×

میانجی گری یکی از ابزارهای قضازدایی است

میانجی گری یکی از ابزارهای قضازدایی است

رییس قوه قضاییه اوایل هفته گذشته آیین‌نامه‌ای تحت عنوان میانجی‌گری در امور کیفری را صادر کرد و معاون حقوقی دستگاه قضا با صدور این آیین‌نامه، نکاتی را پیرامون فرایند میانجی‌گری و اهداف پیش‌بینی این آیین‌نامه تشریح کرد

میانجی-گری-یکی-از-ابزارهای-قضازدایی-است وکیل 

رییس قوه قضاییه اوایل هفته گذشته آیین‌نامه‌ای تحت عنوان میانجی‌گری در امور کیفری را صادر کرد و معاون حقوقی دستگاه قضا با صدور این آیین‌نامه، نکاتی را پیرامون فرایند میانجی‌گری و اهداف پیش‌بینی این آیین‌نامه تشریح کرد.

ذبیح‌الله خدائیان هدف از پیش‌بینی فرایند میانجی‌گری را در نظام دادرسی، قضازدایی و جبران خسارات ناشی از جرم دانست و اظهار کرد: این فرایند آثار مثبت متعددی مانند کاهش تراکم پرونده‌ها، جبران خسارات بزه دیده و تسریع در باز اجتماعی شدن بزهکار را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی، وی با بیان اینکه جرایم موضوع  قانون شامل جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت است، گفت: مجازات این جرایم قابل تعلیق یا قابل گذشت است و یا گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در تخفیف آن موثر خواهد بود.

خدائیان میانجی‌گری را فرایندی سه جانبه و گفت‌وگو محور توصیف کرد و افزود: در این فرایند، بزه‌دیده، بزهکار و شخص سومی به عنوان میانجی‌گر مشارکت خواهند داشت؛ بزه دیده و متهم با مدیریت میانجی‌گر در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و راه‌های جبران خسارات ناشی از آن نسبت به بزه‌دیده و متهم گفت‌وگو می‌کنند و در صورت دستیابی به سازش، تعهدات و حقوق طرفین تعیین خواهد شد./

وی با بیان اینکه در این میان میانجی‌گر وظیفه مدیریت و تسهیل فرایند را به  عهده دارد، بر لزوم رعایت بی‌طرفی و حدود اختیارات قانونی توسط میانجی‌گر تأکید کرد و افزود: میانجی‌گر باید از اعمال هرگونه تهدید و اجبار به طرفین برای رسیدن به توافق طرفین پرهیز کند و در مدیریت جلسات میانجی‌گری لازم است به گونه‌ای عمل کند که بزه دیده مجدداً دچار بزه‌دیدگی و آسیب نشود.

این مقام قضایی برخورداری از وثاقت، تابعیت جمهوری اسلامی ایران در میانجی‌گری میان اتباع ایرانی، نداشتن سوءشهرت و برخورداری از حداقل 25 سال سن را از شرایط میانجی گر برشمرد و اظهار کرد: میانجی‌گر از میان معتمدان محلی یا دانش آموختگان رشته‌های مختلف مددکاری اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی  حقوق و فقه و مبانی حقوق انتخاب می‌شود. وی با اشاره به اینکه افراد دارای صلاحیت با نظارت قوه قضاییه و رعایت مقررات قانونی مربوط به ثبت موسسات غیر تجاری، می‌توانند برای ایجاد موسسات میانجی‌گری اقدام کنند، تصریح کرد: دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مددکاری اجتماعی، علوم تربیتی، روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق و فقه و مبانی حقوق درکنار شرایط عمومی ذکر شده و فقدان سابقه محکومیت موثرکیفری برای متقاضیان تأسیس این موسسات الزامی است.

معاون حقوقی قوه قضاییه بر ضرورت برخوردار بودن میانجی‌گران از دانش لازم در امور کیفری تأکید کرد و افزود: تعیین ساز و کارها و نحوه‌ آموزش میانجی گران و مواد آموزشی لازم جهت کسب مهارت و دانش میانجی‌گری بر عهده معاونت منابع انسانی قوه قضاییه است و در تحقق این مهم، معاونت یاد شده همکاری و تعامل سازنده‌ای با مراکز دانشگاهی مربوط خواهد داشت.

خدائیان دریافت هرگونه وجه یا امتیاز توسط میانجی‌گر از طرفین اختلاف را به جز موارد مقرر در آیین نامه مربوط ممنوع اعلام کرد و گفت: هرگونه تخلف در این زمینه علاوه بر متوجه کردن مسئولیت‌های قانونی، موجب سلب صلاحیت میانجی‌گر برای فعالیت خواهد شد.
وی یادآور شد: دستمزد میانجی‌گر در اجرای ماده 10 قانون مدنی توافقی خواهد بود و حداکثر دستمزد، هر ساله با پیشنهاد معاونت منابع انسانی، به تصویب رییس محترم قوه قضاییه می‌رسد. معاون حقوقی قوه قضاییه با اعلام اینکه میانجی‌گر موظف است با توجه به ماده 82  قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 نسبت به تعیین تکلیف موضوع مورد میانجی‌گری ارجاع شده در مهلتی سه ماهه اقدام کند اظهار کرد: تعلل و تأخیر غیر موجه میانجی‌گر در تعیین تکلیف موضوع میانجی‌گری تذکر کتبی، توبیخ و در نهایت ابطال مجوز را برای وی در پی خواهد داشت.

خداییان در پایان با اشاره به اینکه امور مربوط به میانجی‌گری می‌تواند در هر دادسرا یا دادگاه زیر نظر دادستان عمومی انقلاب یا رییس حوزه قضایی محل ساماندهی شود تصریح کرد: مقام قضایی ذیربط که پرونده کیفری نزد او مطرح است مسئولیت نظارت بر فرایند میانجی‌گری را بر عهده دارد و طرفین اختلاف می‌توانند مراتب عدم صلاحیت و تعلل در پیگیری میانجی‌گر را به اطلاع مقام قضایی ذیربط برسانند.

شایان ذکر است «آیین‌نامه میانجی‌گری در امور کیفری» در اجرای ماده 84 آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اصلاحیه آن، از روز هشتم آذر ماه سال جاری که به تصویب ریاست قوه قضاییه رسید، لازم‌الاجرا شده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.