×

9007 نفر در تصادفات جاده ای جان باختند

9007 نفر در تصادفات جاده ای جان باختند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در واکنش به ارائه تسهیلات بانکی خرید خودرو، از افزایش ترافیک به دنبال افزایش خودروهای نوشماره در تهران خبر داد

9007-نفر-در-تصادفات-جاده-ای-جان-باختند وکیل 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در واکنش به ارائه تسهیلات بانکی خرید خودرو، از افزایش ترافیک به دنبال افزایش خودروهای نوشماره در تهران خبر داد.

تبعات حقوقی فرار از صحنه تصادف - از صحنه تصادف فرار نکنید - تصادف منجر به قتل توسط راننده بدون گواهینامه - روند قانونی رسیدگی به تصادف منجر به جرح - پس از تصادف چه باید کرد ؟ - ابعاد قتل غیرعمد در جرایم رانندگی - سیر قضایی رسیدگی به حادثه رانندگی منجر به مرگ -  بحثی درباره آثار حقوقی حوادث رانندگی - بررسی حقوقی مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی 

چهل و نهمین جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی دیروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در شهرک آزمایش برگزار شد و در این برنامه سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، درباره موضوعات مختلفی از جمله میزان تلفات ناشی از تصادفات (مقالات مرتبط تصادف - سوالات مرتبط تصادف) جاده‌ای در نیمه نخست سال جاری، چگونگی اجرای طرح زمستانه، طرح ترافیکی اربعین و وضعیت شماره‌گذاری خودروهای داخلی و خارجی به اظهارنظر پرداخت.

بررسی جرایم مربوط به حوادث رانندگی و تسهیلات بیمه شخص ثالث - کمک به مصدوم ، شاه کلید کاهش مجازات - زوایای حقوقی قتل غیرعمد ناشی از حوادث رانندگی 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره کاهش تلفات ترافیکی در نیمه نخست امسال، اظهار کرد: بنا بر گزارش پزشکی قانونی، در 6ماهه نخست سال جاری، تلفات ترافیکی به میزان 3.2درصد کاهش داشته است و خوشبختانه در شهریورماه به واسطه همکاری مردم در رعایت هر چه بیشتر قوانین، کاهش پنج درصدی تلفات ترافیکی را شاهد بودیم. به گفته سردار مهری، در 6ماهه نخست سال گذشته 9هزار و 306 نفر در حوادث ترافیکی جان باختند، با این توضیح، امسال با کاهش 299 نفری تلفات، آمار کشته‌شدگان ترافیکی به 9 هزار و 7 نفر رسید.

این در حالی است که هر ساله با فرارسیدن فصل سرما عملیات‌های ناجا نیز در راستای وضعیت این ماه‌ها در سراسر کشور اجرا می‌شود که در سال‌های اخیر با عنوان «طرح هماهنگ زمستانه» مطرح می‌شود. به گفته این مقام انتظامی کشور، طرح ذکر شده امسال از 23 آذر ماه آغاز خواهد شد.

سردار مهری در این‌باره توضیح داد: در حال حاضر به دلیل برودت هوا تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان‌های برف‌گیر کشور در حال خدمت‌رسانی به مسافران هستند اما طبق هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا طرح سراسری زمستانه از 23آذرماه با برگزاری رزمایشی مشترک با حضور تمامی دستگاه‌ها اجرا شود، به گفته وی، این طرح تا 23 اسفندماه ادامه خواهد داشت.

در این میان وی خطاب به مردم توصیه کرد: به طور حتم در هنگام تردد در معابر برف‌گیر و کوهستانی به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز باشند و با توجه به طولانی شدن تردد در زمان نزولات جوی، با باک پر وارد جاده‌ها شده و مواد غذایی لازم برای 24 ساعت را به همراه داشته باشند.

 برنامه‌ریزی برای 4استان‌

اما برگزاری مانور مشترک اربعین در ایلام از دیگر مباحثی بود که از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مطرح شد. سردار مهری اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده میان دستگاه‌های مسئول برای طرح اربعین، مقرر شده است تا پیش از رسیدن اربعین، رزمایشی با شرکت تمامی دستگاه‌های مسئول در استان ایلام و به منظور هماهنگی هر چه بیشتر این دستگاه‌ها انجام شود. در این برنامه استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و لرستان، با توجه به حجم بالای زائرانی که قصد ورود به کشور عراق برای ایام اربعین را دارند، درگیر این طرح شده و پلیس با حداکثر توان خود در استان‌های مذکور حاضر خواهد شد. همچنین، طبق برنامه‌ریزی مقرر شده است یک‌هزار نفر به عنوان نیروی کمکی برای تقویت نیروهای مستقر در این استان‌ها به کار گرفته شوند. در این میان، به منظور معرفی خدمات پلیس و سایر دستگاه‌ها در طرح اربعین نقشه‌های برای زائران اربعین تهیه شده است که در مبادی ورودی استان‌های مرتبط با این طرح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که در آن مراکز اقامتی و نقاط خدمت‌رسان مشخص شده است.

