×

معضلی به نام خرید و فروش نوزادان

معضلی به نام خرید و فروش نوزادان

خرید و فروش نوزادان، هر چند موضوع جدیدی نیست اما به تازگی مورد توجه رسانه ها، ناظران اجتماعی و برخی مسئولان قرار گرفته است

معضلی-به-نام-خرید-و-فروش-نوزادان

خرید و فروش نوزادان، هر چند موضوع جدیدی نیست اما به تازگی مورد توجه رسانه ها، ناظران اجتماعی و برخی مسئولان قرار گرفته است.

نخستین علتی که برای خرید و فروش نوزادان به ذهن می رسد، ناباروری زوج هایی است که از راه های قانونی نتوانسته اند سرپرستی فرزندی را به دست آورند و بنابراین از مسیر غیرقانونی کودکی را از خانواده ای پرجمعیت و وضع اقتصادی بد در ازای پول به سرپرستی پذیرفته اند.

اما فقط این خانواده ها نیستند که نوزاد خود را به امید زندگی بهتر برای او می فروشند، بلکه زنان معتاد و خیابانی نیز دست به فروش کودکان می زنند.

اینکه فرد یا خانواده ای مجبور شود کودک خود را به خاطر پول یا وضعیت بد اقتصادی و حتی اعتیاد و کارتن خوابی و ترس از آبرو به دست دیگری بسپارد به خودی خود غم انگیز است اما قصه آنجا دردناک تر می شود که خرید و فروش این کودکان برای سوء استفاده از آنان انجام شود.

پدر و مادرهای جعلی با سوء استفاده از این کودکان، آنان را وادار به کار در خیابان، تکدی گری و حتی خرید و فروش مواد مخدر می کنند.

 خرید و فروش نوزادان در برخی بیمارستان های تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به تازگی در خبری جنجالی، خرید و فروش نوزادان را در اطراف برخی بیمارستان های جنوب تهران تایید کرده و گفته است: این کودکان به دلیل بیماری های مختلف بین یکصد تا 200 هزار تومان به فروش می رسند.
فاطمه دانشور می افزاید: پس از جمع آوری اطلاعات در زمینه خرید وفروش کودکان در شهر تهران به رئیس دفتر رئیس جمهور پیام دادم.

وی تصریح می کند: این کودکان بیشتر از زنانی هستند که بدون ازدواج باردار می شوند و در بیمارستان هایی که با آنها مکاتبه کرده ایم به دنیا می آیند، مادران این کودکان اعتیاد دوگانه دارند و برخی آنها مبتلا به «اچ.آی.وی» (ایدز) بوده و اغلب نوزادان متولد شده نیز مبتلا به این بیماری هستند.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن خواب متولد می شوند، توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری شده که به دلیل بیماری و عدم نگهداری صحیح این بچه ها عمر زیادی هم ندارند.

دانشور تصریح می کند: موضوع دیگری که در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها است، بطوریکه برخی از افراد، نوزادان متولد شده از سوی این دختران را نیز با قیمت های بالاتری می خرند.

 چرا نوزادان فروخته می شوند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می گوید: یکی از پدیده هایی که در کشور با آن مواجه هستیم خرید و فروش نوزادان و کودکان است، گرچه این پدیده به بحران تبدیل نشده اما نمی توان چشم ها را به روی آن بست و بگوییم چنین پدیده ای نداریم.

سیدحسن موسوی چلک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می افزاید: اصلی ترین عامل خرید و فروش نوزادان، فقر و نیاز مالی خانواده است.

وی تصریح می کند: نظام حمایت اجتماعی و تامین اجتماعی کشور بگونه ای نیست که پوشش فراگیر و اثربخشی برای حمایت از افراد نیازمند داشته باشد و یکی از راه های تامین هزینه برای اینگونه خانواده ها، خرید و فروش کودکان است.

 دلالی فروش نوزاد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می گوید: نمی توان نقش واسطه ها و دلال ها را در خرید و فروش کودکان کتمان کرد.

موسوی چلک می افزاید: از آنجا که خرید و فروش نوزادان می تواند درآمدهایی برای واسطه ها داشته باشد، دلال ها به این پدیده دامن می زنند.

وی خاطرنشان می کند: موضوع خرید و فروش نوزادان، موضوع زمان حاضر نیست بلکه همیشه بوده اما گاهی آن را پررنگ و رسانه ای می کنیم.

وی تصریح می کند: این مساله از آنجا که این کودکان برای کارهایی مانند تکدی گری اجاره داده شده و فروخته می شوند، بغرنج و نگران کننده است.

 راه غیرقانونی برای فرزنددار شدن

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می گوید: خرید و فروش نوزادان از سوی خانواده های ناباروری که نتوانسته اند از راه قانونی حضانت بچه ای را برعهده بگیرند نیز انجام می شود.

