×

حکایت کمک های اجباری والدین به مدارس

حکایت کمک های اجباری والدین به مدارس

این روزها ‌اولیای دانش‌آموزان از نامه‌هایی گلایه‌مند هستند که فرزندان‌شان به خانه‌ می‌آورند و محتوی آنها درخواست کمک‌های داوطلبانه اولیاء به مدرسه است

حکایت-کمک-های-اجباری-والدین-به-مدارس

این روزها ‌اولیای دانش‌آموزان از نامه‌هایی گلایه‌مند هستند که فرزندان‌شان به خانه‌ می‌آورند و محتوی آنها درخواست کمک‌های داوطلبانه اولیاء به مدرسه است. کمکی که اگرچه عنوان داوطلبانه را برخود دارد، اما گفته می‌شود وقتی خانواده‌ای از پرداخت آن سرباز می‌زند با واکنش مدیر و معاون مدرسه روبرو می‌شود.

برخورد قانونی با تخلفات مدارس غیردولتی - تعزیرات حکومتی و نظارت بر شهریه مدارس - قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی - شرایط احراز مدیریت مدارس 

این موضوع آنقدر عمومیت یافته است که تعدادی از اولیاء دانش‌آموزان در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند؛ پرداخت 200 تا 300هزار تومان کمک به مدرسه به آنها الزام شده‌ است و در صورت پرداخت نکردن فرزندان‌شان در مدرسه تحت فشار اولیای مدرسه قرار می‌گیرند. دریافت وجه برای پرداخت آبونمان گاز، برق و آب مدرسه یکی از جمله دلایلی به شمار می‌‍رود که در نامه‌های مذکور عنوان شده است، موضوعی که درقالب گلایه جدی از سوی والدین مطرح شده، زیرا اولیاء پرداخت این هزینه‌ها را برعهده آموزش و پرورش می‌دانند.

همه این موارد در حالی مطرح می‌شود که وزیر آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی در مصاحبه‌ای از واریز 200میلیارد تومان سرانه به حساب مدارس خبر داد؛ سرانه‌ای که مدیران خیلی از مدارس ادعا می‌کنند به حساب آنها واریز نشده است.

نصب دوربین در مدارس قانونی است ؟ - آئین نامه اجرائی مدارس 

اواخر شهریورماه امسال بود که علی اصغر فانی عنوان کرد؛ دولت امسال برای هر دانش آموز مبلغ 200هزار تومان اختصاص داده است و مدیران مدارس حق دریافت کمک‌های الزامی از اولیاء را ندارند.

وی همچنین بیان کرده بود که امسال این بودجه که معادل 200 میلیارد تومان است از محل فروش گاز تأمین می‌شود، اما توانسته‌ایم از محل‌های دیگر حدود 50میلیارد تومان بودجه را در اختیار مدارسی که بیشتر به سرانه نیاز دارند، ابلاغ اعتبار کنیم و امیدواریم بقیه سرانه تأمین شود. اما اکنون به نظر می‌رسد خبری که وزیر آموزش و پرورش رسانه‌ای کرده است، یا عملیاتی نشده یا هنگام محاسبه سرانه مورد نیاز هزینه‌ها چندان کارشناسی شده برآورد نشده است.

 واریز نشدن سرانه هزینه‌های جاری مدارس

همه این‌ها موجب شده تا اگرچه وزیر آموزش و پرورش اواخر مهرماه این موضوع را رسانه‌ای کند که کمک‌های مردمی اجباری نیست، اما اکنون اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران بیان می‌کند که کمک مالی به مدارس بسیار اهمیت داشته و ضروری است، اما باید توجه داشت که کمک مالی خانواده‌ها به مدارس داوطلبانه است و نباید در این رابطه اجباری اعمال شود.

اظهار نظری که به نظر می‌رسد چندان هم مورد توجه قرار نگرفته و به هر دلیلی اجبار به میان آمده است.

دلیل آن هم واریز نشدن سرانه مربوط به هزینه‌های جاری مدرسه از سوی آموزش و پرورش است که موجب شده تا مدیران را در مواجهه با ارقام و آماری مانند هزینه قبوض آب، برق و گاز به این امر وا دارد.

زیرا همانطورکه گفته می‌شود، سرانه مدارس 2بخش دارد، بخش نخست سرانه تملک و عمرانی است که در فصل تابستان بین مناطق آموزش و پرورش توزیع شده تا فعالیت‌های عمرانی و بهسازی مدارس انجام شود. بخش دوم هم مربوط به سرانه هزینه‌های جاری است که براساس سخنان چهاربند با وجود گذشت 2ماه از بازگشایی مدارس درحال حاضر تلاش می‌‌شود تا به مدارس پرداخت شود.