سیر رسیدگی به جرایم ناشی از  تصادفات رانندگی - ضربه به سر علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی ، مرگ نیمی از فوتی ها در محل حادثه - تقصیر در حوادث رانندگی 

 واکنش به تسهیلات بانکی خرید خودرو

تنوع اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و سوالات خبرنگاران، این نشست خبری را به موضوع تسهیلات بانکی خرید خودرو نیز ‌کشاند. سردار مهری در واکنش به این طرح و تاثیر آن در افزایش احتمالی ترافیک و سوانح ناشی از آن، گفت: شکی نیست که موضوع ترافیک امروزه یکی از معضلات اساسی کلانشهرها و شهر تهران است و راه‌حل ارائه شده ترافیکی در تمام دنیا برای این معضل گسترش خدمات‌دهی حمل و نقل عمومی است. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد افزایش معابر در شهر تهران و سایر کلانشهرها بوده‌ایم، اما به طور قطع، معابر پاسخگوی افزایش خودروها نیست. از سوی دیگر اضافه شدن خودروهای سواری باعث افزایش ترافیک در کلانشهرها و شهر تهران می‌شود. از این‌رو باید به سمت افزایش خدمات‌دهی سیستم حمل و نقل عمومی گام برداریم. البته از شهروندان هم خواست می‌شود برای جابه‌جایی در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنند.

سئوال دیگری که از سوی خبرنگاران مطرح می‌شود این است که «چرا با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته میان پلیس راهور و تاکسیرانی امضاء شد، پلیس با تخلفات تاکسی‌هایی که اقدام به تغییر مسیر یا سوار کردن دربستی مسافر می‌کنند، برخورد نمی‌کند؟» پاسخ سردار مهری این بود که این تفاهم‌نامه میان سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور انجام شد و براساس آن با تخلفات تاکسی برخورد خواهد شد، البته پلیس راهور در دیگر کلانشهرها نیز چنین طرحی را اجرا می‌کنند و اگر چنانچه تاکسی‌ها تخلفاتی را انجام دهند، با هماهنگی بازرسان ویژه با تخلفات آنان اعم از رانندگی و دیگر تخلفات‌شان که می‌تواند تغییر مسیر حرکت باشد، برخورد کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره اینکه «آیا مردم می‌توانند با مراجعه به پلیس از ماموران بخواهند که با رانندگان متخلف برخورد کنند؟» توضیح داد: اگر چنانچه راننده تاکسی مرتکب تخلف شده و برخلاف مسیری که در خط به او داده شده، اقدام به جابه‌جایی مسافر دربستی یا تغییر مسیر خود کنند، مردم می‌توانند با مراجعه به پلیس درخواست گزارش تخلف با این فرد را بدهند.

 کاهش تعداد خودروهای نوشماره

اما در این میان، وی درباره آمار خودروهای نوشماره در 6 ماهه نخست امسال نیز گفت: در این مدت شاهد کاهش تعداد خودروهای نوشماره بودیم، بر این اساس، شماره‌گذاری خودروهای داخلی با 19.4 و خودروهای وارداتی با 26.3درصد کاهش مواجه بوده است.
سئوال بعدی درباره این موضوع این است که «آیا پلیس از طرف خودروسازان برای شماره‌گذاری خودروها تحت فشار است یا خیر؟». سردار مهری تصریح کرد: درباره شماره‌گذاری، پلیس مطابق استانداردهای 51گانه مورد تصویب دولت که از سوی هیات دولت به پلیس اعلام می‌شود، اقدام می‌کند. همچنین میزان آلایندگی‌ها نیز جزو مواردی است که استانداردهای آن را سازمان حفاظت محیط زیست تشریح می‌کند، از این‌رو ما براساس همین استانداردها شماره‌گذاری را انجام می‌دهیم.

معرفی کتابی درباره مسئولیت مدنی حوادث رانندگی - تبعات کیفری صدمه غیرعمدی حوادث رانندگی

پولی شدن جاده چالوس، آخرین موضوعی بود که در این جلسه عنوان شد. وی درباره این مبحث به پاسخ کوتاهی اکتفا کرد و افزود: پلیس برابر قانون و طبق هر آنچه که در قانون وجود داشته باشد، عمل خواهد کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.