موسوی چلک می افزاید: خانواده هایی که برای حضانت فرزند، راه های غیرقانونی را انتخاب می کنند بعدا گریبانگیر مشکلات حقوقی می شوند.

وی به اینگونه خانواده ها توصیه کرد که یا از راه های قانونی برای حضانت فرزند استفاده کنند یا اینکه می توانند از طرح های دیگر سازمان های اجتماعی برای سرپرستی موقت فرزندان دیگر استفاده کنند.

 تعداد زیاد موارد حضانت فرزندان از راه غیرقانونی

رئیس گروه مراقبت از کودکان ونوجوانان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی نیز می گوید: خانواده های فرزندپذیری در جامعه داریم که فرزند خوانده می گیرند و در سال های گذشته شاهد رشد قابل توجهی در تعداد این خانواده ها بوده ایم.

رضا رزاقی می افزاید: این خانواده ها به دلیل ناباروری، کودکی را از طریق قانونی از سازمان بهزیستی یا از مجاری غیرقانونی می پذیرند. تعداد خانواده هایی که از مجاری غیرقانونی، کودکانی را می پذیرند یا می خرند، زیاد است.

 نقش بهزیستی در پدیده خرید و فروش نوزادان چیست؟

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید: این سازمان آمادگی پذیرش کودکان خیابانی را به هر تعداد دارد.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می افزاید: سازمان بهزیستی برای برخورد با خرید و فروش کودکان خیابانی از ضوابط قضایی و انتظامی برخوردار نیست اما می تواند این کودکان را پذیرش کند.

وی خاطرنشان می کند: اگر مددکار یا پرستاری در بیمارستان ها با موارد مشکوک خرید و فروش کودک روبرو می شوند، حتما باید آن را به مامور مستقر در بیمارستان اطلاع دهند و اگر این مورد مسجل شود یا حتی مشکوک به آن باشد، طی صورت جلسه ای کودک به مرکز بهزیستی منتقل خواهد شد.

 سالانه یکهزار کودک به بهزیستی می روند

بسیاری از افراد راه های دشوار پذیرفتن حضانت فرزند از بهزیستی را علتی برای رفتن خانواده های نابارور به سراغ راه های غیرقانونی و خرید و فروش کودکان می دانند اما مساله اینجاست که به گفته مسوولان بهزیستی برای هر کودک واجد شرایط فرزند خواندگی، هفت زوج متقاضی وجود دارد.

همچنین بیش از 80 درصد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی بد سرپرست بوده و بدون سرپرست و کودک خیابانی نیستند که به راحتی به دیگران واگذار شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید: سالانه یکهزار کودک در سراسر کشور به مراکز نگهداری فرزندان این سازمان منتقل می شوند که لزوما کودک خیابانی نیستند بلکه والدین آنان یا دچار اعتیاد و اختلال روانی بوده یا اینکه والدین آنها مجرم بوده و نمی توانند از فرزندان خود نگهداری کنند. همچنین کودکانی که والدین آنان در تصادف جان خود را از دست داده اند به این مراکز منتقل می شوند.

مسعودی فرید تاکید می کند: اکنون 600 مرکز نگهداری فرزندان بهزیستی در سراسر کشور وجود دارد که کودکان را از بدو تولد تا 18 سالگی پذیرش می کند.

 نوزاد خود را نفروشید به بهزیستی بدهید

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید: با ارائه خدمات بیشتر به زنان کارتن خواب، معتاد و بی خانمان می توان آمار خرید و فروش کودکان را کاهش داد.

مسعودی فرید تاکید می کند: سازمان بهزیستی این آمادگی را دارد که هر فردی که به خاطر اعتیاد یا دلایل دیگر نگران کودک خود است، آن کودک را پذیرش کند.

 کودک فروشی جرم است

سعید منتظر المهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز در این باره می گوید: کودک فروشی جرم تلقی می شود و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست ببنیم، برخورد قانونی خواهد شد.

ساماندهی زنان خیابانی راهی برای حل مشکل خرید و فروش نوزادان

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این باره می گوید: برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب دیده کرد.

سردار حسین ساجدی نیا می افزاید: اطلاعاتی درباره میزان خرید و فروش کودکان به پلیس نرسیده، اما این به معنای نداشتن این اطلاعات نیست.

وی می گوید: بیش از 1500 زن معتاد متهاجر(کسی که اعتیاد خود را آشکار می کند) در تهران وجود دارد درحالیکه چهار سال پیش حدود یکصد زن معتاد متهاجر در تهران وجود داشت.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ می گوید: اگر روند مبارزه با این ناهنجاری به این صورت ادامه یابد، چهار سال آینده آمار بیشتری از معتادان خیابانی خواهیم داشت.

ساجدی نیا می افزاید: نشست هایی با مسوولان شهر تهران، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه داشته ایم که در آن موضوع معتادان، متکدیان و دستفروشان تهران بررسی شد.

از: سادات حسینی خواه

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.