×

وزیر دادگستری پایه تمدن اسلامی توسعه اسلامی است

وزیر دادگستری پایه تمدن اسلامی توسعه اسلامی است

پورمحمدی گفت ایمان،‌علم و عقل سه ضلع مثلث الگوی اسلامی ایرانی است و می‌توان گفت پایه تمدن اسلامی، توسعه اسلامی است

وزیر-دادگستری-پایه-تمدن-اسلامی-توسعه-اسلامی-است وکیل 

پورمحمدی گفت: ایمان،‌علم و عقل سه ضلع مثلث الگوی اسلامی ایرانی است و می‌توان گفت پایه تمدن اسلامی، توسعه اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در هفتمین جلسه از گفت‌وگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی پیشرفت که عصر امروز در این مرکز برگزار شد گفت: این مرکز قابل توجه و بسیار موثر است که نقش بسیار بالا و ارزنده‌ای را ایفا خواهد کرد. دنیای آینده دنیای هم‌آوردی نرم است. تمام عوامل سخت و ظرفیت‌های سخت و نیمه سخت در آینده‌ای نزدیک یا از کارآیی خواهند افتاد و یا در خدمت عوامل نرم قرار خواهند گرفت. دانش، فرهنگ عامه و حجم داده‌های اطلاعاتی در جوامع معنا می‌یابد. اگر به آموزه‌های دینی مراجعه کنیم مشاهده می‌کنیم که تمام این آموزه‌ها همین آینده را پیش‌بینی کرده است که دنیا در حال رشد عقلانی است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: وقتی دنیا به یک عقلانیت مناسب جهانی برسد در واقع به ظهور خواهد رسید. در واقع زمان ظهور زمان رشد عقلانیت بشری است و زمان ظهور امام زمان (عج) عقل‌ها به کمال می‌رسد. هم‌چنین سیر تحولات علیرغم تمامی فسادها،‌ ضعف‌ها و کاستی‌ها چنین تحولاتی را نشان می‌دهد.

وزیر دادگستری ادامه داد: دنیای آینده دنیای کسانی است که حرف برای گفتن دارند و انسان‌ها می‌توانند به تناسب نیازهای‌شان ارتباط برقرار کنند که از نظر استدلالی نیز قابل قبول باشد. خوشبختانه دین ما همه نگاه خود را برهمین اساس قرار داده است.

وی با بیان این که باید آینده خود و جام جهانی را بشناسیم تصریح کرد: باید بعد از شناسایی آینده و جام جهانی برای آن برنامه‌ریزی کنیم. دین ما همه نگاه خود را بر همین اساس قرار داده است. عناوین کاربردی این مرکز بیش‌تر عناوین اجرایی است در واقع مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک مرکز پژوهشی و علمی است. در واقع کسی تردید ندارد که این مرکز مهم و وجودش مورد نیاز است.

وزیر دادگستری ادامه داد: کار علمی دارای جذابیت‌هایی است با توجه به مطالعاتی که داشتم متوجه شدم در این مرکز 28 اندیشکده وجود دارد که این بدان معنی است که دنیای مباحث ظریف، حساس و قابل توجه در این مرکز وجود دارد. در واقع ما منتظر یک الگو در جامعه ایران هستیم که پیام آن به آن طرف خواهد رسید. هم‌چنین ما در رابطه با این الگو علاوه بر منتظرانی که داریم مخالفان و دشمنانی نیز داریم.

پورمحمدی گفت: معنویت، علم و فکر سه ضلع مثلث الگوی ایرانی اسلامی هستند که مقام معظم رهبری آن را فرموده‌اند. من نیز ایمان،‌ علم و عقل را سه ضلع این مثلث می‌دانم و تصور می‌کنم ایمان از معنویت و عقل از فکر جامع‌تر است.

او با بیان این که پایه تمدن اسلامی رشد و توسعه اسلامی است گفت:‌ جامعه اسلامی این سه ضلع را پایه و اساس مطرح می‌کند زیرا هم مبدا و هم مقصد است. حال این سوال مطرح می‌شود که ما نسبت به شهروندان خود چقدر شناخت داریم؟ زیرا موضوع اصلی ما شهروندان‌مان هستند.

وزیر دادگستری ادامه داد: برای مثال ما دانشگاه‌های بسیار خوبی داریم که متخصص پرورش می‌دهیم و پنجمین کشوری هستیم که سالانه تعداد زیادی مهندس از دانشگاه‌های‌مان فارغ‌التحصیل می‌شوند اما متاسفانه قدرت جذب و به کارگیری آن‌ها را نداریم.

پورمحمدی گفت: ما تعدادی مبانی تحول داریم که در تمامی جوامع مشترک هستند و اگر این اصول رعایت نشود هر مدل الگو در آن‌جا شکست خواهد خورد. برای مثال نظم، برنامه، مسوولیت پذیری، جمع پذیری، پایداری، صبوری، پاسخگویی و قانون‌مداری جز اصول اولیه هر الگو است که باید تمامی آن‌ها را رعایت کرد. اما اگر بخواهیم نگاهی گذرا داشته باشیم متوجه می‌شویم این اصول در جامعه ما در رتبه‌های پایینی قرار دارد و یکی از کارهای مهم شما شناسایی این عوامل واپسگرا است تا بتوانید پس از شناسایی به دلایل آن پی ببرید.

وی با بیان این که قانون اساسی ما جزو پیشرفته‌ترین قوانین اساسی است افزود: با توجه به قانون اساسی پیشرفته‌ای که داریم شما بررسی کنید که ما چه میزان از قانون اساسی را اجرا کرده‌ایم؟

وزیر دادگستری با اشاره به ماده و بندهای برنامه پنجم توسعه گفت:‌ چند درصد از برنامه پنجم توسعه به مرحله اجرا در آمده است. با اطمینان می‌توان گفت که شاید پایین‌تر از پنجاه درصد نیز نبوده است. لذا این که تنها اهل علم باشیم تا عمل یک نقص محسوب می‌شود. در واقع شما باید الگویی را پیشنهاد بدهید که از فضای شکلی خارج شویم.

او درپایان گفت: باید تلاش کنیم بر روی شهروندان که مخاطبان اصلی ما هستند مطالعات عمیق صورت گیرد و راهکارهایی در رابطه با مسائل مختلف ارائه دهیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.