثبت‌نام کاندیداها، دوستان هیئت اجرایی کار را بدون اشکال پیش ببرند، صلاحیت‌ها نیز به خوبی بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع انتخابات الکترونیکی تصریح کرد: در دهه اول محرم وزارت کشور یک دستگاه الکترونیکی رهگیری را در اختیار شورای نگهبان قرار داد و ما نیز بلافاصله آن را در 5 حوزه آماری تست کردیم. آخرین تست ما از این دستگاه در نماز جمعه بود و ما این نتیجه را از این دستگاه گرفتیم که در هر جایی که کار کرد به ازای هر یک ساعت 10 نفر توانستند از این طریق رای بدهند. بدون توجه به این نکته که چه میزان تعداد در صف رای هستند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران ادامه داد: کشش این دستگاه به ازای هر ساعت تنها رای‌گیری از 10 نفر بود. بعید می‌دانم که تغییر بیشتری نسبت به این سیستم داشته باشیم. به هر حال انتخابات حساسی پیش روی ماست و باید بدانیم که از این دستگاه در چه جاهایی می‌توانیم، استفاده کنیم. البته به حق باید بگوییم که دستاورد بزرگی در اختیار ما است و خیلی پیشرفت کرده ایم. باید نسبت به برگزاری انتخابات وسواس به خرج دهیم. اگر تنها فقط یک صندوق نتواند کار خود را انجام دهد چه کسی جوابگوی از کار افتادن سهوی این دستگاه خواهد بود؟ هر گروه سیاسی می‌تواند این ادعا را داشته باشد که طرفداران ما در آن نقطه نتوانستند رای خود را بدهند.

وی ادامه داد: حدود 30 نفر برای مجلس شورای اسلامی و 16 نفر برای خبرگان رهبری از انتخابات تهران تعیین خواهند شد، پس بسیار حساس است. تعارف هم نداریم، ما علاوه بر این مشکل عدم توازن در برخی از حوزه‌های انتخابیه را داریم. ما حوزه‌ای در تهران داریم که مجموع آرای ماخوذ شده 27 رای و حوزه‌ای داریم که مجموع آرا به 2 هزار رای می‌رسد. امیدوار هستیم این عدم توازن با یک برنامه‌ریزی دقیق برطرف شود.

تهرانی با اشاره به ارائه لیست‌های معتمدان از سوی هیئت اجرای انتخابات، گفت: برای ما لیست اول و دوم معنایی ندارد. ما نمی‌گوییم که حتما در فلان لیست فلان شخص اصولگرا باشد، اما این انتظار را داریم که از نیروهای معتدل‌تر و عاقل‌تر در هیئت‌های اجرایی انتخابات قرار گیرند. شاخص‌ها هم مشخص است، فتنه 88 خط قرمز است و طرفداری از نظام و دغدغه نظام را داشتن از شاخص‌هاست. تلاش ما انجام داوری غیرجانبدارانه است و هر کسی در این میان از ما ایرادی دید حتما آن را به ما گوشزد کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.