کمک های مردمی به مدارس ، اختیار یا اجبار - آئین نامه واگذاری زمین به موسسات مدارس غیرانتفاعی 

البته وی این توصیه را هم به والدین کرده است که اگر خانواده‌‌ای در مدرسه دولتی عادی با مشکل مواجه شده است آن را به آموزش و پرورش منطقه گزارش کنند تا رسیدگی شود. راهکاری که شاید آنقدرها هم موثر نبوده تا جایی که کار را به رسانه‌ای شدن نامه‌های مدارس برای اولیا و آنچه که از آن به عنوان واکنش مدیر و معاون مدرسه در قبال پرداخت نشدن کمک توسط والدین دانش‌آموزان یاد می‌شود کشانده است.براین اساس به نظر می‎‌رسد مسئولان بزرگترین وزارتخانه کشور نتوانسته‌اند  آنگونه که باید سرانه مدارس را ساماندهی کنند تا کار به ارسال نامه و اعتراضات ناشی از آن کشیده نشود. زیرا همانطور که حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرده است؛ به نظر می‌رسد مدیران درزمینه تامین هزینه‌های مدارس از قبیل آب و برق حتی گچ کلاس با مشکل روبرو هستند. وی این را هم گفته است؛ مدیری که تمام توان خود را صرف تأمین اعتبار و دغدغه قطع شدن آب و برق دارد، مشخص است در بحث مدیریت با ضعف‌های جدی مواجه می‌شود.

نتیجه چنین شرایطی بروز مشکل در تامین هزینه‌ مدارس، ارائه خدمات آموزشی مناسب به دانش‌آموزان و مواردی خواهد شد که شاید مسئولان آموزش و پرورش کشور آخر کار همه آنها را در کارنامه کاری مدیر مدرسه جای دهند بدون اینکه به ضعف‌های نظارتی و مدیریتی خود در برآورد هزینه‌ها و واریز به موقع بودجه تعیین شده برای این مراکز آموزشی اقدام کرده باشند.

بحثی که موجب شده تا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان کند که امروز اعتبارات کافی برای انجام اقدامات جدی فرهنگی در اختیار مدیران مدارس نیست و با یک روند افت کیفیت در آموزش و پرورش روبه‌رو هستیم. بنابراین هرچه سریع‌تر باید از این افت کیفیت جلوگیری شود. ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آمادگی داریم هر کمکی از دست‌مان ساخته است به آموزش و پرورش کنیم و انتظارمان این است دولت آموزش و پرورش را به‌عنوان یک شئ مصرف‌کننده نگاه نکند.

 دریافت کمک‌های مردمی اجباری نیست

در این میان اما سیدرحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز بیان کرده است:‌ دریافت کمک‌های مردمی جنبه اجبار ندارد ولی اداره مدارس در شرایط فعلی نیز دشوار است. وی البته با تاکید بر اختیاری بودن دریافت کمک از اولیاء این را هم گفته است که ما از مردم چیز پنهانی نداریم، وقتی مدرسه توانایی پرداخت پول قبض گاز را ندارد، مدیر مدرسه آن را از خانواده‌ها پنهان نکند.

موضوعی که چهاربند هم به آن اینگونه اشاره دارد؛ مردم درسخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور و در شرایط جنگ و تحریم به مدارس کمک کردند چرا که اعتقاد دارند نظام آموزشی تاثیر زیادی در آینده فرزندان آنها دارد.

 توپ تامین هزینه مدارس در زمین والدین

براین اساس به نظر می‌رسد متولیان امر آموزش و پرورش در کشور بیش از آنچه از اهتمام و تلاش خود برای تامین هزینه جاری مدارس و برنامه‌ریزی برای پرداخت هزینه‌ها سخن بگویند به وضوح توپ را به زمین والدین انداخته‌اند تا پرداخت نشدن این بخش از سرانه را به این نحو جبران کنند. هزینه‌ای که برعهده این وزارتخانه قرار دارد و متولیان آن نیز بر این نکته اذعان دارند.

قانون تاسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور 

به عنوان مثال میرشاه‌ولد حتی شیوه واریز این کمک‌ها را نیز عنوان کرده است اینکه کمک‌های مردمی خانواده‌ها به مدارس باید به حساب مدرسه واریز شود یعنی مدرسه نباید پول نقد و چک از خانواده‌ها دریافت کند. این موضوع تخلف است و اگر گزارش شود به آن رسیدگی می‌کنیم. واقعیت این است که بودجه آموزش و پرورش امسال با 50 درصد افزایش نسبت به 2سال قبل به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است تا دست این وزارتخانه پر شود و حساب مدرسه ها نیز خالی نماند همچنین مدیران مدارس وجه الزامی از اولیا دریافت نکنند، با این وجود به نظر می‌رسود باز هم روایت تکراری دریافت کمک از اولیاء آن هم به شکل اجباری ادامه دارد بدون اینکه متولیان وزارت آموزش و پرورش راهکاری برای حل این موضوع بیاندیشند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.